נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו הערב (ראשון) לראשונה זה שלושה שבועות, והנשיא ביקש מראש הממשלה לשגר משלחת ישראלית לשיחות בקהיר - גם אם בישראל "לא רואים אופק" לעסקת חטופים חדשה עם חמאס. אחרי שנתניהו אמר לשריו כי הלחצים הבינלאומיים "הולכים וגדלים", ביידן הביע בפניו חשש כי מבצע ברפיח "יוביל לאסון".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. שוחחו במשך 45 דקות, לראשונה אחרי שלושה שבועות
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
השיחה בין שני המנהיגים נמשכה 45 דקות, וגורם מדיני בישראל אמר כי היא הייתה טובה והתמקדה בשלושה נושאים: מעבר רפיח, הסיוע ההומניטרי וסוגיית החטופים. בעניין הסיוע ההומניטרי, הנשיא ביקש מראש הממשלה לשמור על העקרון המרכזי ולפיו ישראל תוודא שהמכסה שנקבעה תמשיך להיכנס לרצועה - כ-200 משאיות ביום.
אחרי שנתניהו אמר הבוקר בריאיון לרשת ABC האמריקנית כי צה"ל ייכנס לרפיח שבדרום הרצועה, שהפכה למקלט ליותר ממיליון פליטים פלסטינים, ביידן הביע חשש שמבצע שכזה יוביל לאסון - וביקש שישראל תעשה הכול כדי להגן על האוכלוסייה האזרחית.
נתניהו השיב שכפי שישראל ידעה לכל אורך המלחמה לפעול לפי הדין הבינלאומי ובסטנדרטים הגבוהים ביותר - כך היא תדע לעשות גם ביעדים הבאים. עוד הדגיש נתניהו שהפעולה ברפיח הכרחית ושישראל תעשה הכול כדי לצמצם למינימום את הפגיעה באזרחים.

מהבית הלבן נמסר לאחר השיחה: "הנשיא ביידן אישר בשיחתו עם ראש הממשלה נתניהו את מטרתנו המשותפת לראות את חמאס מובס ולהבטיח את ביטחונם ארוך הטווח של ישראל ואזרחיה. הנשיא וראש הממשלה דנו במאמצים המתמשכים להבטיח את שחרורם של כל החטופים הנותרים שבידי חמאס.
"הנשיא הדגיש את הצורך לנצל את ההתקדמות שהושגה במשא ומתן כדי להבטיח את שחרורם של כל החטופים בהקדם האפשרי. הוא גם קרא לצעדים דחופים וספציפיים להגברת התפוקה והעקביות של הסיוע ההומניטרי לאזרחים פלסטינים חפים מפשע, וחזר שוב על עמדתו כי אין לקדם מבצע צבאי ברפיח ללא תוכנית אמינה וניתנת לביצוע להבטחת שלומם של יותר ממיליון הפלסטינים החוסים שם, ובתמיכה בהם. שני המנהיגים הסכימו להישאר בקשר הדוק".
בצל הביקורת הבינלאומית על כוונת ישראל לפעול צבאית ברפיח, טען נתניהו היום בפני השרים בישיבת הממשלה: "אנחנו אומרים לאמריקנים ולידידים אחרים בעולם - לא נוכל להשאיר גדודים ברפיח. לא ארבעה גדודים ולא גדוד אחד. זה כמו שהאמריקנים לא היו מסכימים להשאיר מובלעת קטנה של דאעש במלחמה בעיראק". נתניהו עדכן את השרים שישוחח במהלך היום עם ביידן, ואמר שבשיחה יעלו הדברים.

בריאיון ל"פוקס ניוז" היום אמר נתניהו כי הוא "מסכים עם ארה"ב שצריך לתת תוכנית לעשורים הבאים לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. אנחנו לא נלחמים בהם, אנחנו נלחמים בטרוריסטים". כשנשאל על התוכניות לפעולה קרקעית של צה"ל שם, נתניהו הסביר: "הרסנו את רוב תשתיות החמאס בשאר רחובות עזה, אז עכשיו יש מקומות בצפון בשביל האזרחים - ואנחנו הולכים לעודד אותם ולכוון אותם בעזרת עלונים ושיחות טלפון לעבור לאזור בטוח. זה הכיוון שנתתי לצבא עכשיו".
"אין צבא אחר על פני כדור הארץ שנוקט באמצעי זהירות כדי למנוע פגיעה באזרחים", אמר נתניהו בריאיון. "אנחנו מפזרים עלונים ואנחנו מתקשרים טלפונית לפלסטינים ואומרים להם לצאת מבתיהם". נתניהו הדגיש: "ישראל מגיבה בדרך אחראית, מבטיחה יציאה בטוחה של האזרחים ובאותו הזמן פועלת בנחישות למחוק את חמאס מעל פני האדמה". ראש הממשלה טען: "אם נביס את חמאס מעגל השלום יתרחב בצורה דרמטית. יש לנו עתיד מזהיר אם נעשה זאת ואנחנו נעשה זאת בקרוב".
בתוך כך, ראש הממשלה ושריו ביקרו היום בבסיס יחידת יהל"ם וקיבלו סקירה ביטחונית על המלחמה מהרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ומפקדים נוספים. בדומה לדברים שאמר היום בראיונות בארה"ב, נתניהו ציין כי "אנחנו בדרך לניצחון. זה ייקח עוד זמן, אבל זה לא ייקח שנים, בניגוד למה שאומרים. זה בהישג יד. זה קרב קשה, אבל קרב שבו אנחנו מנצחים".
3 צפייה בגלריה
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
עיר אוהלים ברפיח. נתניהו הבטיח שייעשה הכול כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים
( צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
נתניהו דיבר על הלחצים ההולכים וגדלים מצד הקהילה הבינלאומית: "המטרה היא לא פחות מאשר הניצחון הזה שאנחנו מדברים עליו. הוא בהישג יד. הוא מחייב גם לעמוד מול הלחצים, שהם הולכים וגדלים. אני חייב להגיד לכם את האמת - הם הולכים וגדלים, וכל אחד מכם שבא במגע עם גורמים זרים יכול לספר על זה, כל אחד בדרכו שלו".
הוא הוסיף: "אנחנו רוצים בעצם להביא לפירוז של הרצועה. הדבר הזה מחייב את השליטה הביטחונית ואת האחריות הביטחונית העליונה שלנו - על כל השטח מערבית לירדן, כולל רצועת עזה. אין תחליף לזה בעתיד הנראה לעין. אנחנו אומרים את זה גם לקהילה הבינלאומית, גם לנשיא ארה"ב, גם לכל המנהיגים. כלומר, תמיד תהיה שליטה ביטחונית שלנו - ואם זה מחייב שהות בפנים, אז תהיה שהות בפנים. ואם זה מחייב כניסה לכל מקום, כפי שצה"ל מסוגל להגיע לכל מקום, בכל עת, זה נאמר כאן וזה גם יישמר בהמשך".
בתוך כך, העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" דיווח כי הנשיא ביידן ועוזריו הבכירים קרובים יותר לקרע ביחסים עם נתניהו מאשר בכל זמן אחר מאז פרוץ המלחמה, ולא רואים בו יותר שותף פרודוקטיבי שעליו ניתן להשפיע גם במישור פרטי. כך לפי כמה גורמים שמכירים את הדיונים הפנימיים בנושא.
3 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
ראש הממשלה וביידן בפגישתם בישראל בתחילת המלחמה. "הנשיא ועוזרים מתקרבים לרגע שבו לא יראו בנתניהו שותף"
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ב"וושינגטון פוסט" דיווחו, מפי הגורמים שדיברו בעילום שם, כי התסכול הגובר מול נתניהו גרם לכמה מעוזריו של ביידן לדרבן את הנשיא לבטא יותר ביקורת פומבית כלפי נתניהו על המבצע הצבאי בעזה. בעיתון האמריקני צוין כי הנשיא תומך מושבע של ישראל ומכיר את נתניהו כבר יותר מ-40 שנה, ועל כן נמנע מלבטא את התסכול שלו עד כה. לדברי הגורמים, הנשיא האמריקני משנה את עמדתו בזמן האחרון, בעוד נתניהו ממשיך לעורר את כעסם של בכירים בממשל ביידן, לטענתם, בין אם בהשפלות פומביות ובין אם בדחיית הדרישות הבסיסיות של ארה"ב.
בריאיון של ראש הממשלה היום ל-ABC הוא נשאל על אמירתו של ביידן כי תגובת ישראל בעזה "מוגזמת" בהצהרה מיוחדת שנשא בסוף השבוע, והשיב: "אני מעריך את תמיכתו של הנשיא ביידן בישראל מאז תחילת המלחמה. אני לא יודע בדיוק למה הוא התכוון בזה". ראש הממשלה אמר בריאיון כי "מספיק מהחטופים שנותרו בשבי חמאס בחיים" כדי להצדיק את הלחימה בעזה. עוד הוא אמר כי על כל אזרח שנהרג בעזה - נהרג גם מחבל חמאס.
באותה הצהרה בסוף השבוע ביידן אמר כי "מאוד קשה לקבל סיוע הומניטרי בעזה. הרבה אנשים חפים מפשע גוועים ברעב ומתים - זה חייב להיפסק". הוא ציין בתחילת דבריו כי הוא חושב "שהתגובה בעזה מוגזמת", כשהוא משתמש בביטוי Over the top. בכלי התקשורת בעולם הדבר צוין כביקורת חריפה על ישראל, אבל ייתכן שביידן התכוון בכלל לתיאור תגובת חמאס לעסקת החטופים. ביידן הוסיף כי הוא "דוחף חזק מאוד להפסקת אש ממושכת. אם תהיה הפוגה ראשונית, אני חושב שנוכל להאריך אותה ולהגדיל את הסיכויים שהלחימה בעזה תשתנה".
במהלך הריאיון של נתניהו ל-ABC הוא נשאל על דוח התובע המיוחד שהצביע על "בעיות זיכרון" של ביידן. ראש הממשלה אמר: "היו לי עשרות שיחות עם ביידן, והוא בא לישראל בזמן המלחמה ואני מצאתי אדם מאוד ברור ומאוד מפוקס". לדבריו, "הסכמנו על מטרות המלחמה ועל דברים נוספים, היו לנו אי-הסכמות, אבל הן לא נולדו מחוסר הבנה מצידו או מצידי. זה מה שאני יכול להגיד לך, אני לא ראיתי את זה (בעיות זיכרון)".