2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
מאסק. הואשם לא פעם בכך שהרשת החברתית בבעלותו הפכה לכר פורה להפצת אנטישמיות
(צילום: רויטרס)
אילון מאסק, המיליארדר שהואשם לא פעם בכך שהרשת החברתית X (לשעבר טוויטר) הפכה לכר פורה להפצת אנטישמיות מאז שעברה לבעלותו, הביע אמש (רביעי) תמיכה בציוץ בעל ניחוחות אנטישמיים. "הקהילות היהודיות דחפו בדיוק את אותה שנאה נגד לבנים שהם רוצים שיפסיקו להשתמש כעת נגדם", כתב ב-X המשתמש "The Artist Formerly Known as Eric" ברקע העלייה בתקריות אנטישמיות בארצות הברית ובמדינות נוספות בעולם. על כך, מאסק הגיב: "אמרת את האמת לאמיתה".
בהמשך הציוץ, נכתב: "אין לי שום עניין בקהילות יהודיות מערביות שמגיעות להבנה המטרידה שהמוני המיעוטים ששוטפים את מדינתם לא בדיוק מחבבים אותם".
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
מבקריו של מאסק מאשימים אותו כבר תקופה כי לא רק שהוא מתיר שיח אנטישמי בפלטפורמה שלו, אלא שהוא עצמו התבטא והתנהל כמה פעמים באנטישמיות. רק לפני כחודשיים הוא האשים את הליגה נגד השמצה - הגוף היהודי הגדול בארה"ב שנלחם נגד אנטישמיות - כי הארגון אחראי לצניחה בהכנסות של הרשת החברתית מפרסום, ואיים להגיש נגדו תביעת דיבה.
הליגה נגד השמצה, טען מאסק, "מנסה להרוג את הפלטפורמה בכך שהיא מאשימה אותה ואותי באופן שגוי באנטישמיות". הוא הוסיף כי "אם זה יימשך, לא תהיה לנו ברירה אלא להגיש באופן אירוני תביעת דיבה נגד הליגה 'נגד השמצה'. אם הם יפסידו בתביעת הדיבה, אנחנו נתעקש שהם יסירו את ה'אנטי' מהשם שלהם".
בהמשך תגובתו לציוץ המדובר מאמש, כתב מאסק כי "הליגה נגד השמצה תוקפת ללא הצדקה את רוב המערב, למרות שרובו תומך בעם היהודי ובישראלים". לדבריו, "זה בגלל שהעקרונות שלהם מונעים מהם לבקר את קבוצות המיעוט - שהן האיום העיקרי שלהם. זה לא בסדר, וזה חייב להיפסק". עוד ציין המיליארדר כי הוא "נפגע עמוקות מהמסרים של קבוצות כמו הליגה נגד השמצות שמקדמות גזענות אנטי-לבנה, גזענות אנטי-אסיאתית או כל סוג אחר של גזענות".
במאי האחרון הביטוי "היהודים" (The Jews) זינק לרשימת הנושאים הטרנדיים ב-X בעקבות ציוץ בעל ניחוח אנטישמי של מאסק נגד המיליארדר הפילנתרופ היהודי. מאסק צייץ כי סורוס מזכיר לו את מגנטו (הנבל מסדרת הקומיקס אקס-מן), דמות שמבוססת על יהודי ניצול שואה, וטען בלי לספק הסברים כי שורד השואה ההונגרי-אמריקני "שונא את האנושות". לאחר מכן הוא כתב: "אני רוצה להתנצל על הפוסט הזה. זה מאוד לא פייר כלפי מגנטו". ההשתלחות של מאסק בסורוס בן ה-92 הגיעה זמן קצר לאחר הפרסום על כך שקרן הגידור של סורוס מכרה את כל אחזקותיה בטסלה, שמאסק עומד בראשה - כ-132 אלף מניות.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג' סורוס ואילון מאסק
ג'ורג' סורוס ואילון מאסק
ג'ורג' סורוס ואילון מאסק. "מזכיר לי את מגנטו"
(צילום: רויטרס)
דוח של מכון המחקר הבינלאומי ISD שפורסם במרץ העלה כי מספרם השבועי הממוצע של הציוצים האנטישמיים ברשת החברתית זינק ב-105% מאז שהמיליארדר רכש את הפלטפורמה והבטיח להפוך אותה ל"זירה של חופש ביטוי".
למרות התבטאויותיו והתנהלותו הבעייתיות בנושא האנטישמיות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש איתו בביקור האחרון שלו בארצות הברית בחודש ספטמבר.

בפגישה בין נתניהו למאסק, ראש הממשלה אמר לו: "חופש ביטוי הוא בבסיס הדמוקרטיה, אני יודע שאתה מתנגד לאנטישמיות. כל מה שאני יכול לומר זה שתמצא במסגרת התיקון הראשון לחוקה דרך לעצור לא רק אנטישמיות, אלא כל שנאה קולקטיבית לעם - שאנטישמיות מייצגת. אני מקווה שתצליח בזה, זו לא משימה קלה".
מאסק השיב: "אני נגד להתקיף כל קבוצה. אנחנו לא יכולים לעשות את זה אם יש שנאה ושליליות. אני מתנגד לאנטישמיות ונגד כל דבר שמקדם שנאה וקונפליקט. חופש ביטוי אומר שאם מישהו שאתה לא אוהב אומר משהו שאתה לא אוהב - זה לא חופש ביטוי. אם אנשים יחשבו שהפלטפורמה לא נעימה הם לא ישתמשו בה. יש 600 מיליון משתמשים ב-X , ו-200 מליון פוסטים ביום. יש הרבה מאוד חומרים, חלקם יהיו רעים. לא נקדם שנאה".