ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס אחר הצהריים (רביעי) להיתקלות עם מחבלים שבה נהרג רב-סרן בר פלח (30) סמוך למעבר ג'למה, ואמר כי "אחד המחבלים ההרוגים הוא איש המודיעין המסכל של הרשות הפלסטינית וזו עליית מדרגה". ברקע דבריו עומדת הביקורת הישראלית על הרשות הפלסטינית, שנחלשה באזורים רבים - שבהם צומחים כעת ארגוני הטרור.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
"בכל מקום שהרשות לא תשליט סדר - לא נהסס לפעול". לפיד ואבו מאזן
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ, AP)
לדברי לפיד, "בכל מקום שבו הרשות לא תשליט סדר, אנחנו לא נהסס לפעול. צה"ל והשב"כ ערוכים לכל תרחיש כדי למנוע מהטרור להרים את ראשו. הם ערוכים בכל הגזרות, יחד עם המשטרה על קו התפר. ישראל תפגע קשה בכל מי שמנסה לפגוע בה". הוא הביע תנחומיו למשפחתו של רס"ן פלח, ושיבח את גבורתו.
בעקבות ההיתקלות, שר הביטחון בני גנץ סייר היום בגדר הביטחון סמוך למעבר ג'למה, ומסר כי המעבר - שמאפשר לדבריו "פרנסה טובה לפלסטינים תושבי ג'נין והאזור" - ייסגר עד להודעה חדשה בעקבות "הירי והפיגועים". גם מעבר סאלם ייסגר. גנץ הבהיר: "העובדה שאחד המחבלים משתייך למנגנונים חמורה, והיא תמרור אזהרה לרשות הפלסטינית שחייבת לעשות בדק בית, ולפעול. הפגיעה ביציבות הביטחונית תפגע קודם כל בתושבים הפלסטינים וברשות עצמה". גנץ הודיע גם על עצירת היתרי הכניסה לישראל של תושבי הכפר דאן, לרבות לצורך תעסוקה בישראל.

כוננות ביטחונית לקראת חגי תשרי


5 צפייה בגלריה
תיעוד מהתחקור הראשוני  שביצע הרמטכ״ל בזירה בה נפל רס״ן בר פלח ז״ל
תיעוד מהתחקור הראשוני  שביצע הרמטכ״ל בזירה בה נפל רס״ן בר פלח ז״ל
בעיית המשילות הפלסטינית הובילה לעלייה בטרור. כוכבי בזירת ההיתקלות
(צילום: דובר צה''ל)
בינתיים, בארצות הברית מודאגים גם הם מהעלייה במתיחות ביהודה ושומרון. עוזרת שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, אמרה לכתבים בירושלים וברמאללה כי "המצב הביטחוני מדאיג אותנו, את ישראל ואת הרשות הפלסטינית. החלק שלנו הוא להבטיח שהתיאום הביטחוני יימשך ויתחזק, ושייעשו דברים כדי לשמר אותו. שוחחנו על המצב הכלכלי בגדה, ששיפורו יסייע לשפר את המצב הביטחוני. יש באזור גנרל אמריקני שעוזר להבטיח שהתיאום יישמר".
לדברי ליף, בשיחותיה עם ישראלים ופלסטינים היא הדגישה את המסר של ג'ו ביידן, שארצות הברית נותרה איתנה בתמיכתה בביטחון ישראל. "בכל שיחותיי הבעתי את המחויבות של הממשל לשמור בחיים את חזון שתי המדינות, כדי שישראלים ופלסטינים יוכלו לחיות בשלום וביטחון", אמרה. היא הוסיפה שהדגישה בפני הצדדים את הצורך לצמצם פעולות חד-צדדיות. בין הפרויקטים שעליהם הודיע ביידן בביקורו ברשות הפלסטינית ויסייעו לכלכלה, אמרה, ישנם פרויקט הקשמת השרת הסלולרית 4G, פתיחת מעבר אלנבי ל-24 שעות ביממה, חבילת תמיכה לבתי החולים במזרח ירושלים ועוד. "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לצמצם את המתחים, ועובדים ללא לאות כדי לתווך בסכסוכים", הדגישה.

כסף לפיגועים, רשות חלשה וטיקטוק

בתקופה האחרונה מעלים בכירי מערכת הביטחון שוב ושוב את חולשת הרשות הפלסטינית, שלא מצליחה למנוע את עליית ארגוני הטרור באזורים שונים בגדה המערבית. ההערכות הן שבמקומות שבהן הרשות הפלסטינית חלשה אין ואקום - שכן השפעת ארגוני הטרור, ובראשם הג'יהאד האיסלאמי וחמאס, עולה. עם זאת, העבודה מול המנגנונים הפלסטיניים נמשכת והתיאום הביטחוני נשמר, אך צה"ל פועל שוב ושוב במקומות שבהם הפלסטינים היו אמורים לטפל.
5 צפייה בגלריה
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח ז"ל
נהרג בהיתקלות עם מחבלים. רס"ן בר פלח
(באדיבות המשפחה)
רק בשבוע שעבר אמר הרמטכ"ל כוכבי כי בעיית המשילות של מנגנוני הביטחון יצרה קרקע פורייה לצמיחת הטרור בגדה. לאחר התחקור הראשוני שערך בזירת ההיתקלות אמר כוכבי כי "זהו אירוע קשה שהיינו רוצים שיסתיים אחרת. ראינו הלילה פיקוד מלפנים, ומפקד שהוביל בראש, הפגין אומץ לב ותעוזה ושילם על כך בחייו במשימת ההגנה על ביטחון המדינה ותושביה. אנחנו נתחקר, נלמד ונשתפר מהאירוע הזה".
הרמטכ"ל הוסיף כי "הלילה הזה הוא ביטוי נוסף לפעילותו של צה"ל בכל הגזרות, וביהודה ושומרון בפרט, מידי לילה לסיכול פיגועי טרור ושמירה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל. אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחת פלח, מחזק ומחבק אותה ברגעים אלה".
האלוף במיל' ניצן אלון אמר הבוקר ל-ynet radio כי "אבו מאזן עלה לשלטון בנובמבר 2004, בתאריך שמסמל את דעיכת האינתפיאדה השנייה. בתקופתו התמסד תיאום ביטחוני מאוד הדוק, שתרם רבות לביטחון ישראל, אבל כעת הדבר הזה הולך ומתפוגג - בעיקר מכיוון שהרשות הפלסטינית לא מסוגלת למלא אותו התפקיד, כשהלגיטימציה שלה בקרב הפלסטינים הולכת ונחלשת". הוא הזהיר מפני תרחיש שבו הרשות תתפרק, מה שיוביל לכאוס של עליית "כוחות מקומיים" - או עליית חמאס.
בעקבות התגברות המחבלים שיוצאים משכם, אמר גורם ביטחוני בשיחה עם ynet כי "בשונה ממקומות אחרים ביהודה ושומרון, הרשות הפלסטינית מאוד חלשה ומורתעת מכניסה לקסבה של שכם ולמחנה הפליטים. הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית מציעים כסף ונשק לכל מי שרק רוצה כדי לבצע פיגוע. כל שבאב שמסכים לקבל את הכסף הופך ברגע למחבל. זה שכלול של המפגע הבודד. המקומות שבהם אנחנו מזהים עלייה בכמות הטרור והחמושים הם מקומות עניים. רוב הצעירים שם לא עובדים וחיים ממה שיש וכשיש הזדמנות לקבל מעט כסף, הם מנצלים אותה".
אחת ההערכות הן שארגוני הטרור מנצלים את המצב הכלכלי הקשה במחנות הפליטים ובקסבות, ולכן משלמים עבור כל פיגוע. כמו כן, התיעוד של הצעירים ברשתות מגביר את הרצון לחקות אותם ומאדיר אותם, וכך מתגברים גם כן האירועים. התיעוד, שמתפרסם בעיקר בטיקטוק, מסייע לארגוני הטרור להציג לצעירים תמונה של התנגדות רחבה לישראל, דבר שלא הצליחו בו במשך זמן רב.
במערכת הביטחון מנסים כל העת ליצור מנופי לחץ שידרבנו את הרשות הפלסטינית לפעול, בעיקר בדמות אישורי עבודה והסרת מניעות כניסה לישראל. אותה שיטה ננקטת גם מול רצועת עזה, בהצלחה מסוימת - חמאס שומר על שקט ברצועה, אבל מכווין לפי ההערכות טרור בגדה. במערכת הביטחון אומרים שעל כך הוא ייענש בצמצום כמות הפועלים שנכנסת לישראל מעזה ומשפרת את המצב הכלכלי ברצועה. חמאס צפוי להיפגע גם בכל הקשור להיבטים הכלכליים של שיקום הרצועה.

5 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
(צילום: דובר צה"ל)
בנוגע לעתיד, במערכת הביטחון תמימי דעים שחיזוק הרשות הפלסטינית הוא יעד משותף: בשביל הרשות, כדי שלא ייכנסו גורמי טרור וישתלטו על אזורים בגדה; ובמקביל עבור ישראל, שכן ללא המנגנונים הפלסטיניים המצב יהיה יותר מסובך.
לקראת החגים, כמו בכל שנה ישנן התרעות רבות לפיגועים. צה"ל גם לפני הרמדאן התריע מפני עלייה באירועי הטרור, אך לא התייחס לרשות הפלסטינית. כעת מפנים גם בישראל אצבע מאשימה ישירות לעבר המנגונים והרשות, ועל כך התבטאו כאמור כמה מבכירי מערכת הביטחון בימים האחרונים.