שמונה ימים לפתיחת שנת הלימודים, ועדיין לא ברור אם היא אכן תיפתח כסדרה או שאיום השביתה ייצא לפועל. המחלוקות עדיין עומדות בעינן, והמשא מתן בין הצדדים עדיין לא הבשיל לכדי הסכם. גם היום (רביעי) נפגשו הצוותים המקצועיים של משרד האוצר והסתדרות המורים, אחרי שאתמול לא חלה התקדמות בין הצדדים.
הפגישות אמורות היו להתקיים, בדומה לאתמול, בדרג של פקידים מקצועיים, בלי מזכ"לית ההסתדרות יפה בן דויד והממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן. אלא שבצהריים החליטו בן דויד ובר נתן להצטרף לדיונים, וצעד דומה עשתה גם מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר. ולמרות זאת, המעורבים במו"מ אומרים כי אתמול לא חלה שום התקדמות בשיחות, וגם היום לא צפויה פריצת דרך.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
המו"מ עדיין תקוע, פתיחת שנת הלימודים בסכנה. ליברמן, בן דויד, לפיד ושאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי, gettyimages, מוטי קמחי)
הנהגת ההורים הארצית תומכת בעמדת האוצר להוצאת צווי מניעה להשבתה, ותובעת לקדם את המהלך על רקע התנגדות שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף אמר כי "אנחנו מצפים שיגיעו להסכמות הכוללות העלאה שכר, תגמול למורים על מצוינות, אפשרות לפיטורי מורים גרועים והתאמת ימי החופשה של מערכת החינוך למשק. אם לא יגיעו להסכם - נפנה להוצאת צווי מניעה. התלמידים זקוקים למסגרת, במיוחד אחרי שנתיים וחצי של קורונה".
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עו"ד אודליה שינדרוף, אמרה כי "רק עסקת חבילה, הכוללת מרכיב דיפרנציאלי של מצוינות, הסדרת ימי חופש וגמישות מנהלים בפיטורי מורים - תוציא את המערכת מהבוץ". בהנהגת ההורים תומכים בתוספת של 400 שקלים נוספים למורים הוותיקים, ומתנגדים בכל מצב להשבתה של מערכת החינוך.

פורר: "התנהלות בריונית של הסתדרות המורים"

שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו) התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet למשבר במערכת החינוך ולמו"מ בין הסתדרות המורים לבין משרד האוצר, שבראשו עומד יו"ר מפלגתו, אביגדור ליברמן.
פורר תקף את מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, ואמר כי "יש התנהלות בריונית של הסתדרות המורים. העובדה שבן דויד משתמשת בנשק השביתה - זה חסר פרופורציות. צריך להוריד את זה מהשולחן. לילדי החינוך המיוחד עוד לא עשו הכנה לכיתה א', שביתה ב-1 בספטמבר תפגע בילדים האלה". הוא הוסיף כי "ארגוני המורים מתנהלים לאורך השנים בבריונות, ובגלל זה מערכת החינוך במדינת ישראל נראית כמו שהיא נראית".
3 צפייה בגלריה
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
"ארגוני המורים מתנהלים בבריונות, בגלל זה מערכת החינוך נראית ככה". השר פורר
(צילום: יריב כץ)
"הדיון כאן הוא על מערכת החינוך ואיך אנחנו רוצים שתיראה. כשמדברים על תוספת של ארבעה מיליארד שקלים למערכת הזו - השאלה איך ננצל אותה", אמר השר פורר. "האם אותם ארבעה מיליארד ילכו לאינטרסים של ארגוני העובדים, או שאותם ארבעה מיליארד ילכו למערכת החינוך כדי שתקיים מצוינות? הדרישות ברורות: קודם מעלים שכר לכל המורים, צעירים כוותיקים, אבל במקביל פועלים לצמצם את הפערים ביניהם כדי לאפשר למורה צעיר להרוויח שכר הוגן", הוסיף.
פורר אמר כי במשרד האוצר הניחו "הצעה חסרת תקדים למערכת החינוך, שלא סתם תפזר כסף. זה האינטרס של האזרחים והאזרחיות בישראל - שתהיה כאן מערכת חינוך טובה". בנוסף הוא מתח ביקורת על התערבות פוליטיקאים במו"מ, שלדבריו "פוגעת ביכולת להגיע להסכם. כשהופכים את הסוגיה הזאת לפוליטית, כל מי שרוצה להועיל רק מזיק. מציע לכולם להתאזר בסבלנות, ולהבין שאת המו"מ הזה צריך לנהל בתוך החדר ולא דרך סיסמאות בחוץ".

פירון: "חתימה על הסכם בעיתוי הנוכחי - נזק עצום"; תמיר: "לבנות מערכת חדשה"

שרי החינוך לשעבר, פרופסור יולי תמיר ושי פירון, סיפרו הבוקר לאולפן ynet מה הם חושבים על המצב במערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, וכיצד יש לדעתם לפתור את הסוגיה.
"חתימה על הסכם שכר שמחייב את מערכת החינוך לשנים ארוכות בעיתוי הנוכחי - נזק עצום למערכת החינוך בישראל", אמר השר לשעבר פירון. "יש כאן שאלות הרבה יותר עמוקות, שנוגעות לא רק למבנה השכר, שאותו בהחלט צריך לתקן, אלא גם למסגרת ההוראה: איך מלמדים? מהי כיתה?", הוסיף פירון.
לדברי פירון, חתימה על הסכם בעיתוי הנוכחי - תקופת ממשלת מעבר לפני בחירות - מצריכה התערבות של היועמ"שית: "אסור ששיקולי הבחירות יהפכו להיות הדבר שימנע את היכולת שלנו להגיע להסכם הרבה יותר טוב". פירון סבור שהוויכוח סביב הפילוג בין מורים ותיקים לצעירים הוא מיושן, ולדעתו "צריך לחלק בין דור א' לדור ב', לחתום על הסכם אחד עם המורים הוותיקים, אלה שמעל גיל 45, ועם אלה שמתחת פשוט להתחיל מחדש".
3 צפייה בגלריה
שי פירון ויולי תמיר
שי פירון ויולי תמיר
שי פירון ויולי תמיר
(צילום: נדב אבס, אריק מרמור)
השרה לשעבר תמיר לא בטוחה אם הסכם חדש ימנע את עזיבת המורים. "חלק מהעזיבה גם נובעת מתחושה שמזלזלים במורים, בתרומה ובניסיון שלהם. הדיון על כך שהמורים הוותיקים מהווים נטל על המערכת זה דבר שלא יעלה על הדעת. מורה מבשיל בערך לשיא יכולותיו בתוך 10 שנים, ואז מה נגיד לו? שאנחנו רוצים לשלוח אותו הביתה כי צריכים מישהו צעיר?", הסבירה תמיר.
לדבריה, "השכר חשוב, אבל הוא לא הדבר היחיד שייקבע איך תיראה מערכת החינוך. כל הדיון הזה מנותק מהשטח ומרוח החינוך. צריך להתמקד כיצד בונים מערכת חינוך חדשה". תמיר התייחסה לאיומי השביתה של ארגוני המורים, ואמרה כי "כשחותמים על הסכם כתוצאה משביתה, יש סכנה גדולה שהוא יהיה פחות עקרוני וראוי. אני חושבת שראש הממשלה יאיר לפיד צריך להתערב ולקחת בעלות על המשבר. בסופו של דבר זה יגיע לפתחו והוא יצטרך להכריע".