שר ההתיישבות צחי הנגבי הודיע היום (ג') על החלטתו, כשר הממונה על המכינות הקדם צבאיות, להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת הדרכים למניעת אסונות דוגמת האסון בנחל צפית.
הממשלה העבירה בחודש מאי האחרון ממשרד החינוך למשרד ההתיישבות את האחריות על 56 המכינות הקדם צבאיות, אליהן מגיעים מידי שנה 3,000 צעירות וצעירים שצה״ל דוחה את גיוסם. בראש הוועדה תעמוד השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג, לשעבר סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, וחבריה יהיו האלוף במיל' דורון אלמוג ואבי נעים, לשעבר מנכ״ל משרד ההתיישבות וראש המועצה המקומית בית אריה-עופרים.
בשיטפון שאירע בנחל צפית באפריל 2018 נספו 10 חניכים ומועמדים בטיול גיבוש של מכינת ״בני ציון״ בתל אביב, תשע נערות ונער.

2 צפייה בגלריה
אילן בר שלום ז"ל עדי רענן ז"ל שני שמיר ז"ל גלי בללי ז"ל מעין ברהום ז"ל אגם לוי ז"ל רומי כהן ז"ל יעל סדן ז"ל אלה אור ז"ל צור אלפי ז"ל
אילן בר שלום ז"ל עדי רענן ז"ל שני שמיר ז"ל גלי בללי ז"ל מעין ברהום ז"ל אגם לוי ז"ל רומי כהן ז"ל יעל סדן ז"ל אלה אור ז"ל צור אלפי ז"ל
הנערות והנער שנספו באסון
2 צפייה בגלריה
צחי הנגבי
צחי הנגבי
השר צחי הנגבי. "טרם גובשו כללי ברזל מחייבים"
(צילום: יואב דודקביץ')
שר ההתיישבות הנגבי נפגש ביום כניסתו לתפקיד עם נציגי ההורים השכולים, שנימקו בפניו את דרישתם לחקירת נסיבות האסון על ידי גורם ממלכתי בלתי תלוי, שיגבש שינויים מערכתיים על סמך כללים, הנחיות ונהלים רשמיים שימנעו הישנות טרגדיות כאלה. הנגבי הבטיח לבחון בחיוב את עמדת ההורים, ולאחר התייעצויות החליט לפני כמה שבועות לכונן ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופטת בדימוס, על פי סעיף 8א. (א) לחוק הממשלה. אמש הסתיימו הליכי הקמת הוועדה.
הנגבי אמר שיפנה לשר המשפטים אבי ניסנקורן, בבקשה כי יעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה, שכן כוועדת בדיקה סמכויותיה מוגבלות - בדומה לוועדה שהקים השבוע שר הביטחון בני גנץ בסוגיית רכש כלי השיט.
בעניין זה מנהלת המדינה הליכים פליליים נגד שני נאשמים, ולפיכך הודיע הנגבי ליועץ המשפטי לממשלה כי "הוועדה תקפיד להימנע מכל פעולה שיהיה בה כדי לפגוע בניהולם התקין של הליכים אלה, ככל שהם משיקים לפעילותה".
היועץ המשפטי לממשלה מסר בעקבות הודעת הנגבי כי "מנדט הוועדה נמצא בהליכי גיבוש, בשיתוף עם הייעוץ המשפטי, ובמסגרת זו ייקבעו ההסדרים הדרושים על מנת למנוע פגיעה בהליכים המשפטיים המתנהלים בקשר לאירוע האמור".
"אף ששנתיים וחצי חלפו מאז, טרם גובשו כללי ברזל מחייבים שעל פיהם תתקיים הפעילות במכינות", אמר הנגבי. "הוועדה תיהנה מסמכות רחבה לעצב את תחומי חקירתה, ואני משוכנע שתוצרי עבודתה יצילו חיים, ויעצימו את ביטחונם של ההורים במכינות כגופים שמסוגלים לשאת באחריות הכבדה לשלום בנותיהם ובניהם במלוא המחויבות, המשמעת וההקפדה״.