אי אפשר עוד לפרסם פרטים מלאים על ד', ראש המוסד הנבחר, אך עמיתיו לארגון מדברים בשבחו מאז הודעת נתניהו אתמול (שלישי) לפיה ימנה אותו למחליפו של יוסי כהן - בכפוף לאישור הוועדה למינויי בכירים. דוד מידן, בכיר לשעבר בארגון והמתווך בעסקת שליט, אמר הבוקר באולפן ynet כי "קשה למצוא עליו מילים רעות". לדבריו, מדובר באדם עם ניסיון בארגון ורקע מבצעי, שמגיע בשל כדי למלא את התפקיד ויתקבל בטבעיות בקרב עמיתיו.
"אני יכול לומר שהמינוי הזה מוצלח וכל מי ששוחר טוב למדינה יכול להיות שקט ורגוע. ד' הוא איש רציני, מנוסה, אחראי, מאוזן מאוד, משימתי. הוא עבר כברת דרך ארוכה, מבצעית, עם ניסיון רב במבצעים מגוונים. אני חושב שבסך הכול, זה מקרה של מינוי מאוד מוצלח ואנחנו יכולים באמת לברך אותו ולהיות רגועים", אומר מידן.
2 צפייה בגלריה
תמונת דוד מידן
תמונת דוד מידן
אפשר להיות רגועים. דוד מידן
(צילום: יריב כץ)
-עד כמה שאתה מצליח להבין, עד כמה שמצליחים להבין בקהילת הביון, בעצם ד' הוא ממשיך דרכו של יוסי כהן? "ד' גדל באגף, באגף של הפעלת סוכנים, אגף האיומים של המוסד, אגף גדול ומרכזי. זה אותו אגף שיוסי כהן צמח בו. שנים ארוכות ד' היה כפוף ליוסי ואני חושב שבהחלט אפשר להגיד שהוא ממשיך דרכו, למרות שאני מאמין שהוא גם יכניס לתפקיד שלו את האישיות שלו, את הדגשים שלו. הוא ימשיך וישנה. יש לו גם הסתכלות תמיד של רפורמטור עם המבט פנימה, אני מניח שנרגיש את זה בהמשך. הוא שקט, הוא איש של אנשים, הוא אדם מן היישוב וסך הכול קמנו לבוקר טוב".
-בניגוד לתקופת המינוי של יוסי כהן, כשהמינוי היה ממש ברגע האחרון והיה אי-שקט במוסד, גם קרב ירושה, הפעם, לתחושתך, המינוי הזה יביא שקט לארגון? "כן, אני חושב שהמינוי הזה יתקבל כמינוי טבעי. אני מניח שיהיו כאלה שיתאכזבו, אבל זה דבר רגיל, אין פה דרמה גדולה. מקבלים אותו בטבעיות, זה לא גורם לזעזועים. אנשים שהגיעו לסוף דרכם יפרשו ברוח טובה. אני לא חושב שתהיה פה רעידת אדמה, אני חושב שזה תהליך רגיל שמישהו מתפנה, אנשים פורשים ומתפנים תפקידים. הוא גם מייצב את המטה שלו, לדעתי, עם אנשים חדשים עם הזמן, אבל זה יתקבל בטבעיות ללא כל זעזוע".
2 צפייה בגלריה
ראש המוסד יוסי כהן
ראש המוסד יוסי כהן
ד' נחשב לבן טיפוחיו. יוסי כהן
(צילום: מוטי קמחי)
"ד' הוא איש מוסד עתיר זכויות ורב ניסיון", העיד אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעת ההכרזה על מינויו. ד' שירת בעבר בסיירת מטכ"ל, ולאורך שירותו במוסד עבר בין היתר באגף המבצעים של הארגון ובאגף צומת, העוסק בגיוס ובהפעלה של סוכנים. הוא נחשב לבן טיפוחיו של ראש המוסד הנוכחי, יוסי כהן, ועתיד להיכנס לתפקיד ביוני 2021. זהותו תיחשף רק כשהמינוי יאושר על ידי ועדת גולדברג.
אמש אמר ח"כ רם בן ברק, ששימש בעבר סגן ראש המוסד, כי "ד' הוא אחלה בחור ויש רק דברים טובים להגיד עליו. יש לו ניסיון מבצעי עשיר. אני לא משבח את נתניהו, אבל הוא עשה פה נכון, כי האיש ראוי מאוד. הארגון מקבל מסר טוב, שבחור מבפנים מקבל את התפקיד. הוא מכיר את יוסי כהן הרבה שנים".
גם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ התייחס למינוי ואמר כי "למוסד אתגרים גדולים ומשמעותיים לשמירה על ביטחונה של מדינת ישראל ואזרחיה. נמתין לאישור ועדת גולדברג ונאחל לד' הצלחה בתפקידו". גנץ לא עודכן על המינוי תחילה והתקשר לנתניהו להביע את מחאתו על כך. בסביבת ראש הממשלה אמרו בתגובה כי לפי התקנון, ההחלטה על מינוי ראש מוסד היא של ראש הממשלה בלבד, והוא אינו מחויב לעדכן את שר הביטחון.