1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שיחות עם הצדדים לאורך היום. ליברמן, בן דויד, לפיד ושאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי, gettyimages, מוטי קמחי)
כשברקע חידוש המגעים בין הסתדרות המורים למשרד האוצר - שעד כה לא הניבו פירות - ראש הממשלה יאיר לפיד ממשיך היום (ראשון) בניסיונותיו לגשר בין הצדדים ולפתור את המשבר המתמשך במערכת החינוך. הצדדים עדכנו את לפיד בשיחות שהתקיימו ובפערים העיקריים שנותרו - העומדים על כמיליארד שקל - ומטעמו של לפיד התרשמו כי נדרש זמן נוסף על מנת לגשר עליהם.
לפיד נפגש תחילה עם שר האוצר אביגדור ליברמן, שאמר כי "מי שינהל את המשא ומתן על הסכם השכר הוא אך ורק הממונה על השכר במשרד האוצר", והשניים דנו "בסוגיות העומדות על הפרק - ובדרכים שיאפשרו לפתוח את שנת הלימודים הקרובה כסדרה ובמועדה", לדברי לפיד.
לאחר מכן שוחח לפיד עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שאמרה בריאיון לאולפן ynet ברביעי האחרון כי במסגרת המשא ומתן על שכרם, המורים הסכימו לוותר על חופש באסרו חג. בהמשך היום ידבר לפיד עם יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף. אתמול דווח כי לפיד נתן לצדדים דד-ליין להסכמות, שיחול בחצות היום, אך כאמור - נראה שהם יצטרכו זמן נוסף לשם כך.
ברביעי הציגו ליברמן והממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, את הצעת משרד האוצר להסכם השכר עם הסתדרות המורים. לפי ההצעה, מורה צעיר יקבל החל מהמשכורת הראשונה כ-9,000 שקלים מינימום. מחנכי כיתה ומורים המבצעים פעילות נוספת יקבלו 1,100 שקלים נוספים, ומנהלת גן תקבל תוספת של 1,500 שקל.
כמו כן, האוצר הציע גם מענק התמדה, ומי שעובד שלוש שנים ברציפות יקבל 24 אלף שקל. שכר התחלתי של מנהל בית ספר יהיה 20 אלף שקל, ומנהלים שירצו לקחת תפקידים נוספים יקבלו גמול גם עליהם בסך 2,000 שקלים נוספים. מורה ותיק יקבל תוספת של 800 שקלים.

טל לוריא, מורה ומייסד קבוצת "מורים מובילים שינוי", התייחס למתווה בחיוב, ואמר הבוקר לאולפן ynet: "בהסכם השכר יהיה ביטוי כלשהו לאיכות של המורה, לאישיותו ולסגנון העבודה שלו". לדבריו, "משרד האוצר הבין שהבעיה העיקרית היא הנטישה ההמונית של המורים הצעירים, שעוזבים את המערכת שנים אחדות לאחר שנכנסו אליה".
אמיר שפר, סגן מנהלת בית הספר הניסויי ארגנטינה בירושלים, התנגד לטענה, ואמר כי "אין ספק שצריך להכניס מורים ומורות צעירים וצעירות למערכת. עם זאת, צריך להבין שהמורות הוותיקות הן עמוד התווך של המערכת, הן אלו שקולטות את המורות הצעירות. אנחנו חייבים אותן, הן קריטיות".
הוא הוסיף: "אנחנו כמובן רוצים לפתוח את השנה ב-1 בספטמבר. אני פשוט לא מבין למה נותנים לפקידי האוצר לנהל את המאבק הזה - זה מאבק לאומי ומערכתי של מדיניות". לדבריו, "לפיד צריך לקחת אחריות על העניין הזה, ולגשר בין הצדדים".