5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע
(צילום: רויטרס/MUSSA ISSA QAWASMA)
שעות בודדות לאחר הפיגוע בדרום הר חברון, בצהריים (שני) מתבררים פרטים נוספים מתחקיר הירי הקטלני: רכב חולף שבו היו שני מחבלים עקף את הרכב שבו ישבו שלושה בני אדם - בת שבע נגרי שנרצחה, בתה בת ה-12 שלא נפגעה וגבר שמצבו מוגדר קשה - ואז הם ירו לכיוונו.
הפילבוקס הסמוך לזירת הפיגוע היה מאויש בלוחמים בצומת הכבשים ששמעו את הירי, אך לא זיהו שמדובר בפיגוע - ולכן לא הגיבו בירי בגלל היעדר תמונת מצב. מאז קבלת הדיווח על הפיגוע, ובמסגרת המצוד אחר המחבלים שנמלטו, צה"ל הטיל כתר נושם על כל העיר חברון ועל כפרי הסביבה, כולל על העיירה חלחול מצפון לחברון. מדובר בכתר גדול על חברון שידרוש כוחות נוספים בהמשך.
5 צפייה בגלריה
 בת שבע נגרי
 בת שבע נגרי
בת שבע נגרי ז"ל. נרצחה לעיני בתה

בתוך כך, צה"ל הודיע על תגבור כוחות ביהודה ושומרון. "בהתאם להערכת המצב בצה"ל הוחלט על תגבור של גדוד ושתי פלוגות באוגדת יהודה ושומרון. הכוחות יתגברו החל מהיום, יסייעו בהגנה על הגזרה, במאמץ סגירת המעגל על המחבלים ויתווספו לסד"כ התגבור הקיים באיו"ש", נמסר מדובר צה"ל.
צה"ל משקיע בימים אלה בעיקר בהגנה כדי למנוע פיגועים נוספים לנוכח החשש להשראה והתרעות רבות לפיגועים. נכון לעכשיו יש 23 גדודים באוגדת איו"ש, לעומת 13 בדרך כלל עד למרץ אשתקד במסגרת מבצע "שובר גלים".

מוקדם יותר פורסם כי תחקיר ראשוני של הפיגוע מעלה כי הירי התרחש סמוך לכיכר - כאשר המכונית הישראלית שבה היו הנרצחת ובתה שלא נפגעה, תושבות בית חגי, והפצוע קשה (39) - האטה את נסיעתה. שני המחבלים ברכב החולף "ניצלו את ההזמנות", ופתחו באש לעבר המכונית - ככל הנראה מנשק אוטומטי שירה כמות גדולה של קליעים.
לפי התחקיר בשטח, המחבלים ירו יותר מ-20 כדורים לעבר המכונית הישראלית שהאטה - ולכן הפגיעות היו קטלניות. המחבלים "חתכו" את הרכב הישראלי וירו לעברו מטווח קצר. בצה"ל מעריכים כי כיוון ההימלטות המשוער של המחבלים היה לתוך העיר חברון, הגדולה בערי הגדה. צה"ל מפעיל כעת בשמי חברון מטוסי חוזי שמופעלים מרחוק (כטמ"מים) של חיל האוויר ואמצעי תצפית נוספים באוויר כחלק מהמרדף אחר החוליה.
במקביל, גדוד שקד של חטיבת גבעתי הוקפץ לתגבור בגזרת חברון, ומאות חיילים משתתפים במצוד. יש היערכות של כוחות הביטחון לפעולות נקם של יהודים ביהודה ושומרון, לאו דווקא בגזרת חברון. כוחות צה"ל פתחו בסריקות אחר חשודים סביב זירת הפיגוע, שהתרחש בנקודה שבין העיירה יטא לאזור התעשייה הדרומי של חברון, ובסמוך למפקדת חטיבת יהודה. המצוד מתמקד באזור העיירות בני נעים, ממזרח לזירת הפיגוע, וביטא, מדרום לזירה. החשש הוא שהמחבלים נמלטו לכיוון יטא בחברון.
במסגרת המצוד, צה"ל הטיל כאמור כתר נושם מסביב לחברון ולכפרים בסביבתה, בהם בני נעים ואחרים. גורם צבאי ציין: "כוחות צה"ל כרגע מבצעים מרדף אחר רכב המחבלים ופורסים חסימות במרחב, בנוסף לחסימות נושמות מסביב לחברון ולכפרים בסביבה. בנוסף הוקפצו כוחות דובדבן, מרעול, 636 וחוזי כדי לסגור מעגל על החשודים כמה שיותר מהר".
באזור דרום הר חברון היו לא מעט פיגועי ירי בעבר, ולא פעם מצליחים המחבלים לירות לעבר ישראלים ולהימלט מהר מאוד - בין השאר לחברון או לכפר יטא. יש בתא השטח המון כלי נשק ותשתית חמאס פעילה. צומת האר"י, הידוע גם כצומת הכבשים, ממוקם בכביש 60 בין העיירה הפלסטינית יטא לחברון, מעט אחרי היציאה מבית חגי. מדובר במוקד שכבר התרחשו בו פיגועים קטלניים בעבר, ולכן יש שם פילבוקס קבוע - שלעיתים מאויש בכוח צה"ל.
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע
לוחמי צה"ל בזירת הפיגוע. הכוחות תוגברו ביו"ש
(צילום: רויטרס/MUSSA ISSA QAWASMA)
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב לאחר הפיגוע. הוא מקבל עדכונים שוטפים ממזכירו הצבאי תת-אלוף גיא מרקיזנו על המצוד המתקיים אחר המחבלים, וצפוי לקיים מאוחר יותר הערכת מצב בגזרת האירוע עם בכירי מערכת הביטחון.
בת שבע נגרי, תושבת בית חגי ואם לשלוש בנות, נרצחה כאמור בפיגוע לאחר שעלתה עם בתה על טרמפ עם הנהג שנפצע באורח קשה בפיגוע. היא הייתה גננת באפרת, שם מתגוררת משפחתה.

בן גביר דרש, הקבינט הוקדם. לשכת רה"מ: "אין קשר"

בתוך כך, ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הוקדמה לתחילת השבוע הבא בעקבות המצב הביטחוני. זאת לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש להקדים את כינוס הקבינט שתוכנן להתקיים ב-10 בספטמבר.
5 צפייה בגלריה
בן גביר, גלנט וסטרוק. ישיבת הקבינט הוקדמה
בן גביר, גלנט וסטרוק. ישיבת הקבינט הוקדמה
בן גביר, גלנט וסטרוק. ישיבת הקבינט הוקדמה
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, יריב כץ, יואב דודקביץ')
בן גביר סבור שהמדיניות הנוכחית של שר הבטחון יואב גלנט "אינה מתאימה בתקופה הזו". לדבריו, "אנו נמצאים בגל טרור והמדיניות רפה מדי". יו"ר עוצמה יהודית ידרוש בקבינט להחזיר כתרים וסגרים על כפרים ביהודה ושומרון, וכן ידרוש את החזרת המחסומים לכבישי איו"ש. "המצב כרגע מחייב חזרה למדיניות הזאת", הוא טוען. גורמים בלשכת ראש הממשלה אומרים שהקדמת כינוס הקבינט לא קשורה לבקשת בן גביר, וכי הישיבה הוקדמה לתחילת השבוע בגלל המצב הביטחוני.
מוקדם יותר שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית) האשימה בטוויטר את שר הביטחון יואב גלנט (הליכוד) לאחר הפיגוע כי "עוד פיגוע דמים שהתאפשר רק בגלל העדר ההחלטה המתבקשת: כבישי יו"ש לא יהיו יותר מסלול ירוק לטרור!". עוד כתבה: "שר הביטחון, ההחלטה בידך, קבל אותה לפני הפיגוע הבא".