מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הסיר את המסכה הבוקר (יום ג') בפעם האחרונה (בינתיים), לקראת ריאיון עם אולפן ynet. "אני שמח ביחד עם כל עם ישראל שהגענו לרגע הזה", אמר - אך הדגיש: "הנגיף יכול לתעתע". הוא קרא להפעיל שיקול דעת במקומות צפופים, בהם באוטובוסים וברכבות: "במקומות כל כך צפופים ובחללים לא מאווררים - נבון יהיה לעטות מסכה".
- אתם בטוחים שזה המהלך הנכון? "אנחנו חושבים שכן, מבחינת מצב תחלואת הקורונה בישראל - ניתן להוריד את המסכה ולכן חתמנו על התקנה. היום אנחנו נפיץ חוזר שבו נדגיש היכן אנחנו עדיין מבקשים להיות עם מסכה, בעיקר במגע עם חולים בסיכון גבוה או חיסוניות ירודה, או מטופלים ומטפלים שאינם מחוסנים. נפיץ את זה לכל העוסקים בדבר, בתי חולים, מרפאות ומוסדות קשישים".
3 צפייה בגלריה
אוטובוס קו 1 מבת ים לפתח תקווה
אוטובוס קו 1 מבת ים לפתח תקווה
(צילום: שמוליק דודפור)
לוי ציין כי מצב ההתחסנות בארץ טוב. "כ-5.5 מיליון אזרחים מחוסנים, גם ילדים מתחסנים לאט לאט לפי ההמלצות". ואולם לצד האופטימיות, לוי הזכיר: "אנחנו נמצאים בעולם שבו הנגיף הזה יכול לתעתע ולייצר כל מיני מוטציות, או נגיפים עמידים יותר לחיסונים. זה באמת רגע שמח, אבל הדברים צריכים להיות מפוקחים, אנחנו עדיין צריכים להישמר כדי לא לגרום להפצת הזנים.
"יהיו אנשים שיגידו שמשרד הבריאות מפחיד ולא התקדם, אבל אני חושב שהתקדמנו", הוא הוסיף, "אנחנו עושים צעד חשוב, אבל שוב - להיזהר בעיקר באזורים עם סיכון ואנשים מוחלשים כדי לא לגרום להם לחלות וכדי לא להפיץ את המחלה, למשל בנתב"ג".
3 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית? "נבון יהיה להמשיך ולעטות מסכה"
תחבורה ציבורית? "נבון יהיה להמשיך ולעטות מסכה"
תחבורה ציבורית? "נבון יהיה להמשיך ולעטות מסכה"
(צילום: אורן רייס)

- דנתם בניסיון להכנסת המסכה לאורח חיינו הנורמטיבי, בימי שפעת וחורף? "אנחנו בהחלט שוקלים את נושא החורף, אין זה סוד שלשמחתנו בחורף החולף לא הייתה כמעט שפעת בכלל. היו פה ושם מחלות חום, בעיקר בילדים, אבל לא שפעת. זה קרה בכל העולם במקומות שהקפידו על חיסוני שפעת ומסכות, כי שנה שעברה בחורף לא היו חיסוני קורונה. לכן אנחנו שוקלים ודנים במשרד באופן מקצועי את נושא ההיערכות לחורף, ואם נכון לבקש להמליץ לעטות מסכות במקומות שהם צפופים, סגורים, במקרים של תחלואת חום, במטרה למנוע תחלואה בשפעת".
לוי הסביר כי להערכתו לא תידרש עטייה גורפת של מסכות בימים הקרים. "אנחנו צריכים כרגע 'לעצב' את החורף מבחינה מקצועית, ללא ספק למסכות נודע יתרון גדול במניעת תחלואה ויראלית בכלל, ובחורף - שפעת. במשרד אכן דנים בזה, גם עם מומחים רבים כמובן", אמר.


- בקופות החולים מתמודדים יותר עם וירוסים ומחלות ויראליות בעקבות הסרת המסכות? "כן, אבל אני לא יודע אם זה בעקבות הסרת המסכות. יש איזושהי מגמה של עלייה בתחלואת חום, רואים זאת בעיקר בקרב ילדים - עליית חום ודרכי הנשימה. את המסכות אנחנו מורידים רק היום בחללים סגורים, אז זו לא השפעה של זה".
- מה לגבי מקומות צפופים כמו אוטובוסים ורכבות? "אנחנו לא מחייבים לעטות מסכות במקומות אלה על פי התקנות שחתמנו עליהן אמש, אבל זה מעשה נבון - במקומות כל כך צפופים ובחללים סגורים ולא מאווררים, להיות עם מסכה. לא נחייב את זה, זו החלטה אישית. אבל במקרים כאלה, יש מקומות שההחלטה הזו תהיה נבונה".
- מה אנחנו יודעים עוד כעת על יעילות החיסונים? "יעילות החיסונים עדיין מספקת הגנה ברמה טובה. קצת פחות לגבי חלק מהווירוסים, אבל עדיין יודעים להתמודד איתם. בשיחות עם חברות התרופות אנחנו מדברים על מנה שלישית, 'מנת בוסטר', שאני מניח שתהיה לקראת תחילת השנה הבאה. ייתכן גם שהחיסון יהיה מהונדס כך שיגביר את יעילותו נגד המוטציות שאנחנו כבר מכירים. הדברים בעבודה מדעית של החברות שמולן אנחנו עובדים, ואנחנו ממתינים ונערכים גם מבחינת הרכש".
3 צפייה בגלריה
אהבה בימי קורונה
אהבה בימי קורונה
להתראות מסכות
(צילום: Shutterstock)
- זה אומר שפעם בשנה נקבל 'בוסטר' עד שהמגפה תיעלם? "כך אנחנו מעריכים כעת, אבל נתקדם ונלמד ואז נראה".
פרופ' לוי נשאל אודות האכיפה, בעיקר בנמל התעופה בן גוריון שהתנועה בו מתגברת וצפויה להתגבר עוד יותר בימי הקיץ והחופשים.
"חיזקנו את כל היבטי הבדיקות וההנחיות, אני מקווה שכבר במהלך השבוע נכניס גם את הבדיקה הסרולוגית למי שנדרש. ועתה, יחד עם שר הבריאות החדש, נדון ונמשיך במהלך שהתחלנו לפני מספר חודשים. מדובר בהגברת האכיפה, אולי באמצעים דיגיטליים, ובהסברה לציבור הרחב שנהנה לנסוע ולבוא מחו"ל. נצטרך להגביר את האכיפה ולהסביר עד כמה חשוב הבידוד למי שנדרש לכך".
- אתה נשאר בתפקידך? "כן. כמו שאתם יודעים, מנכ"ל משרד הבריאות עובד במשרת אמון, משרה שהשר צריך לבחור. אני משרת את הציבור בשמחה רבה כל עוד אני נדרש לכך, ואני מניח שבתקופה הקרובה נסכם דברים". לוי סיפר כי הוא ושר הבריאות הנכנס ניצן הורביץ התחילו לשוחח ביניהם בנושא. "כשתהיה הודעה רלוונטית, היא תופץ לתקשורת", אמר.
כידוע, פרופ' לוי חתם אמש על התיקון לצו בריאות העם שמבטל את החובה לעטות מסכות במרחבים סגורים מהיום - גם במוסדות החינוך. למעט טיסות, מבודדים שנמצאים בדרך למקום הבידוד, ואורחים ועובדים שלא חוסנו או החלימו במוסדות רווחה ובמוסדות בריאות לאשפוז ממושך ומוסדות לקשישים - מעתה אנחנו נפרדים לשלום מאחד הסמלים המזוהים ביותר עם מגפת הקורונה בארץ ובעולם.