5 צפייה בגלריה
 ביידן ונתניהו. הבעיה העיקרית - במישור הפוליטי
 ביידן ונתניהו. הבעיה העיקרית - במישור הפוליטי
ביידן ונתניהו. הבעיה העיקרית - במישור הפוליטי
(צילום: מארק ישראל סלם, shutterstock, AP)
משלחת אמריקנית המורכבת מנציגי המשרד לביטחון המולדת ומחלקת המדינה תגיע לירושלים ב-30 ביולי כדי לבחון אם ישראל עומדת בתנאים להצטרף לתכנית הפטור מוויזה לארה"ב וצפויה לפרסם בחודש הבא דוח המסכם את שלב המועמדות של ישראל - אבל עדיין אי אפשר לברך על המוגמר.
בהתאם לדוח שתפרסם אותה משלחת שתבקש בארץ בסוף החודש - המשלחת האמריקנית השישית לנושא זה - מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן אמור לחתום על קבלתה של ישראל, ובכך ייחתם שלב המועמדות. חודש לאחר מכן, בין 20 ל-30 בספטמבר, עשוי מזכיר הגנת המולדת אלחנדרו מיורקס לחתום על ה"הכרזה" על צירופה של ישראל.
במישור המקצועי נראה שישראל עומדת בתנאים, אבל הבעיה מצויה בעיקר במישור הפוליטי. קיים חשש שגורמים בארצות הברית יבלמו את המהלך ברגע האחרון, ויגידו שאולי זה לא הזמן לתת מתנה כזאת לראש הממשלה בנימין נתניהו בשעת מתיחות ביחסים בין המדינות, הנובעת בין היתר מהבנייה בהתנחלויות והתקדמות המהפכה המשפטית.
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה מארח את בוגרי המכללה לביטחון לאומי
נשיא המדינה מארח את בוגרי המכללה לביטחון לאומי
ביקורו בארה"ב יבטיח את קבלת ישראל? הרצוג
(צילום: רפי קוץ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ימריא הלילה לוושינגטון, ולפני אותה טיסה צפוי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לשוחח עם נתניהו - לראשונה זה ארבעה חודשים. אותה שיחה תתמקד במהפכה המשפטית.
בירושלים דואגים שבכירים בממשלו של ביידן ינסו "להלביש" הסברים מקצועיים לבלימת מתן הפטור מוויזה, כדוגמת טענות לאפליה כלפי אזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני.
השגריר היוצא של ארה"ב בישראל טום ניידס, שהפטור מוויזה מאוד משמעותי עבורו, אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" שאכן 90% מהעבודה כבר נעשתה, אך הוא לא יכול להתחייב שמשהו לא ישתבש בדרך. "זה נושא מאוד מורכב", הוא ציין, "זה לא באמת קשור למצב בגדה המערבית, אלא להכול. אני לא יודע אם נצליח בזה".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
מתי יתקבל הפטור המיוחל מוויזה?
(צילום: shutterstock)
בשלב זה נכנסים לתמונה ביקורו של נשיא המדינה הרצוג בארה"ב, שייפגש עם ביידן - הראשון שהבטיח לצרף את ישראל לתכנית הפטור מוויזה - חתימת בלינקן על הבקשה והתנהלותה של סגנית הנשיא קמלה האריס, המעורבת בדברים מאחורי הקלעים. יש ציפייה בירושלים שהרצוג יבטיח את קבלת ישראל מבחינה פוליטית או מדינית, או שלפחות ירכך התנגדויות - אם קיימות כאלה.
בכל מקרה, בימים הקרובים תתחיל ישראל בהרצה של שלב קריטי בדרך לפטור מוויזה, שבמסגרתו יוכלו לראשונה פלסטינים בעלי אזרחות אמריקנית מיהודה ושומרון לטוס לארה"ב דרך נתב"ג ושדה התעופה רמון בלי עיכובים מיותרים. עד כה, פלסטינים, בלי קשר לאיזו אזרחות נוספת הם מחזיקים, חויבו לצאת מהגדה המערבית ולהיכנס אליה דרך מעבר אלנבי (למעט כ-30 אלף פלסטינים בשנה שמורשים לטוס לארה"ב מטעמים הומניטריים).
התנאי האמריקני לקבלת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה הוא לאפשר לאזרחים אמריקנים, ולא משנה מוצאם, להיכנס באופן חופשי לישראל דרך נתב"ג מבלי שיופלו לרעה במהלך בדיקות ביטחון ביחס לאזרחים אמריקנים אחרים. ישראל וארה"ב נמצאות בשלבים מתקדמים מאוד של סיכום נפרטים האחרונים של תוכנית ההרצה, וגם שב"כ מעורב בנושא - ואמור לוודא שהאמריקנים שייכנסו דרך נתב"ג לא יהוו איום ביטחוני ובד בבד לא יופלו לרעה, כאמור.
5 צפייה בגלריה
מראה שלא היה מעל שנה: דלפקי הצ'ק אין של מחלקת העסקים מלאים
מראה שלא היה מעל שנה: דלפקי הצ'ק אין של מחלקת העסקים מלאים
נתב"ג. בימים הקרובים: פלסטינים בעלי אזרחות אמריקנית יוכלו לעבור ללא עיכובים
(אל על)
ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי הדגיש בשבוע שעבר בסקירה שמסר בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת כי כל התקדמות בנושא הפטור מוויזה לישראלים ולהשלכות הביטחוניות ההדדיות נעשית בתיאום והסכמת ראש השב"כ רונן בר. הנגבי הביע אופטימיות בנוגע להצלחת תוכנית ההרצה, כך שבספטמבר יוכרז הפטור הקבוע לישראלים.
שתי המדינות חייבות להשלים את כל ההכנות עד 30 בספטמבר, ולקבל אור ירוק ליישום התוכנית החל מ-1 באוקטובר. אם ישראל לא תעמוד בתנאים, היא תיפלט מהתוכנית הנוכחית והתהליך יחל מחדש - כולל הדרישה לעמוד בסירוב הנמוך מ-3%. במצב כזה, הפעם הבאה שישראל עשויה ליהנות מהפטור תהיה באוקטובר 2025.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
דרכון. ארה"ב תוכל להגיש שאילתות בנוגע לעברם הפלילי של עד אלפיים ישראלים בשנה
(צילום: shutterstock)
לפני כשבועיים הקשיחו האמריקנים עמדות בכל מה שנוגע לחילופי מידע פלילי על אזרחים, וביקשו לחדד נקודה מסוימת שהרימה גבה בישראל. בסופו של דבר נמצאה פשרה, והסוגיה נפתרה כבר לפני עשרה ימים וירדה מהפרק. ההסכם הוא שארה"ב תוכל להגיש שאילתות בנוגע לעברם הפלילי של עד אלפיים ישראלים בשנה (אלף עבור המשרד לביטחון המולדת ואלף נוספים עבור ה-FBI) - עם אופציה להגדלת המספר בעוד כמה שנים.
בכירים בישראל המעורים במגעים בין המדינות ציינו כי המשימות שעוד עומדות על הפרק מורכבות מאוד. "יש אין סוף פרטים", הם אמרו, "ברור לישראל שהאמריקנים עוד ימצאו 'ריג'קטים' ויהיה זמן לתקן אותם. האמריקנים היו כאן והם מכירים את ההתקדמות הגדולה שנעשתה בישראל, ומרוצים למדי".
אפשר לומר שדווקא במישור המקצועי נראה שישראל עומדת בתנאים וכי חלה התקדמות חיובית. מאחורי הקלעים נעשים בשבועות האחרונים ניסויים רבים במערכות המחשב השונות שיתקשרו עם המערכות האמריקניות. המשטרה כבר החלה לתרגל את המערכת שתשיב לפניות אמריקניות ביחס לעברם הפלילי של ישראלים שינחתו בארה"ב - ויעוררו חשד. כעת כאמור הכול מתנקז לנושא הפוליטי - ולביקור הרצוג בוושינגטון.