יממה לאחר הודעת המדינה על דחייה של שנה וחצי ביישום מתווה קיצור תורנויות המתמחים, שהיה אמור להתחיל בחודש אפריל האחרון – הרופאים הצעירים מכריזים על חידוש המאבק, מפנים אצבע מאשימה כלפי הממשלה שלטענתם "גזרה גזר דין מוות על קיצור התורנויות" – ומציבים אולטימטום חדש.
5 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים של ד"ר ריי ביטון
מסיבת העיתונאים של ד"ר ריי ביטון
"דחייה לא הכרחית ולא פרופורציונלית". ד"ר ריי ביטון
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב, שלשום
(צילום: מוטי קמחי)
היום (שני) כינסה ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", מסיבת עיתונאים מחוץ לבית החולים הציבורי אסותא באשדוד, שבה מתחה ביקורת קשה על החלטתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שאמורה לפרסם היתר העסקה חדש בימים הקרובים, ברקע החלטתה לדחות משמעותית את הקיצור.
"אתמול ממשלת ישראל גזרה גזר דין מוות על קיצור התורנויות", אמרה ד"ר ביטון. "לכל הגורמים הייתה כמעט שנה להיערך אבל ברגע האמת הם הסירו מעצמם אחריות, ודחו את קיצור התורנויות בשנה וחצי, דחייה לא הכרחית ולא פרופורציונלית שבפועל פשוט קוברת כמעט כל אפשרות להוציא לפועל את המהלך".
ביטון אף מתחה ביקורת על כך שבניגוד להמלצת משרד הבריאות, הקיצור ככל הנראה לא יחול כלל על בתי החולים במרכז. "הבחירות משמשות כתירוץ עלוב לחוסר משילות", הוסיפה ביטון ודחתה את הטענה שהבחירות מונעות את יישום המתווה. "הממשלה הזו נכשלה מקצועית וערכית, גם כי לא עמדה בשום התחייבות ובשום הסכם איתנו וגם כי היא ממשיכה העסקה פוגענית ומסוכנת בתנאים של עבדות. במקום לקחת אחריות, היא מסתתרת מאחורי תירוץ הבחירות", אמרה.

5 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים של ד"ר ריי ביטון
מסיבת העיתונאים של ד"ר ריי ביטון
מסיבת העיתונאים של הד"ר ריי ביטון
(צילום: בראל אפרים)
"בסוף, שר האוצר, פקידי האוצר, ההסתדרות הרפואית וקופת החולים כללית, שמהווים את משולש ההתנגדות לקיצור התורנויות, גרמו לממשלה הזו להתקפל, להפר הסכמים והבטחות שלטוניות ולהפקיר אותנו ואת המטופלים שלנו. 26 שעות תורנות זה פשע, וממשלת ישראל ממשיכה בפשע הזה. כולם מעורבים, והאחריות לפארסה הזו מגיעה עד לפתחו של ראש הממשלה.
"הממשלה אולי התקפלה, אבל אנחנו לא, ואנחנו מוכנים ללכת עד הסוף", אמרה ד"ר ביטון. "לכן אנחנו מחדשים את המאבק. אנחנו מתנצלים בפני המטופלים שלנו ובפני הציבור כולו, אבל לא נותרה בידינו ברירה אלא להילחם שוב על החיים שלנו ושלכם, על הרפואה שאנחנו נותנים ואתם מקבלים. אם עד 25 באוגוסט ראש הממשלה לא ישנה את ההחלטה האומללה הזו, אנחנו נוציא לפועל התפטרות המונית של מאות ואלפי מתמחים מכל בתי החולים בארץ. במקביל, בימים הקרובים ננקוט פעולות מחאה נרחבות בתוך בתי החולים ומחוצה להם. אנחנו אולי עייפים ומותשים מהמאבק ומההתנהלות הכללית של כל הגורמים הפוליטיים והמקצועיים, אבל נחושים לשים סוף לתורנויות הבלתי אנושיות של 26 שעות. נלך עד הסוף".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"חלק ממשולש ההתנגדויות לקיצור התורנויות". שר האוצר ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי בכנס אלי הורוביץ
אורנה ברביבאי בכנס אלי הורוביץ
"בשלה העת לקבוע נורמות לשעות עבודה". שרת התעשייה ברביבאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השרה ברביבאי התייחסה אתמול לביקורת שהופנתה כלפיה מצד המתמחים ואמרה כי "המתמחים הם עתיד הרפואה של ישראל ונושאים באחריות רבה הכרוכה בטיפול במאושפזים בבתי החולים", אמרה השרה. "לנוכח זאת קבעתי כי עבודה של 26 שעות ברצף אינה נורמטיבית, פוגעת במתמחים ובציבור המטופלים ולכן הודעתי כי יש בכוונתי להפחית באופן משמעותי את היקף שעות העבודה של המתמחים".
לדבריה, "לאחר עבודה מקיפה ותיאום עם משרדי הבריאות, האוצר ועם הסתדרות הרופאים בישראל, פרסמתי באוקטובר 2021 תיקון להיתר הכללי להעסקה בשעות נוספות בבתי חולים ולפיו יקוצר יום העבודה לרופאים המועסקים בשעות נוספות שהן שעות תורנות ל-16 שעות ואם צורכי העבודה מחייבים זאת ל-18 שעות. השינוי המשמעותי כאמור יחל בשלב הראשון בעשרה בתי חולים בפריפריה ויורחב באופן מדורג לכל בתי החולים בארץ בחמש השנים הקרובות. עם זאת, בשל העובדה שאנו מצויים בתקופת בחירות, אני מקבלת את בקשת היועצת המשפטית לממשלה לגבי לעדכן את מועד יישום ההיתר לתחילת חודש ספטמבר 2023".
ברביבאי הוסיפה כי "מאבק המתמחים צודק ונכון כלפיהם בהיבט האנושי והמקצועי, כמו גם הזכות של כל מאושפז לקבל טיפול ראוי בכל מקום בארץ. בחלוף כל כך הרבה שנים, בשלה העת לקבוע נורמות לשעות עבודה המאפשרות למתמחים איכות עבודה ואיכות חיים המגיעים להם".