רשתות התקשורת האמריקניות CNN, ABC, מכון אדיסון המדווח לסוכנות הידיעות רויטרס ו-NBC הכריזו הבוקר (שישי) על ג'ו ביידן כמנצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית במדינת אריזונה. בכך הצטרפו הרשתות לרשת פוקס ניוז ולסוכנות AP שהכריזו על ניצחונו במדינה, שמצביעה באופן מסורתי למפלגה הרפובליקנית, עוד בליל הבחירות. לפי הרשתות, כעת כשבידיו עוד 11 אלקטורים מטעם אריזונה, ביידן צבר 290 אלקטורים המבססים את ניצחונו בבחירות לנשיאות והוא מוביל ביותר מ-5.2 מיליון קולות של המצביעים ברחבי המדינה.
אריזונה מצטרפת למדינות אחרות שבבחירות הקודמות טראמפ ניצח בהן ואילו השנה עברו לידי המועמד הדמוקרטי, בין היתר וויסקונסין ומישיגן. הפעם האחרונה שבה זכה מתמודד מטעם המפלגה הדמוקרטית באריזונה הייתה בשנת 1996, כשביל קלינטון ניצח במערכה, ולפניו היה זה הארי טרומן בשנת 1948.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הדמוקרט הראשון שניצח באריזונה משנת 1996
(צילום: AP)
הנשיא המכהן דונלד טראמפ עומד בסירובו לקבל את התוצאות עוד מליל הבחירות, אז הכריז על ניצחונו במדינות שבהן ספירת הקולות טרם הסתיימה ואף רשת חדשות במדינה לא הכריזה עליה כמדינה שבה הוכרע הקרב. בקמפיין של טראמפ ממשיכים לנהל את המאבק המשפטי בעקבות טענותיו להונאה וזיופים בהצבעה. יצוין כי בדיקה מדגמית של חלק מהקולות שנספרו באריזונה לא העלתה שום ממצא חריג ועלתה בקנה אחד ב-100% עם התוצאות הראשוניות.
אתמול הגיש קמפיין טראמפ תביעה נוספת, במדינת מישיגן. במקביל ג'ורג'יה הודיעה על ספירה חוזרת של הקולות במדינה, לאור הפער הזעום לטובת ג'ו ביידן - פער קטן כל כך, שמצריך לפי החוק ספירה חוזרת של מיליוני קולות. כרגע נראה שגם מהפך בג'ורג'יה לא יעניק לטראמפ כהונה נוספת, והוא זקוק להרבה יותר מכך.
בתוך כך, נציגים בממשל האמריקני פרסמו אמש הצהרה משותפת לפיה הבחירות לנשיאות ארצות הברית השנה היו המאובטחות ביותר בהיסטוריה של המדינה. ההצהרה מבהירה כי "לא היו שום הוכחות" לכך שאחת ממערכות ההצבעה שובשה באופן כלשהו. כך דווח בניו יורק טיימס.
ההצהרה, שבין החתומים עליה אפשר למצוא גם בכיר בסוכנות הסייבר וההגנה האמריקנית, שהיא חלק מהמחלקה לביטחון המולדת, סותרת את טענותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שטוען לזיופים בבחירות. בין היתר, שותפים להצהרה גם בכירים במערכת הבחירות במדינה.
4 צפייה בגלריה
ספירת קולות קלפי פניקס אריזונה ארה"ב בחירות
ספירת קולות קלפי פניקס אריזונה ארה"ב בחירות
ספירת קולות באריזונה
(צילום: AP)
"הבחירות שהתקיימו ב-3 בנובמבר היו הבחירות המאובטחות ביותר בהיסטוריה האמריקנית", כתבו הבכירים. "כעת, ברחבי המדינה, נבדקים הקולות פעם נוספת לפני חתימת ההליך כולו". הבכירים מונים דרכים רבות שבהן תיבדק ספירת הקולות במדינות שבהן הקרב בין טראמפ והנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, היה צמוד והוסיפו כי "לכל המדינות שבהן הקרב בין המועמדים בשנת 2020 היה צמוד יש רישום של כל קול המאפשר להן לבדוק שוב ולספור כל הצבעה, אם צריך. מדובר ביתרון לבטיחות".
לדברי הבכירים, "אין שום הוכחה לכך שאחת ממערכות ההצבעה מחקה קולות, איבדה או שינתה אותם, או שובשה בדרך כלשהי". כמו כן, הבכירים מצביעים על שורת אמצעים שננקטו טרם הבחירות כדי לוודא כי אפשר יהיה לסמוך על המערכות".
"אנחנו מודעים לטענות חסרות הביסוס וניסיונות הדיסאינפורמציה באשר להליך הבחירות במדינה ואנחנו יכולים להבטיח כי יש לנו אמון מלא באבטחה וביושרה שבהן עברו הבחירות, וגם לכם צריך להיות. אם יש לכם שאלות, פנו לנציגים בוועדת הבחירות כאישים שקולם אמין, היות שהם אלה שפיקחו על ההליך".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
ביידן וטראמפ
(צילום: gettyimages)
ההצהרה פורסמה לאחר שבריין וור, משנה למנהל הסוכנות לביטחון סייבר וביטחון מערכות (C.I.S.A), הודיע על התפטרותו. וור ובכירים נוספים בארגון עוררו את זעמו של טראמפ משום שלא תמכו בהפצת משנתו כי ההצבעה בדואר הייתה מלאה בזיופים.
בכירים אחרים סיפרו כי הם חוששים שהם נכנסו ל"רשימה שחורה" של פקידי ממשל שיפוטרו לאחר הבחירות. לדבריהם, ברשימה נמצאים בכירים ב-F.B.I, בהם גם ראש הארגון כריסטופר ריי, או מנהל סוכנות הסייבר, כריסטופר קרבס. השניים לא המשיכו את הקו של הנשיא לפיו ההצבעה בדואר לא הייתה בטוחה.
4 צפייה בגלריה
תמונת הילרי קלינטון
תמונת הילרי קלינטון
בדרך לאו"ם? קלינטון
(צילום: AFP)
לאחר שמינה את רון קליין לראש הסגל שלו בבית הלבן הנשיא הנבחר ביידן מתחיל לחשוב על מינויים נוספים. לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט" סגן הנשיא לשעבר שוקל למנות את מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-2016, הילרי קלינטון, לשגרירה באו"ם.
לפי הדיווח, שהסתמך על גורם המעורה בפרטים שדיבר בתנאי אנונימיות, בדיונים פנימיים עלה שמה של קלינטון כמועמדת אפשרית לתפקיד. צוין כי ביידן מעוניין להבליט את חשיבות עמדה זו בממשלו ומאמין כי הצבתה של מזכירת המדינה לשעבר באו"ם תבהיר זאת.