בצל סירובו ה"שערורייתי" של חמאס להצעה האמריקנית לעסקת חטופים, דיפלומט ערבי בכיר אמר לרשת NBC האמריקנית כי המו"מ "כמעט קפא לחלוטין". במקביל, על רקע הדיונים על תגובה למתקפה האיראנית הנרחבת במוצאי השבת, יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר לביטאון מפלגתו, "הדרך", כי "אנחנו צריכים לזכור שיש מערכה שלא סיימנו ברצועת עזה, עדיין יש שם חטופים שלנו. יש גם כ-100 אלף תושבים בצפון שלא חזרו לבתיהם. לכן הדבר הנכון בעת הזו הוא להתמקד בכך, ולא לפתוח עוד זירות".
גורם בהנהגת ארגון הטרור טען הבוקר (רביעי) ב"אל-ג'זירה" כי "הצגנו חזון לעסקה בהתבסס על המתווה של המתווכות, כולל ארה"ב, על סמך מתווה פסגת פריז השנייה", אך המתווה האמריקני "אימץ במלואו את העמדה הישראלית". "התנהגות אמריקנית זו לא תביא לעסקה, אלא תגביר את מצב ההסלמה ועוד שפיכות דמים", אמר. במקביל, ראש הממשלה ושר החוץ הקטארי, מוחמד בן עבד אל-רחמאן אל-ת'אני, אמר כי "המשא ומתן על הפסקת האש בעזה נמצא במצב רגיש". אל-ת'אני האשים את ישראל ב"בענישה קולקטיבית ברצועה והסלמה בגדה המערבית", ואמר: "לא ניתן לאפשר למדיניות המצור וההרעבה נגד הפלסטינים להימשך. אנו קוראים לכל הצדדים להפחית את ההסלמה ולהימנע מגלישת האזור למעגל חדש של סכסוך".
טענת חמאס נגד הצעת ארה"ב מגיעה לאחר שביום ראשון אמר בכיר אמריקני כי "זה שערורייתי" שארגון הטרור "סירב להצעה שבמסגרתה ניתן לו כל מה שהוא ביקש": "זה די ברור שמנהיג חמאס יחיא סינוואר רוצה להמשיך להחזיק סביבו את החטופים - כולל הנשים הצעירות. הוא מסרב לשחרר את הזקנים והחולים בידיעה שזה יגרום להפסקת אש מיידית - וזה בדיוק מה שמעיד על טיבו של חמאס"
3 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
"אחרי חצי שנה, סינוואר עוד מרשה לעצמו למרוח אותנו"
(צילום: דנה קופל, רויטרס)

אלי שתיוי, שבנו עידן מוחזק על ידי ארגון הטרור בעזה, אמר הבוקר ל-ynet כי לנוכח עמדתו של חמאס, "צריך להיכנס כמה שיותר מהר לרפיח. לא לחכות ולומר 'יש לנו תאריך' - להיכנס ולהכריע את חמאס. שום דבר אחר לא יעזור, דיברנו על 40 חטופים והם יורדים ל-20 ואף פחות מזה. צריך להיכנס לרפיח ולחפש כל פיסת מידע, אחרת לא נגיע לשום דבר. פשוט אי אפשר להגיע עם חמאס להסכם". אלי הוסיף כי "אין לנו עם מי לעשות מו"מ - בחמאס מרגישים כרגע בשמיים, בטוחים שאיראן תעזור להם. אני לא נכנס לתוכניות של הצבא, אבל המטרה היא להחזיר את החטופים קודם כל".
על כוונת חלק ממשפחות החטופים להחריף את המחאה נגד הממשלה - ואף לפעול להפלתה - אמר אלי כי "כמה מהמשפחות דוגלות מדבר הזה ואחרות לא. המטרה היחידה שלי היא להחזיר את החטופים, להביא את הבן שלי הביתה. כל השטויות האלה נגד הממשלה זה בדיוק לקבור את החטופים. ממש ככה, אני נגד זה. גם אני יכול להחמיר את המחאה שלי, עשיתי שביתת רעב מול בית רה"מ, אבל להשבית את המשק ולומר שהממשלה לא רוצה להביא את החטופים? אני חושב שמי שאומר את זה הוא בעצמו נגד החזרתם". אלי הוסיף כי "אלו מילים קשות, אבל אני אוהב את כולם, וזה לא מעניין אותי - לא אתן שהממשלה תיפול ולא אתן לנתניהו ללכת לפני שהוא יביא את הבן שלי בחזרה. לא אתן לו את הפריבילגיה הזו ללכת לפני שהחטופים חוזרים".
3 צפייה בגלריה
עידן שתיוי - נעדר
עידן שתיוי - נעדר
"לא אתן לנתניהו ללכת עד שיחזיר אותו". עידן שתיוי
יעל אדר, שבתחילת השנה התבשרה על מותו של בנה החטוף תמיר, הדגישה את רצונה להימנע משימוש בתיאור ש"גופתו מוחזקת בעזה": "המציאות שאנחנו מתמודדים איתה היום היא הזויה ובלתי מתקבלת על הדעת. הייתה פה הפקרה מוחלטת בהיעדר ההגנה על גבולות המדינה, שאפשרה לאלפי מחבלים לחדור ולעשות כאוות נפשם. מאות מהם נכנסו לקיבוץ ניר עוז, טבחו בחבריו, חטפו ורצחו אותם. חשוב לי להביא את בני למנוחת עולמים כדי שיהיה מקום שנוכל לעלות אליו ולהתייחד עם זכרו. תמיר היה נשוי ואבא לילדים, גם הם מאוד זקוקים לחלק המוחשי הזה של הסוף של האדם שהיה הכי יקר להם".
יעל הוסיפה כי "תמיר אהב את הארץ הזאת, שבה חייו הופקרו. הוא היה אזרח מאוד מסור, ואין פה שאלה על חובת ההשבה של כל החטופים, החיים והנרצחים". על צעדי המחאה של המשפחות אמרה: "הכל לגיטימי, כל משפחה פועלת בדרך שלה. אני מאמינה שהמטרה של כל הפעולות האלה היא אך ורק השבת החטופים, ואם חסר לנו משהו בכל המשוואה הזאת זה לא רק פעולה צבאית, כי היו פעולות צבאיות טובות עם הישגים מעולים, ולהבנתי הממשלה לא שמרה על ההישגים האלה כי הם לא יצרו את המענה השלטוני החלופי בעזה.
"טיפלנו בצפון הרצועה מבחינה אזרחית בצורה מדהימה, וצה"ל שכשל ב-7 באוקטובר התעשת, ביקש סליחה כשאף אחד אחר לא עשה את זה, ואז עשה עבודה מדהימה ברצועה. חיילים שילמו בנפשם ומשפחות מתמודדות עם השכול שאני מכירה אותו היום, אבל לא השכלנו לקחת את ההישג הזה ולמנף אותו למשהו מדיני, כי בלעדיו סינוואר יישאר בעמדותיו. הוא באמת לועג להצעות כשהוא מציע להחזיר 20 חטופים במצב קשה, ואולי פחות מזה. זה לעג לרש, בחמאס צוחקים עלינו בפנים - למה לא הקמנו בצפון עזה שלטון אזרחי? אם היה שם שלטון אזרחי חלופי יכול להיות שסינוואר היה היום בלחץ".
אלי הוסיף: "אחרי חצי שנה עדיין יש לסינוואר את היכולת למרוח אותנו. פשוט צריך כבר לקבל את ההחלטה להכריע את החמאס. אם ההחלטה הזו הייתה מתקבלת החטופים כבר היו כאן לליל הסדר". יעל אמרה כי "חג הפסח הוא חג החירות, ואנחנו גם רגע לפני יום הזיכרון, אך לעשרות משפחות אין מקום להתייחד עם הזכר של יקיריהן. צריך לעשות הכל כדי להשיב את החללים לקבורה כדי שיהיה לנו מקום באדמת ישראל לעלות אליו".