3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבע
המורה מוחמד אבו אל-קיעאן, וזירת הפיגוע שביצע בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
בעקבות הפיגוע בבאר שבע, שגבה את חייהם של ארבעה בני אדם ובוצע על ידי מורה בבית ספר יסודי, קוראת ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) לחדש את בדיקות השב"כ למורים שמקבלים את הסמכתם ממוסדות אקדמיים ברשות הפלסטינית, שבהם, לטענתה, יש אווירת שטנה נגד ישראל - המחלחלת לתלמידים.
בעבר נהג השב"כ לערוך בדיקות רקע למורים ערבים ישראלים ולתושבים מהפזורה הבדואית שלמדו בשטחים, בטרם התקבלו לעבוד במוסדות חינוך בישראל. אך לפני כעשר שנים הנוהל הזה הופסק.

השכל, המכהנת כיו"ר ועדת החינוך של הכנסת, אומרת כי מדובר במורים שרכשו את השכלתם בין היתר באוניברסיטאות ביר זית ובית לחם. היא דורשת מראש הממשלה "לא לאפשר לאזרחים ישראלים ללמוד הוראה במוסדות העוינים את המדינה ופועלים נגדה". בד בבד היא קוראת להחזיר את בדיקות השב"כ, שמטרתן לבדוק לעומק את הרקע האידיאולוגי של כל מועמד להוראה, כדי לברר אם נשקפת סכנה כלשהי ממנו.
הבדיקות הנהוגות כיום אחידות לכלל המורים, והן כוללות בדיקה של קצין הביטחון של משרד החינוך. נוסף על כך מוודאת המערכת כי אין למעמד רישום פלילי או רקע של עבירות מין.
מנתונים שהציגה השכל עולה כי יותר ממחצית מהמורים הערבים (כ-3,000) שלמדו בעשר השנים האחרונות במוסדות חינוך אנטי ישראליים בשטחים נקלטו לעבודה במערכת החינוך בישראל. "כשנודע כי המחבל המתועב שביצע את הפיגוע בבאר שבע הינו איש חינוך זה צרם לי אף יותר, בעיקר משום שאין זו הפעם הראשונה שמורה בישראל רוצח בדם קר אזרחים תמימים", כתבה השכל לראש הממשלה נפתלי בנט ולשרת החינוך יפעת שאשא ביטון.
3 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
ח"כ שרן השכל. "לעקור את התופעה מהשורש"
(צילום: יוחנן כץ)
"למעלה ממחצית מהמורים הערבים בעלי תואר מחו"ל שנכנסו למערכת החינוך בשנים 2019-2010 הם בעלי תואר אקדמי ברשות הפלסטינית. 36% מהם בעלי תואר מאוניברסיטת בית לחם וכ-29% מאוניברסיטת ביר זית ומוסדות דומים אשר חורטים על דגלם אג'נדה אנטי ישראלית. הנני רואה זאת בחומרה רבה שכן אותם מורים עוברים אינדוקטרינציה לשנאת יהודים ולתמיכה בפעולות טרור - ובסוף מעבירים את תפיסת עולמם המעוותת לתלמידי ישראל. כך נוצר כדור שלג שהולך וגדל בחסות המדינה, ולכן עלינו לעקור את התופעה מהשורש, לא לאפשר למורים תומכי טרור לעסוק בהוראה בישראל ולא לתת להם לרכוש את השכלתם במוסדות שעוינים את המדינה ופועלים נגדה".
לדבריה, המצב הקיים מעלה תמונה של מחדל. "לפיכך דרשתי ממשרד החינוך לייצר בהקדם מנגנון מתריע בשיתוף השב"כ כדי שנוכל לדעת מראש על מורים בעלי סיכון גבוה לתמיכה בטרור ועידוד טרור. מדובר בצעד נדרש והכרחי שמטרתו להוקיע את אותם עשבים שוטים ממערכת החינוך הישראלית ולשים סוף לשטיפת המוח שעוברים תלמידים במגזר הערבי".
3 צפייה בגלריה
 יולי תמיר, שביטלה את בדיקות השב"כ. "אין הצדקה לבדיקות שב"כ של מורים"
 יולי תמיר, שביטלה את בדיקות השב"כ. "אין הצדקה לבדיקות שב"כ של מורים"
יולי תמיר, שביטלה את בדיקות השב"כ. "אין הצדקה לבדיקות שב"כ של מורים"
(צילום: רפי דלויה)
על אף שהכנסת בפגרה, יו״ר ועדת החינוך החליטה לכנס את הוועדה לדיון דחוף אליו הזמינה את השב"כ, המשטרה, נציגי המשרדים וגורמים נוספים. הדיון יעסוק בדרכים למנוע כניסתם של אנשי הוראה שתומכים ומעודדים טרור למערכת החינוך בישראל.
השכל אמרה כי "על השב"כ מוטלת האחריות להתריע לרשויות הרלוונטיות על סכנה פוטנציאלית של איש הוראה ולערוך בדיקות עומק על מועמדים שמבקשים להדריך ולחנך את דור העתיד שיבנה את החברה שלנו. אסור למשרד החינוך להעסיק אנשי הוראה שמסיתים לאלימות ולשנאת ישראל, צריך לשים לתופעה הזו סוף, ויפה שעה אחת קודם".
שרת החינוך לשעבר יולי תמיר, שהורתה בעת כהונתה להפסיק את השתתפות נציג השב"כ בבדיקות רקע למורים, אמרה: "אין מקום ואין הצדקה לבדיקות שב"כ של מורים בכלל. מספר המקרים החריגים קטן ביותר ואין סיבה להטיל פגם בקהל שלם בשל פעילות של בודדים".
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד מוודא שכל מועמד שנקלט במערכת עבר בדיקה של רישום פלילי והיעדר עבירות מין. ככל שיש למועמד רקע ביטחוני הרי שהסוגיה תטופל על ידי הגופים המוסמכים לכך. משרד החינוך פועל כפוף להנחיות גופים אלה".