למרות חזרת צוות המו"מ הישראלי מקטאר, המדינות המתווכות הבהירו אמש (שלישי) כי הן לא ויתרו על קידום המגעים לעסקת חטופים, וכי נבחנים מנופי לחץ שטרם הופעלו על חמאס. לאחר שארגון הטרור דחה את הצעת הפשרה האמריקנית, ישראל החזירה את צוות המו"מ שנשלח מטעם המוסד, השב"כ ואמ"ן - אך בדוחא נותרו שני נציגים משמעותיים שנמצאים בקשר עם הקטארים. גם האמריקנים השאירו נציגים מטעמם, ואלה בוחנים הצעת פשרה נוספת שתוגש לצדדים בימים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
דוד ברנע , אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, יחיא סינוואר
דוד ברנע , אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, יחיא סינוואר
המתווכות בוחנות מנופי לחץ על חמאס, בדוחא נשארו שני נציגים מצוות המו"מ הישראלי
(צילום: יריב כץ , רויטרס, EPA)
גורמים בכירים בישראל הודו שזה לא נראה טוב ואמרו כי הצעת חמאס מאוד בעייתית, כיוון שהיא בעצם אומרת לא, אך לא מגישה הצעה נגדית שעל בסיסה אפשר לנהל מו"מ. בישראל מנתחים את תשובת החמאס, מצליבים אותה עם מודיעין ובוחנים אם אולי אפשר בכל זאת לאתגר אותה. בכל מקרה, למרות שהשיחות נקלעו למשבר – המגעים נמשכים, גם אם על אש קטנה.
בתוך כך, בקבינט ניהול המלחמה נשמעת ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונטען כי הוא לא נתן לצוות מנדט מספיק רחב שהיה מאפשר למשוך את חמאס למו"מ. גורם בקבינט אמר שנתניהו לא התנהל כ"סוס דוהר" לעבר עסקה.
גורם מדיני בכיר טען מנגד כי "אין בעיה של מנדט, הבעיה המרכזית היא שסינוואר לא רוצה עסקה". לדבריו, "חמאס לא רוצה משא ומתן - והלחץ עובר למתווכות ולצה"ל. חמאס נתן תשובות שהוא לא רוצה בכלל להתקדם. ישראל מוכנה להתגמש וגילתה יכולת להגיד כן לפשרות. יש מרחק גדול שאפשר להגיע אליו – אבל בלי רצון של חמאס זה לא עוזר".
עוד הוסיף הגורם הבכיר כי "סינוואר מחכך ידיים בהנאה. אין עליו לחץ צבאי, אין עליו מגבלות של אוכל, דלק או תרופות. המחסנים שלו מלאים. הוא רואה איך הידידות הגדולות של ישראל מפנות לה עורף, וגם את ההחלטות הבינלאומיות ואת הידוק הלחץ על ישראל - ורוצה להרוויח זמן. המתווכות לא הרימו ידיים ויבואו בימים הקרובים עם הצעות חדשות".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ביקורת על נתניהו בקבינט המלחמה: לא התנהל כ"סוס דוהר" לעבר עסקה
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
ראש המוסד דדי ברנע הורה לצוות המו"מ לחזור לארץ מקטאר לאחר שחמאס דחה כאמור את הצעת הפשרה האמריקנית. גורם מדיני אמר אז כי נתניהו קבע קווים אדומים שמהם היה ברור מתי אי-אפשר להתקדם, ולכן הוחלט להחזיר את המשלחת לארץ. הצוותים היו בקטאר במשך עשרה ימים של מו"מ בין הצדדים.
בלשכת ראש הממשלה קשרו בין תשובת חמאס להחלטת מועצת הביטחון שלשום לקרוא להפסקת אש מיידית ולשחרור כל החטופים - שעליה לא הטילה ארה"ב וטו. "עמדת חמאס מוכיחה באופן ברור שחמאס אינו מעוניין בהמשך המשא ומתן לעסקה, ומהווה עדות מצערת לנזקים של החלטת מועצת הביטחון", נמסר. "חמאס שוב דחה כל הצעת פשרה אמריקנית וחזר על דרישותיו הקיצוניות: סיום מיידי של המלחמה, נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה והשארת השלטון כדי שיוכל לחזור פעם אחר פעם על הטבח של ה-7 באוקטובר, כפי שהבטיח לעשות".
לפי לשכת רה"מ, "חמאס סירב לכל הצעת פשרה אמריקנית, וגם בירך על החלטת מועצת הביטחון. ישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס, ותמשיך לפעול כדי להשיג את כל מטרות המלחמה: לשחרר את כל החטופים, להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".
מנגד, זמן קצר אחרי הודעת ישראל הודיע משרד החוץ הקטארי כי הוא לא מזהה "השפעות שליליות" על המו"מ, שלטענתו עדיין נמשך. ברויטרס דווח מפי "מקור הבקיא במו"מ" כי צוותי המוסד נשארים בדוחא, והשיחות בפועל נמשכות. לטענת הגורם, רק צוות קטן חוזר לישראל להתייעצויות. בישראל טענו בתוקף שצוות המו"מ הוחזר, אך כעת התברר כי שני נציגים נותרו בדוחא.
פורסם לראשונה: 23:47, 26.03.24