רק לפני שבועיים הורה ראש הממשלה לחברי הכנסת של הליכוד לא להתבטא בעניין נגיד בנק ישראל, מהחשש שהדבר ייראה כניסיון השפעה פוליטית על עצמאות הבנק המרכזי - אבל היום (ראשון), אחרי העלאת ריבית תשיעית ברצף ואזהרות מהמהפכה המשפטית, שר בממשלתו תקף בחריפות חסרת תקדים את הנגיד אמיר ירון.
"תודה לנגיד בנק ישראל על מתנת החג המפוארת שהעניק לאזרחי ישראל", כתב היום אחר הצהריים השר שלמה קרעי, לאחר ההכרזה על העלאת הריבית ל-4.5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2006.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו והשר קרעי
(צילום: רפי קוץ)
"עם אטימות כזו ערב חג הפסח, אולי אפשר לשים רובוט בתפקיד הנגיד שיקבל החלטות על העלאות הריבית על סמך אלגוריתם אובייקטיבי ומנותק מהעם", צייץ קרעי בטוויטר. על רקע התכתובות של ראשי המשק והבנקים, שנחשפו אתמול, הוסיף קרעי: "אולי כדאי כבר להתעסק בפתיחת הקרטל הבנקאי לתחרות, ולא לתת רק לבנקים להתעשר מהריבית".
שעה לאחר הציוץ, פרסם קרעי הבהרה ארוכה שבה לא חזר בו מדבריו, ומסר כי הוא "מכבד את בנק ישראל כגוף עצמאי, אין ספק שעצמאותו חשובה לכלכלת ישראל, ואפילו לא רמזתי שצריך לפגוע בעצמאות שלו, אבל אף אחד לא חסין מביקורת. זו דמוקרטיה". קרעי הוסיף כי "לגופו של עניין, האם באמת ראינו שהעלאות הריבית הורידו את האינפלציה? התשובה היא לא. בסיס האינפלציה התרחב והיא הפכה ל'דביקה'".
לדברי קרעי, "הוועדה המוניטרית צריכה לעצור רגע לחשוב, בפרט ערב חג הפסח, האם לא כדאי לחכות ולראות כיצד ישפיעו העלאות הריבית עד כה. ב-2008, לאחר המשבר, היו מקרים שבנק ישראל שמר על הריבית ללא שינוי והסביר שהוא ממתין שההשפעה של הרמה החדשה תשפיע. זה קורה גם בעולם. זה תהליך שלוקח זמן. צריך לתת לכלי הריבית לעשות את שלהם. לא חייבים אטימות ויד קלה על ההדק. אין הצר שווה בנזק המלך".
קרעי סיכם כי "הנגיד הוא היועץ הכלכלי הבכיר של הממשלה. כבר בממשלה הקודמת ובטח עכשיו, חוץ מהעלאות ריבית, היה צריך להציע תוכנית כלכלית למאבק במחוללי האינפלציה. בינתיים, אנחנו מנסים לעשות את זה בדרכים שונות. ברור לכל ילד מי הנהנים הגדולים מהעלאות הריבית בשוק לא תחרותי, ולכן: תחרות! לא סתם המגזר העסקי מוציא כספים מפקדונות בבנקים ועובר לאפיקים אחרים. 20 מיליארד שקל רווח נקי בשנה לארבעת הבנקים הגדולים הוא כשלון תחרותי מהדהד".
2 צפייה בגלריה
עליית ריביות
עליית ריביות
הריבית כיום, לעומת לפני שנה
(צילום: Gettyimages)
בין התכתובות שנחשפו אתמול מפורום העסקים היו גם כאלה של ראשי הבנקים. דב קוטלר מבנק הפועלים כתב: "הבטחתי גיבוי לארנון בר-דוד. יחריב (יריב) לוין - עד כאן". אורי לוין מבנק דיסקונט כתב: "אנחנו פורום כלכלי, אבל אנחנו גם מנהיגים במדינה שדוהרת לתהום ללא מנהיג שיעצור אותה. תפקידנו ההיסטורי הוא לעשות כל שביכולתנו כדי לעצור את הנפילה לתהום... צריך לנקוט פעולות משמעותיות שיבהירו את עמדתנו ושימנפו את כל הכוח שלנו, ויש לנו, לעצירת החקיקה".
בחודש שעבר הורה נתניהו לחברי הכנסת "להפסיק להתערב ולהתבטא בעניין הנגיד", בעקבות ציוץ של שר החוץ אלי כהן לפיו הוא פועל כדי שבנק ישראל יפסיק את העלאות הריבית. "ראש הממשלה אמר לחברי הכנסת כי אנחנו מחויבים לשמור על עצמאות בנק ישראל. עצמאות הבנק היא נדבך מרכזי במדיניות הכלכלית שמוביל ראש הממשלה במשך שני עשורים ודבר לא ישנה זאת", נמסר אז. לפני אותה הבהרה, שוחח הנגיד עם נתניהו.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף אז את שר החוץ כהן ושלח מסר פנימי ובעיקר חיצוני, למי שקורא באנגלית, על רקע האפשרות שסוכנויות הדירוג יחליטו להוריד את דירוג האשראי של ישראל בשל הפגיעה בעצמאות מערכת המשפט, שאם תתווסף אליה רמיזה לפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי יכולה לגרום לנזק רב לכלכלת ישראל.
סמוטריץ' כתב אז: "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות. כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית וגיבוש תקציב טוב שישקיע בתשתיות צמיחה עתידית וגם יכלול חבילת הקלות מידיות לציבורים הזקוקים לכך. כך נעשה בעזרת השם".