1 צפייה בגלריה
מתוך "היהודים באים"
מתוך "היהודים באים"
מתוך "היהודים באים"
(צילום: רפי דלויה)
אמור לי מהם חבריך ואומר לך מי אתה. הנתון המעניין ביותר בהפגנה שהתקיימה אתמול (ב') בדרישה להסיר מהמרקע את התוכנית "היהודים באים" הוא זהות המשתתפים. מזמן לא נראה מקבץ כל כך מרשים של כל מי שמצטיין באמירות גזעניות, שוביניסטיות והומופוביות, ובכלל נגד חילונים. הנוכחים שם הם בדיוק אלו שמוציאים למסורת היהודית שם רע כל כך – רבנים כמו אלי סדן ממכינת עלי המפורסמת בהרצאות המזעזעות שלה, הרב שמואל אליהו מצפת שמתנגד להשכרת דירות לערבים, הרבנים טאו ואבינר הקיצוניים, הרב שפירא מלך ההדתה, וחברי כנסת שגם הם ידועים במעשיהם ואמירותיהם הבלתי נסבלים. מספיק לראות שחבורה כזו מוחה נגד הסדרה כדי להפוך לאוהד מושבע שלה. אבסורד שחברותא כזו, שמסמלת את כל מה שרע בדת היהודית, מנסה להטיף מוסר.
הם לא מצטיינים רק בערכיהם הנלוזים, אלא גם, חייבים להודות, בהומור שהם מייצרים. בגלל אנשים כמוהם, תוכנית כמו ארץ נהדרת מאבדת מכוחה. הם כל כך מצחיקים במציאות עד שאי אפשר לייצר עליהם סאטירה. אין לאן ללכת מעבר לתכנים שהם מייצרים בעצמם.
המחשבה הראשונה שעלתה לי בראש כשראיתי את ההפגנה היא של קבוצה שמרגישה שמעמדה בשדה ההומור הישראלי מאוים והיא מנסה לחסל את המתחרים. האם למשל חושש הרב סדן שהפופולריות של "היהודים באים" היא תחרות לא הוגנת להקלטות שהוא מפיץ ברשת מההרצאות המגוחכות במכינת עלי?
כי אם זה לא המצב אז קשה להבין מה גורם לאנשים האלו לצאת להפגין. "היהודים באים" היא סדרה בעלת הומור דק ועדין על פי רוב. כשהיא מטפלת בתכנים מהמסורת הדתית היהודית היא אמנם חושפת פגמים ומתייחסת בהומור להיסטוריה היהודית, אבל עושה זאת בצורה שמעידה על חיבת היוצרים למושאי יצירתם. היא מזכירה את היחס לתנ"ך שהפגינו בעבר דמויות כמו מאיר שלו או שלמה ניצן, ששילבו חיבה לטקסט עם מבט חילוני מפוכח.
כמוהם, גם "היהודים באים" עושה הרבה הנחות למסורת היהודית. כל מי שמכיר יודע שהמגוחך, ההזוי והנלעג מאפיין חלקים רבים מהמסורת הזו שלא משתקפים בסדרה - מדיונים על ההיתר לנגב את הישבן עם חומרים שכבר נעשה בהם שימוש דומה בעבר ועד גירוש זבובים ויתושים מהחדר לפני מגע מיני כדי שלא יראו חלילה. אתר רשת כמו "דעת אמת" מציג תמונה חריפה בהרבה של המסורת המהוללת הזו.

אז נכון, גם אלוהים ודמויות מיתולוגיות נוספות כמו משה או דוד סופגות שם אש, בדיוק כפי שהם ספגו אש גם מכותבי התנ"ך, ובדיוק כמו דמויות מופת חילוניות. הרצל, לדוגמא, מוצג בצורה פתטית במיוחד. אז מה? היצירה האמנותית חייבת לקבל את החופש הנרחב ללעוג למי שהיא רוצה.
כל עוד המדינה הזו אינה מדינת הלכה, גם הדתיים – ומכל דת – יצטרכו להכיל פגיעה ברגשותיהם הדתיים, בדיוק כפי שאנחנו סופגים פגיעה ברגשותינו החילוניים (וכן דתיים יקרים – הרגשות שלכם לא נעלים בשום אופן על אלו שלנו). הם כועסים על המימון הציבורי? אנחנו נאלצים לממן הרבה דברים שאנחנו לא אוהבים, מתכני דת רבים (למשל בערוץ הייעודי כאן מורשת) ועד מימון הישיבות עצמן.
דווקא "היהודים באים" משמשת כלי אפקטיבי לחבר חילונים לתנ"ך. אפילו אני מצאתי עצמי נחשף לסיפורים נידחים או נשכחים. באופן אבסורדי, גדולי המוחים הם לא החרדים אלא החרד"לים. אותם אנשים שעומדים בראש פרויקט ההדתה של חילוני ישראל, ואף גאים בכך. אם "הדתה" הייתה באמת רק היכרות עם התרבות והמסורת, הם היו אמורים לחגוג על הסדרה. ההפגנות נגדה רק מעידות עד כמה ההדתה שהם מטפחים איננה חשיפה והיכרות עם המסורת היהודית אלא כפייה דתית מובהקת.
  • ד"ר רם פרומן הוא יו"ר הפורום החילוני ומחבר הספר "הדרך החילונית"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com