עד שנראה היה כי מאבק המתמחים מתקרב לסיומו, הודיעה הבוקר (ראשון) המדינה כי יישומו של ההיתר החדש, שיעגן את עבודת המתמחים וקיצור התורנויות, יידחה לתחילת ספטמבר 2023. זאת בהתאם להוראת בית הדין לעבודה בבאר שבע, שחייב את שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לפרסם את ההיתר, שנמצא בשלבי גיבוש אחרונים.
ההיתר החדש צפוי להיות דומה להיתר הקודם, שפורסם בחודש אוקטובר האחרון, לפיו המתמחים בעשרה בתי חולים בערי הפריפריה ובמקצועות נבחרים יעבדו בין 16 ל-18 שעות לכל היותר. זאת בניגוד לתורנויות המתמחים שנמשכות 26 שעות כיום. ההיתר החדש, נזכיר, היה אמור לצאת לפועל כבר ב-1 באפריל. למהלך היו מתנגדים רבים, כולל המתמחים עצמם, שדרשו קיצור גם בבתי חולים אחרים. מנגד, בכירים במערכת הבריאות טענו כי היא לא ערוכה לקיצור התורנויות הדרסטי שהוצע.
1 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב, אתמול
(צילום: מוטי קמחי)
בעקבות ההתנגדויות, משרד הבריאות חיבר דוח שהמליץ על קיצור הדרגתי יותר, אך כזה שיכלול גם בתי חולים במרכז. לאחרונה פורסם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet כי אחת ההצעות שנבחנות היא קיצור התורנות - שנמשכת היום 26 שעות - ל-21 שעות. זאת במקום 16 עד 18 שעות, אורך המשמרת שנקבע בהיתר המקורי של השרה, שכאמור לא התממש.
המתמחים מתוחים לקראת פרסום ההיתר החדש ומתכוננים לחידוש המחאה אם הוא לא יתבסס על הדוח שחיבר משרד הבריאות. "לא נתפשר בשום צורה על השעות ועל כמות המחלקות ובתי החולים שנקבעו בדוח", אמרה בשבוע שעבר ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", המוביל את המחאה.
היא הוסיפה: "החשש הכי גדול שלנו הוא שהשרה לא תתמוך ב-16 עד 18 שעות, וזו מבחינתנו תהיה סיבה לחידוש המחאה. נושא לא פחות חשוב הוא לוח הזמנים - מה שלא יתחיל לפני הבחירות - לא יקרה. אנחנו יודעים איך דברים מתמסמסים ונמרחים והבטחה של שר אחד היא לא הבטחה של שר אחר".
מארגון הרופאות והרופאים המתמחים "מרשם" נמסר: "הממשלה הזאת נכשלה. לפני כמעט שנה היא התחייבה לשים סוף לתורנויות של 26 שעות, וברגע האמת הסירה מעצמה אחריות ודחתה את הקיצור לעוד יותר משנה - בלי שום התחייבות ובלי קיצור תורנויות במרכז הארץ. ברביבאי התקפלה - לפיד אישר את ההתקפלות".
עוד מסרו בארגון: "למרות ההתחייבויות השלטוניות וההכרזות הפומפוזיות בתקשורת - הציבור והמתמחים נשארו בלי כלום. הבעיה הבוערת ביותר במערכת הבריאות, שנגררת בגלל חוסר משילות והתקפלויות ערכיות, נקברה היום עמוק במגירה. אנחנו דורשים מראש הממשלה לקבל עליו אחריות ולשנות את ההחלטה האומללה הזו. אם קיצור התורנויות לא ייצא לפועל - על פי מה שסוכם והובטח - לא נעמוד מנגד.