סנ"צ אסי אהרוני, סגן דוברת המשטרה, הדף היום (ב') את הביקורת המופנית כלפי הכוחות על רקע תמונות ההמונים שהשתתפו אתמול בהלוויות רבנים בכירים בירושלים.
הוא אמר כי "אם השוטרים היו מפזרים אותם בכוח, מאות היו נרמסים", וטען בתוקף: "נערכנו והצלחנו למנוע מכ-60 אוטובוסים להגיע למקום מעוד מקומות בארץ, מדובר בעוד אלפי בני אדם. השתתפו בהלוויה כ-15 אלף תושבים, בהם אלפי ילדים. בימים כתיקונם היו מגיעים גם 100 אלף".

6 צפייה בגלריה
חוסר אכיפה של המשטרה בהלווית המונים בירושלים לעומת הומלס שמפנה בתל אביב
חוסר אכיפה של המשטרה בהלווית המונים בירושלים לעומת הומלס שמפנה בתל אביב
מימין: מפנים דר רחוב. משמאל: ההלוויה בירושלים
(צילום: נדב אבס, AFP)
במקביל לדבריו - אחרי מראות ההמונים בהלוויות אתמול ועל רקע טענת תושבים בתל אביב לאכיפה בררנית - גם הבוקר המשטרה דרשה מכ-20 אנשים שישבו בכיכר דיזנגוף בעיר, במרחק של פחות מקילומטר מהבית, להתפנות לבתיהם. בין המפונים - אישה שישבה לבדה לקרוא עיתון ודר רחוב שהתבקש לעבור למקום אחר.
6 צפייה בגלריה
אסי אהרוני באולפן ynet
אסי אהרוני באולפן ynet
"דיזנגוף היא לא ירושלים". סנ"צ אהרוני
(צילום: הדר יואביאן)
"אנחנו פחות מתעסקים עם האדם הבודד שיושב ועוטה מסכה, אבל אנחנו ממקדים מאמצים נגד התקהלויות", אמר על כך סנ"צ אהרוני, "כיכר דיזנגוף הייתה הומה ובגלל הפעולות שלנו היום היא ריקה. אנחנו פועלים למניעה ולהסברה במקום אכיפה, זאת גם האחריות שלנו".
מירה באואר ישבה לבדה על ספסל בכיכר בעת שהתבקשה על ידי השוטרים להתפנות לביתה - בטענה שהיא בהתקהלות אסורה. "התקהלות מוגדרת מעל 10 אנשים באוויר הפתוח ולא ברור למה הם נטפלים דווקא לכיכר דיזנגוף", היא טענה בפני ynet, "הם אומרים שהכיכר זאת התקהלות, אבל אם אני יושבת בשטח פתוח לבד- למה זה מפריע למישהו? אני ליד הבית ואני לבד. איפה ההיגיון? ראיתי את התמונות בירושלים והתחושה היא של איפה ואיפה. אנחנו רוצים הסבר, למה פה באוויר הפתוח אנשים לא יכולים לשבת במרחק זה מזה?".


6 צפייה בגלריה
 הלוויה נוספת בירושלים, אמש
 הלוויה נוספת בירושלים, אמש
הלוויה נוספת בירושלים, אמש
(צילום: שלו שלום)
- אולי המשטרה עושה מה שיותר קל לה כמו לרשום דו"ח לאנשים שעושים יוגה בפארק ולא רוצה להסתכן בעימות עם אוכלוסייה מסוימת? "קל מאוד לומר את זה, אבל המשטרה נמצאת בכל מקום ומתמודדת עם כל אתגר. השוטרים יודעים גם לפעול מול מחבלים ועבריינים, בהלוויות ובמחאות, אבל הם עושים זאת בצורה הנכונה ביותר. אנחנו אוכפים בכל מקום, גם בחברה החרדית, גם במגזר הערבי.
"אם היינו עכשיו מחליטים לפזר בכוח את ההלוויה הזו, לפנות באמצעים שעומדים לרשותנו את אותם 15 אלף איש שבהם כמעט 2,000 ילדים בגילי 8-10, מאות היו נרמסים תחת ההמון הנמלט והיינו מנהלים עכשיו שיח אחר. הייתם שואלים 'איפה שיקול הדעת שלכם? על מה חשבתם שפיזרתם את ההמון בצורה הזאת?'".
- גם סביב כיכר דיזנגוף בת"א יש עשרות בתים. אם אלפים היו יוצאים מהם הייתם פועלים דומה? "בכל אירוע יש מפקד בשטח והוא מקיים הערכת מצב מקומית, בוחן את מכלול השיקולים והנסיבות ומקבל את ההחלטה הנכונה ביותר. לא נכון להשוות בין תושבי דיזנגוף למגזר החרדי, בין ירושלים לתל אביב.
"הציבור כולו - חרדים, חילונים, יהודים, ערבים - כולם צריכים להתפכח לאור נתוני התחלואה שאנחנו רואים. דיברתם כאן על 1,400 מתים בחודש ינואר. מישהו צריך להתעורר. אותם אנשים שהיו בהלוויה אתמול צריכים לחשוש מכך שהם יידבקו ויחזרו הביתה".
6 צפייה בגלריה
שוטרים מפנים אישה שקוראת לבדה עיתון. היום בכיכר דיזנגוף בתל אביב
שוטרים מפנים אישה שקוראת לבדה עיתון. היום בכיכר דיזנגוף בתל אביב
שוטרים מפנים אישה שקוראת לבדה עיתון. היום בכיכר דיזנגוף בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
שוטרים אוכפים את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף
שוטרים אוכפים את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
שוטרים אוכפים את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף
שוטרים אוכפים את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף
שוטרים מפנים בודדים מכיכר דיזנגוף, היום
(צילום: מוטי קמחי)
- יש דרך למנוע את התמונות האלה, של התקהלויות המוניות בירושלים? "מנענו בעבר, הכול תלוי במצב. הציבור על הקצה, אנחנו מגלים רגישות כלפיו. אנחנו פועלים רבות גם למניעה והסברה. קל מאוד לחבוט במשטרה אבל זה לא נכון, זה שגוי. זו העת לגבות את השוטרים - לתת לגיטימציה לפעולות שלהם".
- את ההפגנות בירושלים ידעתם לפזר. "אנחנו עושים את הכול כדי לאכוף בכל האוכלוסיות ולפעול בצורה שוויונית כלפי כולם. יש בחברה שסעים שלדעתי יהיה קשה מאוד לאחות אותם. קרע בעם הוא לא דבר שתלוי בנו. בבלפור היו ימים שהפעלנו מכת"זיות והיו ימים שלא. הכול בהתאם למצב, לעוצמת האלימות וההתנגדות כלפי שוטרים. יש למפקדים בשטח שיקול דעת אנחנו יודעים לפעול ולהפעיל כלים".
- אתם מרגישים שאין לכם גיבוי מהפוליטיקאים? "אני לא מתייחס לפוליטיקה. אנחנו מתעסקים עם מה אנחנו צריכים, ואתמול המפכ"ל נתן גיבוי מלא לשיקול הדעת של המפקדים בשטח. עם זאת, צריך להסתכל על זה באמת גם בהיבט ההנהגה הרוחנית. אתמול אחד הנפטרים היה הרב שלפני כמה חודשים פרסם מכתב שאומר לאנשים 'אל תשתתפו בהתקהלויות, אל תלכו לתלמודי תורה, תשמרו על עצמכם, תקפידו על הכללים'. ושמעתי גם חבר'ה חרדים שאמרו 'הערכים שלנו שונים'. בסופו של דבר ערך החיים באמת עומד לפני הכול. אם מישהו היה רוצה לכבד אותו הוא היה מקיים את דברו ולא יוצא להתקהלות הזאת".

- אפשר רק לקוות שהציבור יקשיב להנחיות אחרי התמונות הללו. "אין לנו את המותרות להרים ידיים, לוותר. המגפה עדיין כאן, מדבקת יותר וקטלנית".
- אתה שומע קולות של שוטרים מתוסכלים? "אף אחד לא התגייס למשטרה כדי לאכוף את תקנות הקורונה. השוטרים האלה כל יום יוצאים למשימה במסירות נפש תוך שהם מסכנים את הבריאות שלהם ושל המשפחות שלהם. משאירים נשים וילדים בבית ומתמודדים עם חולים מאומתים, עם מפירי בידוד, וחוזרים לבתים בתקווה שהם לא נדבקו. כמעט 200 חולים נדבקו וכ-2,000 נמצאים בבידוד".
בכיר המשטרה הדגיש כי הכוחות מגלים רגישות כלפי הציבור, "שנמצא כבר ממש על הקצה". הוא הגן על השוטרים: "קל מאוד לחבוט במשטרה אבל זה לא נכון, זה שגוי, וגם מציב את השיח במשבצת לא נכונה. דווקא עכשיו זו העת לגבות את השוטרים. לגבות - כלומר לתת לגיטימציה לפעולות שלהם. אין פה 'אנחנו ואתם'. כולנו ביחד במאבק הזה, לכולנו יש מטרה אחת והיא לחזור לשגרה בריאה ובטוחה".
- חוק הקנסות אושר אתמול. משהו השתנה בשטח? "כשנקבל את ההחלטה נלמד אותה ואז נבין. זה מגיע קודם לייעוץ המשפטי, משם מתגבש להנחיות ומשם יורד לשוטרים".
בתוך כך, ציפי ברנד - סגנית ראש העיר תל אביב שפוטרה לאחרונה מתפקידה - הגיעה לכיכר דיזנגוף הבוקר. "באתי להיות עם התושבים להבין מה קורה פה בשטח", אמרה, "מה שקציני המשטרה עושים זה בלתי סביר בעליל כי לטענתם מותר להיות כאן עד 10 אנשים בלבד. הכיכר ענקית וזה לא סביר ששוטר בא ומנסה להרים תושבת".
גם ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) הגיע הבוקר לכיכר כדי לעבוד באוויר הפתוח. "הגעתי הנה לעבוד וראיתי שוטרים מבצעים אכיפה מניעתית", הוא אמר, "בירושלים יש התקהלויות ופה יש אכיפה - על אף שאין כל בעיה לשהות פחות מקילומטר מהבית. איפה השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה? מה זאת ההתנהלות הזאת? זה טירוף מערכות. למה במדינת ישראל הדמוקרטית יש אכיפה אחת לציבור אחד ואכיפה אחרת לציבור אחר? צריך להחזיר את השפיות".