3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בלשכת הגיוס בתל השומר מדבר עם מתגייסים חדשים
הרצי הלוי בלשכת הגיוס בתל השומר מדבר עם מתגייסים חדשים
"כמעט לא ישן בלילה". הרמטכ"ל הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
"ההרתעה הישראלית נשחקת, אויבינו מסביב מתלכדים וקצינים בקבע עוזבים תפקידים משמעותיים בזמן שמועמדים לקצונה מוותרים על היציאה לבה"ד 1" - כך אמר בצהריים (ראשון) גורם ביטחוני בכיר בשיחה עם כתבים, במה שנראית כנורת האזהרה הגדולה ביותר שהוצגה עד כה בנוגע להשפעה המסוכנת של המהפכה המשפטית והמחאה המתרחבת נגדה על ביטחון המדינה, יממה לאחר ששר הביטחון יואב גלנט קרא לעצור את החקיקה עקב "סכנה ברורה ומיידית". הערב כבר פוטר גלנט מתפקידו, בתגובה ישירה לאזהרות שהשמיע מפני המהפכה המשפטית.
בזמן שעוד ועוד משרתים ביחידות מובחרות במילואים, ולא רק בטייסות חיל האוויר, מודיעים למפקדיהם על הקפאת שירותם ההתנדבותי, הגורם הבכיר מציף לראשונה מגמות מדאיגות מתוך הצבא הסדיר, כפי ששיקפו בשבוע האחרון אלופי המטכ"ל לדרג הצבאי הבכיר. "אנו פועלים בצורה נחרצת וחכמה נגד הסרבנות באופן שלא יביא להצתה של מוקדים נוספים, והגידור של התופעה עד כה מצליח, אבל ללא מתווה מוסכם כבר נראה הסדק שמתרחב בצה"ל - הוא חוצה חילות והגיע לעומק הסדיר", אמר הגורם.

"לפי הערכות של מפקדים מהשטח, יש כבר מועמדים לקצונה שהודיעו כי הם לא מעוניינים לצאת לקורס בלחץ משפחותיהם, בעלי תפקידים משמעותיים שהחליטו לא להמשיך לתפקידם הבא והימנעויות רבות משירות התנדבותי", הוא המשיך. "כל זה עולה בבדיקות שצה"ל עושה בימים האחרונים. משפחות לוחצות על המשרתים והמשרתות, ויכוחים שחשבנו שלפני 40-50 שנה אפשר להשאיר מחוץ לצבא, חודרים כיום פנימה. רואים זאת בכל השיחות והקבוצות של המשרתים. הרמטכ"ל מקדיש לכך זמן רב מהלו"ז שלו, לעיתים גם באמצע הלילה לצד משימות אחרות שעליהם הוא אמון. הוא כמעט ולא ישן, וגם האלופים עוסקים בכך רבות".
הבכיר הגדיר זאת כ"סכנה ממשית להיחלשות הצבא ופגיעה בכשירותו, תוך הזדמנות של האויבים שלנו, בראייתם, להגיע בקרוב להישגים נגדנו. חמאס וחיזבאללה ומעליהן איראן מזהות תקופה מושלמת נגד ישראל, וכל אירוע ביטחוני גדול בירושלים או ביו"ש יהיה בו כדי להדליק זירות נוספות ולהביא לכדי פיצוץ. איראן דוחפת חזק לכיוון הזה". לדברי הבכיר הבטחוני, דבריו משקפים את הנעשה ואת עמדותיהם של יתר גופי הביטחון - השב"כ והמוסד - ולא רק של צה"ל.

3 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
"המשבר מחלחל עמוק מהמילואים לצבא הסדיר ולכל גופי הביטחון, הנזק כבר נגרם". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
בכל הערכות המצב של חמאס, חיזבאללה וכוחות קודס האיראניים בסוריה, אומרים במערכת הביטחון, התפוררות החברה הישראלית ובתוכה צה"ל עולה כרכיב מרכזי בדיונים בשבועיים האחרונים. "אנחנו רואים התלכדות מדאיגה של הזירות עם גורמי טרור שונים בדרום לבנון, לצד חיזבאללה. יש שם פעילות טרור הולכת וגוברת ליד הגבול, ונסראללה בעצמו עם ביטחון עצמי גבוה בימים אלה, ועם נכונות לפגע בסיטואציות מסוימות כדי לקבע משוואות חדשות מתוך תוך הבנה שישראל מוגבלת כעת מלהגיב".
עוד הוסיף הגורם הביטחוני כי בזמן שבלבנון עולה המתיחות ואירועי החיכוך בגבול, "איראן קרובה יותר מאי פעם ליכולת גרעינית, ובהינתן החלטה בטהרן - הם במרחק של שבועיים מהשגת חומר בקיע מועשר ברמה של 90% לפצצה ראשונה. יש להם רצף של הצלחות, כולל הורדת הפיקוח של סבא"א. גם המחאה הפנימית באיראן דועכת ושיתוף הפעולה שלהם עם רוסיה רק מתהדק". באשר לזירה הפלסטינית ציין הבכיר כי ישראל נכנסת בזווית "מאוד לא אידאלית לרמדאן, ויש לשים דגש לנושא האסירים והר הבית".
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"נסראללה עם ביטחון גבוה, יש כבר תכנון של פיגועים התקפיים נגד ישראל". מזכ"ל חיזבאללה
הסקירה שגלנט ביקש להעניק לשרי הקבינט כמה פעמים בחודש האחרון, אך נתקל בסירוב מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, כללה גם את הסיבות להחלשת ההרתעה הישראלית. לפי בכירים ביטחוניים, האזור רוחש שינויים לרעת ישראל - מהמלחמה באוקראינה שחיזקה את הציר האיראני ועד לירידה בקרנה של ארצות הברית במזרח התיכון. "לא בכדי הסעודים התקרבו מחדש לאיראניים. יש מאמצים גדולים לפגוע גם בהסכמי אברהם", אמר הבכיר. עם זאת, לטענת לשכת ראש הממשלה, גלנט כלל לא ביקש לכנס את הקבינט.
הבכיר הביטחוני הזהיר כי שלושת המגמות השליליות הללו - היחלשות ההרתעה הישראלית והפגיעה בכשירות צה"ל, השינויים לרעה במעמד ישראל בזירה הבינלאומית והתלכדות האויבים בכל הזירות - מחייבות עצירה מיידית של הליך החקיקה והמשכו במושב הקיץ בכנסת תוך הידברות רחבה, כמו גם הפסקת ההפגנות והמחאות ובלימה מוחלטת של כל תופעת סירוב או אי-רצון לשרת בצבא. לדברי הבכיר, "יש כבר תכנון של פיגועים עם מתווים התקפיים נגדנו מתוך הבנה של האויב שישראל מוחלשת מלהגיב בעת הזו, והתמיכה הבינלאומית בישראל חלשה מאי פעם. קיימת סכנה ממשית שמחלישה את צה"ל".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר מוקדם יותר בלשכת הגיוס "תל השומר" ופגש מתגייסים ומתגייסות חדשים. הוא אמר להם כי "אתם מתגייסים בתקופה ביטחונית מאתגרת, שבה השירות בצה"ל הוא בעל משמעות רבה יותר. צבא העם מקבל משמעות אחרת בימים אלו, וכל אחד מכם מתגייס היום עם משימה כפולה - מצד אחד, שמירה על ביטחון המדינה, ומצד שני, לא פחות חשוב - לשמור את צה"ל אחיד, מלוכד ואחוד. הכוח שלנו מגיע כשאנחנו ביחד - רק ככה המדינה שלנו תוכל לשגשג".