4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"ביטוי שמחייב התנצלות". יאיר גולן
(צילום: יואב דודקביץ)
גינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית ודרישה לפתוח בחקירה בגין הסתה: המערכת הפוליטית סוערת בעקבות הדברים שאמר הבוקר (יום חמישי) סגן שרת הכלכלה יאיר גולן ממרצ, שכינה פורעים ממאחז חומש "תתי-אדם". למרות שהבהיר שהתכוון ל"למשחיתי קברים, תוקפי תמימים והורסי רכוש", ספג גולן גינויים מימין משמאל על דבריו - ובכנסת כבר התגבשה דרישה לפתוח נגדו בחקירה.
בצד הימני של המפה נשמעו לאורך היום גינויים קשים נגד גולן וקריאות להתנצל, אך כאמור גם בצד השמאלי הדברים לא התקבלו בשוויון נפש. כך למשל, שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, אמרה כי "למילים יש כוח. אנחנו הראשונות והראשונים לדעת את זה ולכן השימוש במילים ולכן השימוש במילים 'תתי-אדם' הוא חסר אחריות ומחייב התנצלות. גם כשמגנים מעשים חמורים, צריך לעשות את זה בשיח מכבד ולא מכליל, בלי קשר לעומק המחלוקת האידיאולוגית".
4 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי בריאיון באולפן
אורנה ברביבאי בריאיון באולפן
לא חסכה ביקורת מהסגן. אורנה ברביבאי
(צילום: קובי קואנקס)
חברת מפלגתו של גולן, מיכל רוזין ממרצ, אמרה כי "מתנחלי חומש הם לא תתי-אדם, הם פורעי חוק ויש לפנות אותם". גם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שגולן הוא הסגן שלה, לא חסכה בביקורת: "אני קוראת לגולן לחזור בו על אמירה אומללה ומיותרת. בפורעי חוק יש לטפל כדין".
על רקע הסערה, שמצטרפת גם למהומה במליאה סביב חוק החשמל אתמול, אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג כי "ההתלהמות בכנסת מטרידה ומדאיגה אותי וחלקים רבים בציבור. מופעים של שיסוי מביאים רייטינג, אבל פוגעים בראש ובראשונה באמון הציבור בנו. בכוונתי לפעול בנושא בכל דרך מתוקף תפקידי כנשיא מדינת ישראל על מנת להביא להרגעת הרוחות. האמון מצד הציבור הוא הנכס הכי גדול של כל מערכת ומנגנון של כל מדינה; והירידה המתמשכת באמון הזה היא בגדר תמרור אזהרה לכולנו".
לגינויים הצטרף גם ראש הממשלה נפתלי בנט, שאמר כי "דבריו של יאיר גולן על המתיישבים בחומש מזעזעים, מכלילים וגובלים בעלילת דם. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא החלוציות של ימינו. נשיא המדינה יצחק הרצוג גינה את הדברים וגם ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו".
4 צפייה בגלריה
פינוי מאחז חומש
פינוי מאחז חומש
שוטרים בחומש
(צילום: ישיבת חומש)
4 צפייה בגלריה
תיעוד: כוחות מג''ב, מחוז ש''י והמנהל האזרחי מפנים מבנים ארעים בחומש
תיעוד: כוחות מג''ב, מחוז ש''י והמנהל האזרחי מפנים מבנים ארעים בחומש
(צילום: דוברות המשטרה)
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו תקף: "המתיישבים ביהודה ושומרון אינם 'תתי אדם' אלא ציונים חלוצים שמיישבים את נחלת אבותינו. אחרי האמירה המבישה הזו, שלקוחה היישר מהטרמינולוגיה הנאצית נגד העם היהודי, בנט חייב לפטר את יאיר גולן עוד היום".
בכנסת, כאמור, כבר התגבשה דרישה לפתוח בחקירה. חבר הכנסת אבי מעוז מהציונות הדתית שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וכתב כי "הדברים של גולן מעוררים חלחלה ומזכירים לנו את סגנונם של אנטישמיים לאורך הדורות, ובמיוחד בשנים שטרם השואה, שהתייחסו כך לבני העם היהודי. אני דורש ממך להורות באופן מיידי על פתיחת חקירה בחשד להסתה, בשל הסכנה כי יהיה מי שבעקבות הדברים החמורים ייקח את החוק לידיו ויפגע במתיישבים, מתוך תפיסה מעוותת ש'תתי אדם' שכאלה צריך לבער מן העולם".

גולן, נזכיר, נשאל בריאיון לערוץ כנסת על המאחז בחומש ואמר כי מדובר ב"אנשים שמיישבים מקום שפונה כחוק". לדבריו, "לא אמור להיות שם אף אחד. כשהייתי מפקד איו"ש לא נתתי לאף אחד להתיישב שם. בושה וחרפה. למה לא מזכירים את העובדה שאותם אנשים שבאים להתיישב שם פורעים בכפר בורכא הורסים מצבות, עושים פוגרום. אנחנו, בני העם היהודי שסבל מפוגרומים לאורך כל ההיסטוריה, עושים פוגרום לאחרים? במצבות אנחנו מתעללים?
"אלה לא אנשים. הם תתי אדם. הם אנשים בזויים וקלקולו של העם היהודי. אסור לתת להם שום גיבוי. צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה ולהחזיר את החוק והסדר למרחב. ההשתוללות הלאומנית והקיצוניות הזאת תביא עלינו אסון. אלה אנשים שרוצים לספח לתוכנו מיליוני פלסטינים".
לאחר הביקורת שהשמיע בנט טען גולן: "התייחסתי בדברי למשחיתי קברים, תוקפי תמימים, הורסי רכוש לא להם. איך נכון להתייחס לאנשים כאלה? איך נכון לכנות אנשים שכאלה? הגיע הזמן לומר את האמת - זו לא היהדות שלנו".
גולן אמר את הדברים על רקע דיווחים על מעשי אלימות מצד מתנחלים בחומש כלפי פלסטינים, ובהן גם דיווחים על השחתת מצבות. המצב במאחז חומש, שפונה במסגרת פינוי צפון השומרון בתוכנית ההתנתקות, נהפך מתוח במיוחד מאז שמחבלים פלסטינים רצחו את יהודה דימנטמן ביריות בחודש שעבר. המתנחלים והפלסטינים מדווחים מאז כמעט מדי יום על מעשי אלימות באזור, שמתרחשים על רקע המאבק שמתנהל למען הכרה במאחז.