ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הבוקר (רביעי) לחברי הכנסת של הליכוד "להפסיק להתערב ולהתבטא בעניין הנגיד". מטעמו של נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה אמר לחברי הכנסת כי אנחנו מחויבים לשמור על עצמאות בנק ישראל. עצמאות בנק ישראל היא נדבך מרכזי במדיניות הכלכלית שמוביל ראש הממשלה במשך שני עשורים ודבר לא ישנה זאת".
ל-ynet נודע כי הנגיד אמיר ירון שוחח עם ראש הממשלה נתניהו - לפני שזה הבהיר לחברי הליכוד להפסיק להתבטא בעניינו. במענה לשאלת ynet בנושא השיבו בבנק ישראל: אין תגובה".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואמיר ירון
בנימין נתניהו ואמיר ירון
בנימין נתניהו ואמיר ירון
(צילום: יריב כץ, גיל יוחנן)
דבריו של נתניהו הגיעו אחרי הציוץ של שר החוץ אלי כהן שלשום, לפיו הוא פועל כדי שבנק ישראל יפסיק את העלאות הריבית, וביקש משר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שיפעל לגיבוש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת העלאות הריבית. כהן הבהיר בציוץ כי לדעתו על רקע "התמתנות האינפלציה" - נתון שגוי שציין - לא הייתה הצדקה להחלטה שהתקבלה על ידי הוועדה המוניטרית להעלות את הריבית בחצי אחוז, וכי החלטה זו "ממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות".
דברי כהן בהחלט יכולים היו להתפרש כפגיעה בעצמאות בנק ישראל, שכן כהן אמר שהוא מעוניין שהממשלה תשפיע על דיוני העלאת הריבית, שאמורים להיות מנותקים מכל לחץ פוליטי. בצל דבריו של נתניהו מגיעה גם היחלשות השקל אל מול הדולר והאירו - שממשיכים לזנק.
אתמול צייץ ראש הממשלה נתניהו בעברית ובאנגלית מסרי הרגעה סביב בנק ישראל. "חוק בנק ישראל עבר בהנהגתי והוא מבטיח את עצמאות הועדה המוניטירית בראשות הנגיד בקביעת הריבית. שום דבר לא ישנה זאת", כתב בעברית נתניהו - שהוסיף דברים דומים באנגלית, בניסיון לשדר רגיעה.
גם השר סמוטריץ' השמיע דברים דומים, ובוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" אמר אתמול: "אלי הוא חבר טוב. הוא לא דיבר איתי, ואני חושב שהאמירה שלו שגויה לחלוטין. אגב, מותר, מותר לאזרחים ופוליטיקאים, לבקר החלטות שלנו ושל נגיד בנק ישראל, זה בסדר גמור בדמוקרטיה. אסור בתכלית האיסור לרמוז אפילו על פגיעה בעצמאות בנק ישראל. אני אומר את זה כי זה המפתח ליציבות הכלכלית שלנו. היה הכי קל לי להיות פופוליסט, לזרוק הכול על הנגיד ולהפוך אותו לאיש הרע. אבל הוא לא ישן לילות לפני שהוא מקבל החלטת ריבית קשה כזו. הוא מודע למחיר ועושה מה שהוא חושב שטוב מקצועית לשוק".
הנגיד עצמו פרופ' אמיר ירון הגיב על דברי שר החוץ בריאיון לכלכליסט ואמר כי "מוטב ששר החוץ כהן יתעמק בנתונים. ראשית, האינפלציה לא התמתנה. (הנגיד מתכוון לכך שהאינפלציה עלתה לרמה של 5.4%, הגבוהה ביותר בגל האינפלציה הנוכחי - א"א) שנית, רצוי כמובן, בטח בתור שר חוץ, שהוא יבין את החשיבות של העצמאות של הבנק המרכזי. אנחנו יודעים מה הייתה התוצאה הסופית בכל המדינות שבהם הייתה פגיעה בבנק המרכזי".
מטעמו של כהן נמסרה תגובה על הדברים ונטען כי "שר החוץ אלי כהן שעבד בחברת דירוג בינלאומית תומך בעצמאות בנק ישראל והניסיון ליחס זאת על אף שלא נאמר אחרת הוא מעוות. השר כהן בהחלט חושב שיש לפעול בכלים נוספים לבלימת האינפלציה ולא לעשות שימוש בלעדי בכלי של הריבית, לדוגמא הורדת מיסים (מע"מ) שתפחית מחירים ולשם כך נכון ששר האוצר והנגיד יגבשו דרכים נוספות ולא ישתמשו רק בכלי הדרקוני של העלאת ריבית".

בטן מלאה בקואליציה על הנגיד

דברי כהן לא היו העימות הראשון של חברי הקואליציה עם הנגיד. בשבוע שעבר פנה יו"ר ועדת הכספים משה גפני לירון בעקבות הדברים שאמר לראש הממשלה נתניהו בנוגע להשפעה אפשרית של המהפכה המשפטית על דירוג האשראי של ישראל.
"יש ויכוח פוליטי בחברה הישראלית, ויכוח חוצה מחנות באופן החמור ביותר", אמר גפני, "מחצית מהאוכלוסייה חושבת שצריך רפורמה, גם אני חושב שהכוח של בית המשפט גדול מידי. אתה נגיד בנק ישראל, ולפתע אני שומע אותך מדבר שהרפורמה המשפטית יכולה לפגוע בכלכלה, למה אתה צריך להביע עמדה בעניין הזה? האם אתה חושב שנגיד בנק ישראל צריך להביע עמדה שמחצית מתושבי מדינת ישראל חושבים אחרת?".

הנגיד השיב, כשקרא דברים שכתב מראש: "דירוג אשראי של מדינה נקבע לפי מספר רחב של פרמטרים ומשקף את יכולת החזר החוב של המדינה. הכלכלה הישראלית חזקה עם דירוגי אשראי גבוהים. זה לא מצב רגעי - מצב הכלכלה בישראל איתן כבר במשך עשורים. ככלכלן, אציין בהקשר כי מחקרים רבים הראו שמוסדות חזקים ועצמאיים הינם מרכיב חיוני לקיומה של כלכלה מפותחת ומשגשגת. בהתאם, חברות דירוג האשראי בוחנות גם תחומים אלה. לכן, חשוב להבטיח המשך שמירה על מאפיינים אלה בכל תהליך שיקודם".
נתניהו עצמו תקף את הנגיד שהזהיר אותו מפני קידום המהפכה המשפטית בחודש שעבר, כשאמר כי "אין מקום להפחדות" בנוגע לשינויים המתוכננים. כשלצידו שרי האוצר, הכלכלה והחוץ, האשים נתניהו את האופוזיציה ב"צונאמי של שקרים" על פגיעה כלכלית אפשרית בעקבות הרפורמה, והוסיף כי "שלטון החוק והדמוקרטיה דווקא יתחזקו". גם במפלגתו של נתניהו תקפו באותו יום את הנגיד. ח"כ דני דנון תהה "איפה היה כשגורשו יהודים מבתיהם בתקופת הגירוש?", וח"כ טלי גוטליב טענה: "אני חושבת שהוא חצה כל גבול והוא צריך לזכור את תפקידו. הנגיד איננו קשור לרפורמה במערכת המשפט - אין לו את הכלים או את הידענות להתמודד בכלל עם הרפורמה".