"רוסיה מבהילה אתכם?". נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פנה הלילה (בין שבת לראשון) למדינות המערב ודרש מהן שיספקו לארצו כלי נשק הנמצאים במחסנים שלהן. כמה מדינות כבר הבטיחו כי ישלחו לקייב טילים נגד כוחות שריון, טילים נגד מטוסים ונשק קל, אך זלנסקי אמר שאוקראינה צריכה טנקים, מטוסים ומערכות נגד כלי שיט.
"אלו אמצעים שיש לשותפים שלנו, אמצעים שצוברים אצלם אבק. הבקשה לא נועדה לשמור רק על חירותה של אוקראינה, אלא גם על חירותה של אירופה כולה", אמר זלנסקי בנאום שפרסם הלילה בחשבון הטלגרם הרשמי שלו. הוא הוסיף כי אוקראינה זקוקה רק לאחוז אחד מהמטוסים ומהטנקים שיש לברית נאט"ו, ושארצו לא תבקש דבר מעבר לכך.
5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאום וידאו
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאום וידאו
זלנסקי ממשיך ללחוץ על המערב. "רוסיה מבהילה אתכם?"
(צילום: רויטרס)
זלנסקי לא הסתפק בדברים אלו, והחליט למתוח ביקורת נוספת על השאננות לכאורה של מדינות המערב: "אנחנו מחכים כבר 31 יום. מי שולטת בקהילה האירו-אטלנטית? האם זו באמת רוסיה, בגלל שהיא מבהילה אתכם?". הוא התעקש שוב ושוב כי בעתיד תשאף רוסיה להתרחב עוד יותר אל תוך יבשת אירופה אם אוקראינה תיפול, והזכיר את העובדה שנאט"ו אינה נענית לבקשותיו החוזרות ונשנות לסגור את המרחב האווירי של אוקראינה. בנאט"ו, נזכיר, מסבירים כי מהלך שכזה, שיחייב את בעלות הברית להפיל כל מטוס רוסי שיחדור לשמי אוקראינה, יגרור בהכרח את המערב מלחמה ישירה עם רוסיה.
במהלך השבת שוחח זלנסקי עם נשיא פולין אנדז'יי דודה, שבעצמו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. זלנסקי הביע בפני דודה אכזבה מכך שמטוסי קרב מתוצרת רוסית הנמצאים במדינות מזרח אירופה עדיין לא הועברו למדינתו. "מחיר הדחייה של סיפוק המטוסים הוא חייהם של אלפי אוקראינים", אמר זלנסקי, והוסיף שפולין וארה"ב הביעו נכונות לקבל החלטה בנוגע להעברת המטוסים. יש לציין כי מוקדם יותר החודש דחתה וושינגטון הצעה מצד פולין שוורשה תעביר מטוסים מסוג "מיג" לבסיס אמריקני המוצב בגרמניה, ומשם הם יועברו לחיל האוויר האוקראיני.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם לויד אוסטין ואנטוני בלינקן נפגשים עם שר ההגנה של אוקראינה אולקסי רזניקוב ושר החוץ דמיטרו קולבה בוורשה, פולין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם לויד אוסטין ואנטוני בלינקן נפגשים עם שר ההגנה של אוקראינה אולקסי רזניקוב ושר החוץ דמיטרו קולבה בוורשה, פולין
ביידן ובכירים בממשלו בפגישה עם שר החוץ של אוקראינה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם נשיא פולין אנדז'יי דודה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם נשיא פולין אנדז'יי דודה
"ארה"ב מסכימה להעברת מטוסים, הכדור במגרש של פולין". ביידן ודודה בפולין
(צילום: רויטרס)
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה, מסר אמש לסוכנות הידיעות AFP כי "ארה"ב הדגישה בפנינו שהיא אינה מתנגדת להעביר לנו מטוסים". את הדברים כתב בתגובה לשאלות סוכנות הידיעות - שעות לאחר שנועד עם ביידן בפולין. "כעת הכדור במגרשה", טען קולבה.
במהלך הלילה, צייץ ביידן בטוויטר כי "בשנה שקדמה לפלישה הרוסית לאוקראינה, אמריקה העבירה נשק בשווי 650 מיליון דולר לאוקראינה. מאז, התחייבנו להעביר עוד 1.35 מיליארד דולר". הוא הוסיף בציוץ כי "הודות לגבורה ולאומץ של העם האוקראיני, הציוד שהעברנו להם נוצל באופן משמעותי". ביידן התייחס לסיוע הבינלאומי הנדרש כדי להתגבר על משבר הפליטים המגיעים מאוקראינה - ודרש מכל המדינות להירתם: "סיוע לפליטים האוקראינים אינו משהו שפולין או כל אומה אחרת צריכה לעשות לבדה", אמר, "לכל המדינות הדמוקרטיות ברחבי העולם יש מחויבות לעזור". ביידן הצהיר כי "העם האוקראיני יכול לסמוך על ארה"ב שתעמוד במחויבות זו. אנחנו נקבל בברכה 100 אלף פליטים מאוקראינה".

רוסיה תקפה מתקן מחקר גרעיני בחרקוב, מתקפות הנגד נמשכות

בתוך כך, ברשת CNN דיווחו כי לפי גורם בלשכתו של הנשיא זלנסקי, מתוך 5,208 בני אדם שפונו ביממה האחרונה דרך מסדרונות הומניטריים, שניים הם ילדים שפונו במצב קשה ואחד הוא תינוק הסובל מדלקת ריאות. עוד ציין הגורם כי 4,331 מהמפונים הם תושבי העיר הנצורה מריופול, והם הגיעו לזפוריז'יה שבדרום-מזרח המדינה. 351 פונו מאזור קייב ו-256 מאזור לוהנסק, שקיבל 80 טונות של סיוע הומניטרי.
5 צפייה בגלריה
מריופול עמוד חשמל שקרס נזק לתשתיות
מריופול עמוד חשמל שקרס נזק לתשתיות
עמוד חשמל שקרס במריופול, בסוף השבוע
(צילום: רויטרס)
לקראת חצות אמש טענו גורמים בפרלמנט של אוקראינה כי כוחות רוסיים ירו על מתקן מחקר גרעיני בעיר חרקוב שבצפון-מזרח המדינה. "כרגע לא ניתן לאמוד את היקף הנזק עקב התקפות שאינן פוסקות באזור המתקן הגרעיני", נכתב בציוץ בחשבון הטוויטר של הפיקוח הגרעיני של אוקראינה.
הלילה דיווחו באוקראינה כי "גדוד ההגנה הטריטוריאלית של מליטופול" וכוחות ההגנה של זפוריז'יה שחררו שני כפרים ממזרח לחוליאפול מידי הכובשים הרוסים. ב-CNN דיווחו כי מתקפת הנגד של הכוחות האוקראיניים התרחשה במרחק 103 ק"מ צפונית-מערבית למריופול, והוסיפו כי נתוני לוויין של נאס"א סיפקו ראיות נוספות ואישור לכך שקרבות עזים התרחשו בשני הכפרים. לפי נתונים אלה, ב-14 השעות האחרונות אירעו בהם עשרות פיצוצים.

5 צפייה בגלריה
עשן עולה אחר הפגזות הפצצות לבוב אוקראינה
עשן עולה אחר הפגזות הפצצות לבוב אוקראינה
4,500 מבני מגורים נהרסו. עשן עולה לאחר הפגזות בלבוב
(צילום: רויטרס)
אף שבסוף השבוע הכריזה רוסיה במפתיע כי השלימה את "השלב הראשון" של המבצע הצבאי שלה באוקראינה ושכעת תתמקד באזור דונבאס שבמזרח אוקראינה, מעוזם של המורדים הפרו-רוסים, אתמול נמשכה הלחימה גם בשאר חלקי המדינה. אתמול אחר הצהריים ובערב תקפה רוסיה פעמיים באזור העיר לבוב שבמערב אוקראינה: שישה פיצוצים נשמעו בעיר, אחרי שלפי הרשויות שלושה טילים פגעו בסמוך לה. הרשויות מסרו כי הטילים פגעו במתקן לאחסון דלק, שהחל לעלות באש, וגרמו נזק לתשתיות עירוניות, אך לא לבנייני מגורים. בתקיפה נגד מתקן האחסון נפצעו חמישה בני אדם.
ב"גרדיאן" הבריטי דיווחו כי לפי הסיכום האחרון שנערך בנוגע להרס שנגרם למבנים באוקראינה, במהלך המלחמה נהרסו עד כה כ-4,500 בנייני מגורים, 100 מבני עסקים, 400 מוסדות חינוך ו-150 מתקני בריאות. כך לפי השר האוקראיני לפיתוח קהילות ושטחים.
לצד נתונים אלו, הפרלמנט האוקראיני סיפק נתונים נוספים בנוגע ל-148 "פשעים" שביצעה רוסיה נגד עיתונאים ואנשי תקשורת. לפי הפרלמנט, 70 כלי תקשורת נאלצו להפסיק את עבודתם באזור, חמישה עיתונאים נהרגו, שישה נלקחו בשבי ושבעה נפצעו. 10 מגדלי שידור טלוויזיה הופגזו ועיתונאי אחד נעלם.