שידור חי מספירת הקולות

רשת "פוקס ניוז" וסוכנות הידיעות AP טוענות גם אחר הצהריים (יום ה') שג'ו ביידן נמצא במרחק של ניצחון אחד בלבד מהשגת מספר האלקטורים הדרוש לזכייה בבחירות – 270. ייתכן שהניצחון שיכתיר את ביידן לנשיא ה-46 של ארה"ב יגיע מג'ורג'יה: בשעות האחרונות ביידן מצמצם שם את הפער מדונלד טראמפ, ואחרי שנספרו שם 96% מהקולות היתרון של טראמפ מזערי – 0.4%.
בג'ורג'יה נותרו עוד כ-61 אלף קולות לספור, והנתון שמעורר תקווה במחנה ביידן הוא שחלק גדול מהקולות האלה מגיע ממחוזות הנוטים באופן מסורתי לטובת הדמוקרטים. התוצאות של ביידן עד כה במחוזות אלה טובות יותר מאלו של הילרי קלינטון ב-2016, וזהו סימן טוב עבורו.
ג'ורג'יה, נזכיר, היא מעוז רפובליקני מסורתי, אבל הפעם חזו שם הסקרים קרב צמוד מאוד, עם יתרון קטן לביידן. שום מועמד דמוקרטי לנשיאות לא ניצח בג'ורג'יה מאז ביל קלינטון ב-1992, וביידן מקווה לחולל שם היסטוריה קטנה, הרבה בעזרת הקהילה האפרו-אמריקנית המקומית הגדולה, שמגלה מעורבות פוליטית ערה.

1 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב
ביידן נוגע בנשיאות
(צילום: EPA, רויטרס)
בניגוד לרשתות אמריקניות אחרות, "פוקס ניוז" ו-AP מעניקות כרגע לביידן 264 אלקטורים (ולטראמפ 214), משום ששתיהן הכריזו כבר אתמול על ניצחונו של ביידן באריזונה, מדינה המחלקת 11 אלקטורים. רשת CNN ורשתות אמריקניות אחרות, לעומת זאת, טרם הכריזו רשמית על ניצחון של המועמד הדמוקרטי באריזונה, ולכן אצלן עומד ביידן על 253 אלקטורים.
בשעות האחרונות הצליח הנשיא הרפובליקני לצמצם את הפער מביידן באריזונה בכמעט 10,000 קולות, וכעת, אחרי ספירת 86% מהקולות, ביידן מוביל ב-2.4%. בקמפיין טראמפ זעמו על החלטת "פוקס ניוז" להכריז על ניצחון ביידן באריזונה, והבהירו שהקרב עליה טרם הוכרע. ב"פוקס" וב-AP לא חוזרים בהם לפי שעה מההכרזה.

חשוב להדגיש שגם אם טראמפ יצליח להפוך את התוצאה באריזונה, הדרך שלו לכהונה נוספת עדיין תהיה קשה, גם אם לא בלתי אפשרית. אם לא יהיה מהפך דרמטי באריזונה, טראמפ צריך לנצח בכל המדינות שעדיין לא הושגה בהן הכרעה.
בקמפיין טראמפ שוקלים לפתוח גם באריזונה בצעדים משפטיים. הנשיא, שמיהר להכריז על ניצחון – ללא שום ביסוס – כבר אתמול בבוקר, כשהספירה הייתה בעיצומה, הספיק ביממה האחרונה להגיש עתירות נגד ספירת הקולות במישיגן ובפנסילבניה, והוא דורש גם לספור מחדש את הקולות בוויסקונסין. במישיגן ניצח ביידן בפער של 2.8% ובוויסקונסין הוא ניצח בפער של 0.6%. לא מן הנמנע שבמקרה של הפסד בג'ורג'יה ינקוט טראמפ, שטוען ל"הונאה דמוקרטית" וזיוף קולות בבחירות, צעדים משפטיים גם שם.
מדינה נוספת שבה ביידן מוביל וטרם הושגה בה הכרעה היא נבאדה, המחלקת 6 אלקטורים. זה שעות ארוכות שלא מגיעים נתונים מעודכנים מהספירה שם, אבל הערב הם אמורים להתעדכן. אחרי ספירת 86% מהקולות שם מוביל ביידן ב-0.6%. לפי ספירת "פוקס ניוז" ו-AP, ניצחון בנבאדה יספיק לביידן כדי להגיע למספר האלקטורים שמעניק ניצחון בבחירות – 270.
גם אם ביידן יפסיד בג'ורג'יה, נבאדה ואריזונה הוא יוכל לזכות בנשיאות אם ינצח בפנסילבניה – שסומנה כבר לפני הבחירות כמדינה המתנדנדת שתכריע את הבחירות. פנסילבניה מעניקה 20 אלקטורים, ובשעות האחרונות, כשסופרים בה את הקולות שהגיעו בדואר, הנוטים להיות דמוקרטיים, ביידן מצמצם בהדרגה את הפער. אחרי ספירת 89% מהקולות שם מוביל טראמפ ב-2.1%.
גם בצפון קרוליינה, שמחלקת 15 אלקטורים, טרם הושגה הכרעה, וכרגע טראמפ צועד בה ביתרון 1.4%. 95% מהקולות שם נספרו, והפרשנים מעריכים שטראמפ ינצח בה, אבל התוצאה הסופית בה תיוודע כנראה רק בשבוע הבא.
הספירה נמשכת גם באלסקה, שמחלקת 3 אלקטורים, אבל שם ניצחונו של טראמפ אינו מוטל ממש בספק. אחרי ספירת 56% מהקולות באלסקה הוא מוביל על ביידן בכ-30%.
פורסם לראשונה: 14:00, 05.11.20