1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, שירין אבו-עאקלה וג'ו ביידן
יאיר לפיד, שירין אבו-עאקלה וג'ו ביידן
יאיר לפיד, שירין אבו-עאקלה וג'ו ביידן
(צילום: AP, EPA)
ארה"ב היא הידידה החשובה ביותר של ישראל. אין על כך ויכוח. אבל גם לידידה צריך לומר: הגזמתם. יש נגדנו תעמולת שקרים של אינספור גופים. אין שום צורך שגם אתם תצטרפו לחגיגה. אתם לא אמורים להתערב בנוהלי הפתיחה באש, וגם לא להציג דרישות תמוהות בעניין העיתונאית שירין אבו עאקלה, שנהרגה במאי האחרון בג'נין.
ראש הממשלה יאיר לפיד אמר אתמול ש"אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו". וטוב שאמר. משום שיש דין אחד, ובוודאי אמור להיות, לכל המדינות המתוקנות. וביום שבו ארה"ב תעמוד בנורמות גבוהות יותר מאלה שמציבה ישראל בתחומים הללו - נשמח לשמוע אותה. בינתיים, ידידה נכבדת, המצב הפוך.
זו לא פעם ראשונה שיד שמאל בארה"ב לא יודעת מה עושה יד ימין. משום שביקורת על ישראל כבר הושמעה בנוגע לפגיעה בחפים מפשע. אבל זה היה מפקד המטות המשולבים של צבא ארה"ב, מרטין דמפסי, שאמר שכאשר הוא רוצה לדעת כיצד להגן על חיי חפים מפשע, הוא לומד מישראל, שעושה את זה הכי טוב. הדברים שלו מקבלים אישוש רציני על ידי כל גורם מחקרי שבודק את נתוני הפגיעה בלוחמים לעומת הפגיעה בחפים מפשע.
כך, למשל, לפי נתוני מכון המחקר "ווטסון" באוניברסיטת בראון, 71 אחוז מההרוגים במסגרת המלחמה בטרור, בהובלת ארה"ב, הם חפים מפשע. 29 אחוז בלבד הם לוחמים. אז כן, לצבאות הקואליציה, ובראשם צבא ארה"ב, יש מה ללמוד מישראל. הרי גם לפי הטענות החמורות ביותר, מתוצרת דוח גולדסטון או "בצלם", ישראל פוגעת בחפים מפשע פחות, הרבה פחות, לעומת הצבא האמריקני. ועדיין לא אמרנו שום דבר על כך שהטענות הללו עצמן הן בדרך כלל מופרכות.
כך גם בעניין אבו-עאקלה. ישראל ביצעה תחקיר יסודי, ואפילו הודתה לפני ימים אחדים שייתכן שהיא נורתה על ידי חייל ישראלי. ואם אכן כך - זה היה בשוגג. לא בזדון. החקירה בוצעה משום שישראל שומרת על נורמות גבוהות יותר מכל צבא אחר. צבא ארה"ב, לעומת זאת, עמד בראש הקואליציה של "המלחמה בטרור". 326 עיתונאים נהרגו בין 2003 ל-2018. רבים מהם על ידי צבא ארה"ב. חקירה אחת - רק אחת! - לא נפתחה. מהיכן החוצפה לבוא אלינו בדרישות?
בן-דרור ימיניבן-דרור ימיניצילום: אביגיל עוזי
הדברים של דמפסי נאמרו בעקבות מבצע צוק איתן, ב-7 בנובמבר 2014. דוברת מחלקת המדינה באותם ימים הייתה ג'ין סאקי. היא זו שהשמיעה בדיוק ביום שלמחרת את הטענה ש"ישראל הייתה יכולה והייתה צריכה לעשות יותר כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע". איך זה שמפקד צבא ארה"ב אומר דבר אחד, והדוברת אומרת דבר הפוך? זו לא שאלה רטורית. מאט לי, כתב ה-AP בבית הלבן, הציג אותה לסאקי. היא לא כל כך הצליחה להסביר את הסתירה. העיתונאי הקשה: ראש המטות המשולבים יודע יותר.
הסתירה נותרה בעינה. ובעצם, היא איתנו גם השבוע. ישראל מציגה את הנורמות הגבוהות ביותר, אבל חוטפת ביקורת מארה"ב, שפוגעת הרבה יותר בחפים מפשע, על רקע אותה מלחמה בטרור. האבסורד הזה לא יכול ולא צריך להימשך. וגם אם יהיה משברון קטן, טוב עשו ראש הממשלה ושר הביטחון, שהבהירו לידידה החשובה: עד כאן.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il