1 צפייה בגלריה
השר עמיחי שיקלי בועידה של ארגון IAC
השר עמיחי שיקלי בועידה של ארגון IAC
"יש לעשות התאמות בסעיף הנכד". השר שיקלי
(צילום: שחר עזרן)
שר התפוצות עמיחי שיקלי השתתף אתמול (שישי) לראשונה בוועידה השנתית של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית (IAC) והצהיר כי "חוק השבות לא יבוטל, ישראל תישאר מקלט לכל יהודי". על "סעיף הנכד" השנוי במחלוקת אמר כי "יש לעשות התאמות בסעיף בגלל האתגר המשמעותי של המצב בשטח".
המפלגות החרדיות, נזכיר, הן אלו שדרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את "סעיף הנכד" בחוק השבות. "לגבי סעיף הנכד האתגר הוא שהקשר של העולים ליהדות הולך ומידלדל", אמר שיקלי. "לפני שנגבש אסטרטגיה אנו צריכים ללמוד ולהכיר נתונים. תהיה ועדה שתחליט איך אפשר להתמודד עם האתגר, נטפל בזה לאט, נקשיב לעמדות השונות ונעשה את זה באחריות".
לדבריו, "האתגר הגדול ביותר הוא בארה"ב, אתגר כפול שמשפיע בשני ממדים - לשמור את הזהות היהודית חזקה, לאור המידע שיש לנו שהזהות היהודית נחלשת, וכשהיא נחלשת התוצאה אוטומטית שהזהות הציונית גם נחלשת. במקביל הזהות הציונית מותקפת על ידי ה-BDS שעושים דה-לגיטימציה לזכות הקיום שלנו".
שיקלי התייחס גם למצב בישראל: "יש קריאות אזעקה בשמאל נגד הממשלה החדשה, וזה משפיע גם על היהודים באמריקה. היו בחירות, התוצאות ברורות, היינו כנים עם האג'נדה וזו אחריותנו לממש אותה. זה לא אומר שאנחנו לא מקשיבים". לדבריו, "הקשבתי למנהיגים יהודים ומה שאמרו על חוק השבות, אנחנו שומעים את הדאגות ואת הביקורת - אכפת לנו מזה".

בחודש שעבר פורסם ב-ynet כי מנתונים שהפיקו חוקרים ואנשי מקצוע מתחום ההגירה, עולה כי מספר זכאי העלייה בעולם שאינם יהודים עומד על כמעט 10 מיליון בני אדם, ובשנים האחרונות הוא עקף את מספר הזכאים היהודים, המסתכם בקצת יותר מ-8 מיליון. לפי הממצאים, המבוססים על עיבוד השנתונים שערך פרופ' סרג'ו דלה-פרגולה – מהחוקרים החשובים והמפורסמים לדמוגרפיה של העם היהודי – בשנת 2021, האחרונה שנבדקה, עמד מספר זכאי השבות מחוץ לישראל על 18 מיליון – 54% מהם לא יהודים.
חודש לפני כן נחשף ב-ynet כי על פי נתונים עדכניים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 72% מזכאי חוק השבות שהגיעו לישראל ממדינות ברית המועצות לשעבר בשנת 2020 – עלו ארצה כצאצאי יהודים והם אינם יהודים בעצמם לפי הגדרת החוק. מרכז המחקר והמידע של הכנסת הגיש דו"ח מקיף, הסוקר את העלייה מאותן מדינות מאז תחילת שנות התשעים. מנתוני הלמ"ס שנמסרו על ידי משרדי הממשלה ונכללים בדו"ח, עולה כי ב-30 שנות העלייה צנח בהתמדה שיעור היהודים מקרב העולים, מ-93% בשנת 1990 – ל-28% בלבד ב-2020, ובכל התקופה – אחד מכל שלושה אינו יהודי.
הכנס הארצי השנתי של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית שבו השתתף השר שיקלי, המתקיים זו השנה השמינית, הוא הכנס הפרו-ישראלי הגדול ביותר בארה"ב ואחד הכנסים הגדולים והחשובים בעולם היהודי. מובילי דעה, אנשי מערכת הביטחון, פוליטיקאים, אנשי רוח, מנהיגים קהילתיים, יזמים חברתיים, אנשי עסקים ואושיות תרבות משתתפים באירוע ועוסקים בנושאים הבוערים ובהזדמנויות ואתגרים בישראל ובארה"ב.
פורסם לראשונה: 22:12, 20.01.23