3 צפייה בגלריה
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן. עבר בחשאי בדיקות גם בירדן
( צילום: EPA )
על רקע דיווחים רפואיים המצביעים על כך שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן (88), אינו בריא דיו כדי למלא את תפקידו בתקופה הקרובה, בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דווח כי ישראל וגורמים ברשות נערכים ליום שלאחר מותו. זאת ברקע חשש ישראלי-אמריקני מהיעדר דמות בפת"ח שתוכל להנהיג את התנועה ללא אבו מאזן.
לדברי מקורות בפת"ח ששוחחו עם אל-אחבאר, "אבו מאזן היה צריך להגיע לבית החולים ברמאללה בשבועות האחרונים כדי לערוך בדיקות רפואיות, אך הוא העדיף לזמן את הרופאים אליו, לבית החולים שבמוקטעה". אותם מקורות ציינו בנוסף כי "רופאים זומנו כמה פעמים בעבר כדי לערוך לאבו מאזן בדיקות, ולפני שיצא לאו"ם הוא גם עבר בחשאי בדיקות דחופות בירדן".
3 צפייה בגלריה
ברגותי בבית המשפט הישראלי
ברגותי בבית המשפט הישראלי
א-שייח פועל לסכל את התמיכה במנהיג הפלסטיני הכלוא. ברגותי בבית המשפט
(צילום: EPA)
אבו מאזן לא הכתיר יורש, ולפי כל התחזיות צפוי קרב קשה בהנהגת תנועת פת"ח לאחר מותו - וגם ניסיון של חמאס להשתלט גם על הגדה. מקורות בפת"ח אמרו לאל-אחבאר כי "קיימת נטייה בקרב השורה השנייה של ההנהגה ובמעוזים העממיים בגדה המערבית" לתמוך במרואן ברגותי כיורשו של אבו מאזן, חרף העובדה כי הוא כלוא בישראל מאז 2004. עם זאת המקורות סיפרו כי "גישה זו נדחית על ידי ההנהגה של הוועד המרכזי, שרוב חבריו רואים בעצמם זכאים לרשת את תפקידו".
אותם גורמים חשפו כי "במהלך התקופה האחרונה בחנו ראשי הוועדה המרכזית של התנועה דיווחים רפואיים על מצבו הבריאותי, והחלו למעשה להתכונן לשלב הבא. במקביל, חוסיין א-שייח, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף והוועד המרכזי של פת"ח, ניסה להתגבר על ההתנגדות לו בתוך הוועדה על ידי מתן הרשאות כספיות חדשות למנהיגיה בניסיון לקנות את נאמנותם, אך נדחה פעם נוספת על-ידי ג'יבריל רג'וב וסגנו של אבו מאזן, מחמוד אל-עאלול".
3 צפייה בגלריה
חוסיין א-שייח
חוסיין א-שייח
חוסיין א-שייח. רואה את עצמו כיורשו של אבו מאזן
א-שייח, מצדו, רואה את עצמו כיורשו של אבו מאזן, דוחה כל אמירה כי ברגותי יוכתר כיורש במקומו, ופועל לבלום כל מהלך של רג'וב ואל-עאלול בעד ברגותי במהלך התקופה הקרובה. א-שייח סבור שישראל לא תקבל את רעיון שחרורו של ברגותי, שלפי עונשי המאסר שנגזרו עליו צפוי לשבת בכלא עד סוף ימיו.
כך, הזירה תתפנה עבור א-שייח, שכן לרג'וב ולאל-עאלול לא יהיה מועמד חלופי. למעשה, לפי הדיווח באל-אחבאר, ישראל מעוניינת בהכתרתו של א-שייח או של מאג'ד פרג' - ראש שירות המודיעין הכללי הפלסטיני - כיורשו של אבו מאזן, בהתחשב בכך שהם אינם תומכים בהתנגדות מזוינת.