4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוועידה בבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוועידה בבית הלבן
ביידן בבית הלבן. המבוכה נמשכת
(צילום: AP)
בוב באואר, עורך דינו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מסר הלילה (בין שבת לראשון) כי חוקרי ה-FBI ערכו בהסכמת הנשיא חיפוש ממושך בביתו הפרטי בעיר ווילמינגטון שבדלאוור - וגילו שם שישה מסמכים מסווגים נוספים.
לפי באואר, במהלך החיפוש המקיף שנערך ביום שישי בבית הנשיא ונמשך 13 שעות, נמצאו מסמכים מתקופת כהונתו של ביידן בסנאט, ומתקופת כהונתו כסגנו של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה. בנוסף, אסף המשרד הערות בכתב יד שנכתבו על ביידן כשהיה סגן הנשיא.
4 צפייה בגלריה
ביתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב ווילמינגטון דלאוור ארכיון
ביתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב ווילמינגטון דלאוור ארכיון
הבית של ביידן בווילמינגטון, ארכיון. החיפוש נמשך כמעט 13 שעות
(צילום: AP)
באואר הסביר כי ביידן הציע גישה לביתו "כדי לאפשר למשרד המשפטים לערוך חיפוש במקומות שבהם יש סיכוי למצוא חומרים מסווגים פוטנציאליים מהתקופה שבה כיהן כסגן הנשיא". הוא הוסיף כי הנשיא ורעייתו לא היו נוכחים בעת החיפוש, אלא בביתם ברחובות ביץ' בדלאוור.
המקבץ שהתגלה בסוף השבוע בבית בווילמינגטון הוא השלישי עד כה של מסמכים מסווגים שמתגלים שם: המקבץ הראשון אותר כבר בחודש שעבר במחסן של הבית ומוקדם יותר החודש התגלו עוד כמה מסמכים מסווגים בספרייה שצמודה למחסן. אותם מסמכים התגלו על ידי אנשי הנשיא שביצעו חיפוש ביוזמתם, ובכלי התקשורת האמריקניים צוין כי העובדה שכעת נערך חיפוש על ידי אנשי משרד המשפטים - גם אם בהסכמת ביידן - מעידה על כך שהחקירה מעלה אולי הילוך.
4 צפייה בגלריה
שר המשפטים התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד
שר המשפטים התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד
שר המשפטים. מינה תובע מיוחד לפרשה
(צילום: EPA)
המקבץ הראשון של מסמכים מסווגים מימיו של ביידן כסגן הנשיא התגלה בחודש נובמבר, ימים ספורים לפני בחירות אמצע הכהונה, במשרד פרטי ששימש אותו בוושינגטון. גם אז מי שגילו את המסמכים היו עורכי הדין של ביידן, והם העבירו אותם מיד לארכיון הלאומי בארה"ב. משרד המשפטים האמריקני פתח תחילה בבדיקה, ובשל הרגישות הפוליטית שלה הודיע לפני כשבוע שר המשפטים מריק גרלנד כי מינה תובע מיוחד לחקירת הפרשה. מדובר ברוברט הר, תובע ממרילנד אשר מונה לתפקידו על ידי דונלד טראמפ. הר, יצוין, נמצא עדיין בשלבי חפיפה לכניסה לתפקידו החדש, ולא פיקח על החיפוש בסוף השבוע.
פרשת המסמכים גורמת מבוכה לנשיא בהתחשב בכך שחקירה בגין מעשים דומים מתנהלת כבר חודשים נגד קודמו בתפקיד טראמפ. החיפוש שנערך כעת בביתו של בידן מגביר עוד יותר את קווי הדמיון בין שתי הפרשות: גם באחוזתו הפרטית של טראמפ בפלורידה ערכו חוקרי ה-FBI חיפוש באוגוסט אשתקד, ואיתרו שם מסמכים מסווגים. אבל בין הפרשות מסתמנים גם הבדלים משמעותיים, והחיפוש בביתו של טראמפ נערך שלא בהסכמתו - אלא רק אחרי שמשרד המשפטים הוציא צו חיפוש, כיוון שחשד שטראמפ או אנשיו מסתירים שם מסמכים מסווגים למרות בקשותיו לקבלם.
4 צפייה בגלריה
דונלד בהכרזת ההתמודדותו על הנשיאות
דונלד בהכרזת ההתמודדותו על הנשיאות
טראמפ. יש קווי דמיון בין הפרשות, אבל גם הבדלים משמעותיים
(צילום: רויטרס )
בנוסף, בעוד שברשות טראמפ נמצאו 325 מסמכים מסווגים, ובחלקם הוא המשיך להחזיק גם אחרי שאנשיו טענו כי הוא החזיר את כל המסמכים, במקרה של ביידן נמצא מספר קטן בהרבה של ניירות, והם הוחזרו מיוזמתם של אנשי הנשיא, וכנראה תוך שיתוף פעולה מלא. טראמפ, בניגוד לביידן, חשוד במסגרת הפרשה בשיבוש הליכי משפט.
כך או כך, הפרשה עדיין מסיבה נזק פוליטי לביידן, בתקופה שבה הוא בוחן הכרזה אפשרית על ריצה לנשיאות בבחירות בשנה הבאה. ביידן טוען כי לא פעל בצורה שאינה כשירה, וכשנחשפה הפרשה מסר כי "הופתע" ממציאת המסמכים. ביום חמישי האחרון התייחס פעם נוספת לפרשה, וטען כי מדובר בסך הכול ב"תיוק במקום שגוי" של קומץ מסמכים. הוא הדגיש כי הוא ואנשיו משתפים פעולה באופן מלא עם החקירה, והביע תקווה שהיא תסתיים במהרה.