מתנצל שנית על הפרת ההנחיות, לוקח אחריות אישית ומותח ביקורת על הרשויות: נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא הערב (יום ד') נאום מיוחד לאומה על רקע התחלואה הגוברת בנגיף הקורונה והסגר הכללי שצפוי להתחיל ביום שישי בשעה 14:00. ynet העביר את נאומו של הנשיא ריבלין בשידור חי.
"אזרחי ישראל, אני פונה אליכם הערב, בערבו של סגר שני על מדינת ישראל ואני מבקש שתפתחו ליבכם אליי, אל דבריי. אני יודע, לא עשינו מספיק כהנהגה כדי להיות ראויים לתשומת ליבכם. סמכתם עלינו, ואנחנו, אכזבנו", אמר הנשיא בפתח דבריו.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין
נשיא המדינה ראובן ריבלין
"קיווינו שהניצחון יהיה מהיר". הנשיא ריבלין, הערב
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
ריבלין אמר עוד כי הוא מבין את תחושת המבוכה והחרדה שרבים בציבור הישראלי מרגישים בעקבות הטיפול הכושל מול התפשטות הנגיף, וציין שוב כי הוא מתנצל על הפרת הנחיות משרד הבריאות בליל הסדר האחרון: "אני מבקש את סליחתכם על התנהלותי כאן בבית הנשיא, במהלך הסגר של ימי הפסח. התנצלתי על כך בעבר, ואני עושה זאת שוב היום. הבדידות שלי, איננה כואבת יותר, מהבדידות של רבים מכם, שהקפדתם כל כך על ההנחיות כרוחן וכלשונן".
לקראת ערב ראש השנה, הדגיש הנשיא כי "אנו עומדים בפתחה של השנה החדשה, ומתקשים לפנות מקום לחגיגיות, המלווה אותנו מדי שנה בשנה. אנו שהתרגלנו, לחיות במדינה שמובילה בכל תחומי החיים, בחברה פתוחה וחופשית, מוצאים את עצמנו במגבלות חמורות על התנועה ובמאבק להגן על שגרת החיים, על המובן מאליו.
"כשנגיף הקורונה פרץ לחיינו, ידענו שהמאבק יהיה קשה, אך קיווינו שהניצחון יהיה מהיר, וכך קיבלתם על עצמכם, בהבנה ובהתגייסות, מגבלות של ריחוק חברתי, שמחירן יקר. שילמתם מחירים כבדים, מחירים אמיתיים שמלווים אתכם תקופה ממושכת. בתי הכנסת שלנו היו סגורים בחג הפסח, המסגדים היו סגורים בחודש הרמדאן, ועד היום ליבי כואב, כשאני חושב על המשפחות השכולות, שלא עלו על קבר יקיריהן ביום הזיכרון".
ריבלין תקף את ההנהגה בטיפולה במשבר ואמר: "חגגנו את השמחות שלנו בצמצום רב, התאבלנו על מתינו לא כפי שהיה ראוי להם, חיינו את חיינו בפשרה כואבת מתוך אמון שהמדינה ומוסדותיה ייחלצו אותנו במהרה מהמשבר. אתם, אזרחי ישראל, זכאים לרשת הביטחון שהמדינה חייבת להעניק לכם. מקבלי ההחלטות, משרדי הממשלה, ומבצעי המדיניות, חייבים לפעול אך ורק בשבילכם, כדי להציל חיים, להקל על התחלואה, ולחלץ את הכלכלה.
"אני מבין את התחושה שכל אלה לא נעשו באופן מספק. והנה היום, אתם, אזרחי ישראל, נאלצים, לשלם פעם נוספת, מחיר יקר. אני חושב על מתמודדי הנפש בהוסטלים, על החיילים, על ההורים בבתי האבות, ההכרזה על סגר, משמעה פגיעה ביכולת להיות ביחד, לחגוג ביחד, לכאוב ביחד, להתפלל יחד, למלא את הצרכים האנושיים הבסיסיים ביותר שלנו. אני שותף איתכם בתחושות הללו, ועם זאת, אני רוצה שנזקוף ראש ונאמין".

"עלינו לחדול מההאשמות השבטיות"

הנשיא שיבח את צוותי בתי החולים, מד"א, צה"ל והמתנדבים לנוכח ניסיונם להתמודד עם השלכות המשבר, ופנה באופן ישיר לראשי הממשלה, שריה ויועציה: "אמונו של העם הזה יקר מפז. עלינו לעשות הכול כדי להשיב את הביטחון האישי, הרפואי והכלכלי לאזרחי ישראל. זו היא הזדמנות שנייה ואנחנו חייבים לנצח, שמא חלילה לא תהיה לנו הזדמנות שלישית.
"לצד השמירה על הביטחון האישי שלנו, עלינו לחדול מההאשמות השבטיות, כאילו יש כאן מגזר ה'אחראי' חלילה להפצת הנגיף. מדינת ישראל התברכה במגוון אנושי יוצא דופן, שאני מאמין בלב שלם שהוא יתרון עצום. כל קבוצה וקהילה בתוכנו היא חלק קריטי בעוצמה המשותפת שלנו ובניצחון המערכה. לא ננצח בהטחה הדדית של האשמות ארסיות. רק יחד. נועדנו לחיות יחד, לחלוק את השנים הטובות, ואת השנים הקשות, לבנות ולפתח את הארץ.
"אזרחי ישראל, אינכם יכולים לנצח את הקורונה לבד, אבל אף אחד לא ינצח אותה בלעדיכם. אני מאמין בעם הזה, אני מאמין ביכולת שלנו לנצח. אני מבקש מכם האמינו ביכולת של העם שלנו לנצח. זו העת לקיים את ההנחיות, לשמור על עצמנו ועל היקרים לנו, לשלב זרועות למען אלו הזקוקים לסיוע סביבנו. כי אין לנו ארץ אחרת, ואין לנו מדינה אחרת, ואין לנו עם אחר, ואין, אין לנו דרך אחרת. מי ייתן ותהיה זו שנת בריאות, בריאות הלב, ובריאות הגוף".
לראשונה מפרוץ מגפת הקורונה, נחצה אתמול רף 5,000 המאומתים ביום אחד, והגיע ל-5,523. היום מספר החולים קשה הגיע לשיא של 551. מוקדם יותר היום התפרסם דו"ח חדש של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, שהצביע כי התפשטות הנגיף מתרחשת בכל הארץ - ולא רק אצל החרדים והערבים.
לפי דו"ח אמ"ן, בשבועות האחרונים ניכרת עלייה בתחלואה הארצית המתבטאת באחוז בדיקות חיוביות גבוה לצד עלייה משמעותית בכמות הבדיקות. מניתוח נתוני התחלואה, כתבו, עולה כי "לצד רמות התחלואה הגבוהות המוכרות עד כה בשני מגזרים (ערבי וחרדי), בשבועות האחרונים קיימת עלייה ניכרת בתחלואה במגזר הכללי. עלייה זו באה לידי ביטוי הן באחוז החיוביים והן בכמות המאומתים החדשים".
בדו"ח נכתב כי "גם בחינת ההתפשטות הגאוגרפית של התחלואה מעלה בבירור כי מגמת התחלואה במגזר הכללי נמצאת בעלייה. כך, מספר הערים בעלות תחלואה גבוהה הולך וגדל, וכן חלה החרפה בנתוני התחלואה בכל עיר".
אם ב-25 באוגוסט 41% מתושבי הערים שבהן יותר מ-40 אלף איש חיו בערים שבהן המגפה בתאוצה, מאז חלה עלייה דרמטית בנתון זה. ב-1 בספטמבר 81% מהתושבים כבר חיו בערים עם מגפה בתאוצה, ב-8 בספטמבר - 97% ואתמול עמד נתון זה על לא פחות מ-98%.
בסגר הקודם, באפריל השנה, נחשף כאמור כי הנשיא ריבלין הפר את הנחיות משרד הבריאות כשעשה את ליל סדר פסח יחד עם בתו. יחד עמם שהו בליל הסדר ובמהלך חול המועד בדירת האירוח של בית הנשיא גם בן זוגה של הבת ושני ילדיהם. הארבעה עברו אז בדיקות קורונה שנמצאו שליליות. האירוח במשכן עורר זעם בקרב רבים בציבור שחשו עלבון בשל ההנחיה לערוך את ליל הסדר במשפחה הגרעינית בלבד.
כמה שעות לאחר הדיווח, פרסם הנשיא ריבלין התנצלות והסביר כי ילדיו מסייעים לו רבות מאז שהתאלמן. "בטרם תיכנס השבת אני מבקש להתנצל", אמר אז הנשיא. "אני קורא את התגובות הקשות לכך שבתי מלווה אותי במהלך החג ואני מבין את רובן.
"מאז הלכה נחמה ילדיי מסייעים לי רבות בענייני האישיים, וגם במענה הנדרש בענייני עבודה כאנשי קשר במהלך החגים וסופי השבוע, כשלשכתי אינה מאוישת. אני מבין כי אם לא מכירים את סדר יומי כנשיא, קשה להבין זאת ואני מצר על כך".