"לדעתי התקשורת חוגגת על כלום ומאומה וימים יגידו". כך אמר הבוקר (יום ב') עו"ד מיכאל כרמל, פרקליטו של השחקן משה איבגי, בהתייחסו לחשד לאונס קבוצתי של נערה בת 16 בבית מלון באילת. עו"ד כרמל, שלדבריו ייעץ לאחד החשודים במעורבות באונס, ציין בריאיון לאולפן ynet: "אני בכלל לא בטוח שהיה שם אונס ושיהיה שם גם כתב אישום".
עו"ד כרמל הגיש אתמול לבית המשפט המחוזי בחיפה ערעור על הרשעתו של איבגי בשני סעיפים של מעשה מגונים כלפי אחת המתלוננות נגדו ועל העונש שנגזר עליו בבית משפט השלום בעיר - שישה חודשי עבודות שירות. "הרשיעו את איבגי שלא כדין בעבירות מין שלדעתי הוא לא ביצע", אמר היום עו"ד כרמל.
במקביל, פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום ערעור על זיכויו של איבגי מחמת הספק מאישומים במעשה מגונה והטרדה מינית של שלוש מתלוננות וכן על קולת עונשו. בערעור טוענת המדינה כי בית משפט השלום שגה, הן בכך שלא ביסס את הרשעת איבגי בהסתמך על מהימנות כל אחת מהמתלוננות, והן בכך שבחן בקפדנות כל אישום בפני עצמו, אך נמנע מלבחון את התמונה הכוללת.
3 צפייה בגלריה
משה איבגי
משה איבגי
משה איבגי
(צילום: טל שחר)
סנגורו של השחקן הוסיף: "יש בעיה עובדתית לגבי אחד האירועים ובטח יש ויכוח משפטי לגבי האירוע השני אם זו עבירת מין או לא. לטעמי, הכרעת הדין מערבבת בין מוסר לבין פלילי באופן שהדין הפלילי לא מאפשר זאת. לטעמי, איבגי, גם אם ביצע את המעשים שבגינם הורשע במעשה מגונה - לא עבר את הרף בין המוסר לפלילי".
בהתייחסו לפוסט שפרסם התסריטאי רשף לוי ובו קרא לעולם התרבות לסרב לעבוד עם מרשו השחקן, ציין עו"ד כרמל: "ביום גזר הדין פורסם פוסט על ידי רשף לוי שסותר לחלוטין חלק משמעותי מהראיות שהוגשו לבית המשפט. בין היתר מזכרים של שוטרים, עדות של מתלוננת שבגינה איבגי הורשע. ואם מה שרשף לוי פרסם בפוסט שלו נכון, לגבי שיחות שקיים בנוכחות שוטרים עם מתלוננות, זה מרעיד את אמות הספים בתיק הזה".

- הערעור שלכם מתבסס על הפוסט של לוי שניסה להשיג את המטרה ההפוכה? "ממש לא, הערעור שלנו לא מתבסס על הפוסט הזה. זו אנקדוטה שולית לערעור שאם וכאשר יתברר שהפוסט נכון - ייתכן ונצטרך לשמוע עדים מחדש בבית המשפט, שוטרים ואת המתלוננת. אם הפוסט נכון או לא, אני לא יודע. הפרקליטות מחזיקה עדות מ-12 באוגוסט ולא מעבירים לי אותה, מעניין למה. אם הפוסט הזה נכון, בהחלט יעופו הרבה ראשים".
3 צפייה בגלריה
עורכי הדין מיכאל כרמל ורותם אלוני-דוידוב
עורכי הדין מיכאל כרמל ורותם אלוני-דוידוב
עורכי הדין כרמל ואלוני-דוד
(צילום: יובל חן)
עו"ד רותם אלוני-דוידוב, שייעצה בעבר למתלוננת נגד איבגי אך לא מייצגת אותה, אמרה בעקבות דבריו של הסנגור: "אני חושבת שיש פער גדול בין מה שאנשים מנסים לצייר לבין המציאות בפועל. לא נחשפתי לראיות בתיק ולכן אני לא יכולה להגיב לגופם של דברים.
"אני כן יכולה לומר שהמעשים שנעשו שם, ככל שהמידע שהועבר אליי תואם לתיק, מהווים בהחלט עבירות פליליות וראוי שהרף מוסרי והפלילי ייפגשו אחד עם השני, כי הקוד הזה של 'זה לא עבירה פלילית, זה רק לא מוסרי', יש איתה איזושהי בעיה. התנהגויות מיניות לא מותאמות וכשאדם מנצל את כוחו הן בהחלט עבירות פליליות".
עו"ד כרמל: "אני מסכים שמעשים מיניים שנעשים בחוסר הסכמה זה עבירות מין, אבל זה לא המקרה".
- התיאורים ששמענו מהמתלוננות והדברים של רשף לוי, כל זה סתם צחוקים ובדותות? זה לא קשור למין? "בואו לא נערבב בין דמיון למציאות. המציאות היא שהמתלוננות שבגינן הוגש כתב אישום - שלושה אישומים הסתיימו בזיכוי ואחד הסתיים בהרשעה. כל המתלוננות שהעידו לאחר גזר הדין לא הגיעו לכתב האישום - לא כמעשים דומים ולא כעבירות פליליות. לא מענישים בן אדם על ראיונות בתקשורת, אלא בבית המשפט על סמך ראיות".
- איבגי הורשע במעשים מגונים. "הוא הורשע בביצוע שני מעשים מגונים באותה מתלוננת ברף הכי נמוך שיש של מעשים מגונים. ומה לעשות, יש רף למעשים מגונים".
- אבל אלה מעשים מגונים. "אני חושב שלא. מותר לי לחושב אחרת, מה לעשות".
- מעשה מגונה זה לא מעשה שעובר את הרף הפלילי בעיניך? "אני חושב שניסיון חיזור, גם אם הוא ניסיון חיזור לא מוצלח..."
- או שאתה אומר שהמתלוננות שיקרו או שאתה אומר שהיה כאן ניסיון חיזור. "איבגי הורשע בכך שהוא ליטף את גבה של מתלוננת ואמר אחר כך משפט 'פרצה קוראת לגנב'. בהחלט יכול להיות שזה חוצה את הרף בין מוסר לפלילי, ובית המשפט המחוזי יצטרך לתת את ידו על זה. כן, יש לי ויכוח עם קביעות עובדתיות שהשופט קבע באישום הזה ולדעתי הוא התעלם מסתירות בוטות בעדותה של המתלוננת.
"הוא הורשע גם באירוע אחר, מספר חודשים לאחר מכן, חיבק אותה חיבוק חברי בהסכמה ובסיום החיבוק הציע הצעה מינית שיש לנו מחלוקת מה היה תוכנה. לטעמי לא מדובר במעשה מגונה".
3 צפייה בגלריה
משה איבגי
משה איבגי
איבגי בבית המשפט, בחודש שעבר
(צילום: שרון צור)
- עו"ד אלוני-דוידוב, דיברנו על האונס באילת שלא רלוונטי למקרה של איבגי, אבל אנחנו כן שומעים על תרבות האונס. יש משהו במקרה הזה שתואם את רוח התקופה? "זה הכול על אותו רצף. הרצף מתחיל בזה שגופה של אישה מותר למי שרוצה. יכול גבר לבוא ולגעת לה בגב, יכול לבוא וללטף אותה, יכול לחבק אותה ויכול לחדור אליה. זה הכול ממתי צריך לבקש רשות, ממתי צריך לבדוק את יחסי הכוחות".
עו"ד כרמל: "איך בכלל אפשר להשוות בין הדברים? להשוות בין אונס אלים של ילדה בת 16, אם הוא היה, אני בכלל לא בטוח שהיה ושיהיה שם כתב אישום לבין דברים שקרו בהסכמה. הניסיון לקשור בין הדברים זה פופוליסטיות.
עו"ד אלוני-דוידוב, שמייצגת נפגעות עבירות מין, הגיבה: "זה הכי קל להגיד שאין קשר, אבל זה על אותו רצף. כמו שבמקרה של איבגי שהוא לא טרח האם היא מעוניינת שייגע בה, לא טרח לחשוב האם ביחסי הכוחות ביניהם היא לא מעוניינת שייגע או יחבק אותה, אותו דבר הולך על רצף.
"ברור שמי שנוגע בגב של אישה ומי שאונס אישה זה לא אותו דבר, אבל זה אותו רצף שמתייחס לאישה כחפץ שלא צריך לשאול אותו ולא צריך לקבל את ההסכמה שלו, כי לא צריך לבדוק מה היא רוצה. זה הרצף, הרצף הוא לא חומרת המעשים".

בשבוע שעבר אישרה הפרקליטות כי גם היא מתכוונת לערער הן על זיכויו של איבגי מכמה סעיפים בכתב האישום, והן על גזר הדין המקל. מלכתחילה דרשה המדינה מאסר בפועל של יותר משנה.
כתב האישום שהוגש נגד איבגי לבית המשפט השלום בחיפה בשנת 2018 כלל חמישה סעיפים של מעשים מגונים והטרדות מיניות כלפי ארבע נשים, שעם חלקן עבד איבגי בשנים שקדמו לחקירה. הדיונים בתיק התקיימו בדלתיים סגורות.
בינואר השנה זוכה איבגי משלושה מהמקרים אך הורשע כאמור בשני סעיפים של מעשה מגונה כלפי אחת המתלוננות. המדינה דרשה מאסר של 15 חודשים, אולם לפני חודש קבע השופט כי איבגי ירצה רק שישה חודשי מאסר, שיומרו לעבודות שירות.