שעות לאחר שנעצר עם חזרתו לרוסיה, כחמישה חודשים לאחר ההרעלה שאותה הוא מייחס לנשיא ולדימיר פוטין, הובא היום (ב') איש האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני לדיון בבית משפט מאולתר, שלטענת פעילים במדינה הוכן בחופזה ונערך בתחנת משטרה בעיר חימקי שליד מוסקבה. בתום הדיון דווח כי הוחלט להאריך את מעצרו של נבלני עד ל-15 בפברואר.
עם תחילת הדיון על מעצרו הופץ ברשתות החברתיות סרטון שבו נראה נבלני יושב בתחנת המשטרה מול השופטים, ומגנה את המעצר ואת הדיון המאולתר. "ראיתי כבר הרבה לעג למערכת הצדק... אבל זה בלתי אפשרי מה שהולך פה!", אמר. "זו הרמה הגדולה ביותר של היעדר חוק". נבלני השתמש בכינוי מוכר שלו לפוטין, ואמר: "נראה שהסבא בבונקר מפחד כל כך עד שהם קורעים במופגן את הקוד להתנהלות בהליך פלילי וזורקים אותו לפח". בהמשך הופץ סרטון נוסף, שבו קרא נבלני לרוסים לצאת לרחובות ולהפגין על כליאתו. "צאו לרחובות, אל תפחדו. אל תצאו לרחובות למעני, צאו למענכם ולמען עתידכם", אמר בסרטון.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני דיון במעצרו ב בית משפט ליד מוסקבה רוסיה
אלכסיי נבלני דיון במעצרו ב בית משפט ליד מוסקבה רוסיה
נבלני בדיון המאולתר בתחנת המשטרה ליד מוסקבה
(צילום: מהרשתות החברתיות)
נבלני נעצר אמש על ידי השלטונות הרוסיים מיד לאחר שנחת בטיסה מגרמניה, שם עבר שיקום במשך חודשים ארוכים לאחר שהורעל באוגוסט באזור סיביר. נבלני, שנחשב ליריבו הגדול של פוטין ברוסיה, מואשם על ידי השלטונות שם בהפרת תנאי המאסר על תנאי שלו בעקבות הרשעה מ-2014 בגניבה, הרשעה שלדבריו הייתה חלק מהרדיפה הפוליטית נגדו. בחודש שעבר הודיעו הרשויות הרוסיות כי פתחו נגד נבלני בחקירה חדשה, בחשד להונאה. נבלני דחה את ההאשמות החדשות וטען אז שמדובר ב"תגובה היסטרית" של פוטין.
הרשויות הודיעו מראש כי אם נבלני יגיע לרוסיה הוא ייעצר, אך זה הבהיר שבכוונתו לשוב בכל מקרה לארצו וכי הוא אינו חושש. "אני יודע שאני צודק, אין לי ממה לפחד", אמר נבלני כשנחת אמש במוסקבה. דקות לאחר מכן נעצר בעמדת בדיקת הדרכונים על ידי ארבעה שוטרים עם מסכות, שביקשו ממנו להתלוות אליהם. "חיכיתם לי הרבה זמן?", הוא שאל אותם.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני נעצר בשדה התעופה
אלכסיי נבלני נעצר בשדה התעופה
"חיכיתם לי הרבה?". נבלני נעצר בשדה התעופה במוסקבה
הדיון בבית המשפט המאולתר נערך בתחנה שבה בילה נבלני את הלילה במעצר, ליד שדה התעופה הבינלאומי שרמטייבו במוסקבה. מטוסו של נבלני אמור היה לנחות אמש בשדה תעופה אחר, ונוקובו, שם המתינו לו תומכיו - אולם המטוס שינה את יעדו ברגע האחרון.
בינתיים גוברים הגינויים ברחבי העולם המערבי על המעצר. באיחוד האירופי יש אף מדינות שמקדמות כעת ניסיון להטיל עיצומים חדשים על רוסיה, אולי אפילו על פרויקט צינור הגז הטבעי שנבנה בינה לבין גרמניה, פרויקט שעלותו מגיעה ל-11.6 מיליארד דולר.
שר החוץ הגרמני הייקו מאס, כמו שרי חוץ רבים אחרים, קרא לשחרורו המיידי של נבלני, והזכיר שהוא חזר לארצו מרצונו החופשי. "זה בלתי נתפס שהוא נעצר על ידי הרשויות הרוסיות מיד עם הגעתו", אמר מאס. "רוסיה מחויבת על פי החוקה שלה והמחויבויות הבינלאומיות שלה לעיקרון שלטון החוק וההגנה על זכויות האזרח. העקרונות הללו חייבים להיות מופעלים גם במקרה של אלכסיי נבלני. הוא צריך להשתחרר באופן מיידי".
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני חוזר ל רוסיה מ ברלין אחרי ההרעלה
אלכסיי נבלני חוזר ל רוסיה מ ברלין אחרי ההרעלה
"לא מפחד". נבלני על המטוס מגרמניה לרוסיה
(צילום: AFP)
נשיא המועצה האירופית שארל מישל כתב בטוויטר כי מעצרו של נבלני "בלתי מתקבל על הדעת", בעוד שר החוץ הפולני זיבגנייב ראו אמר שהוא "מביע סולידיות עם העם הרוסי" וקרא לנבלני: "אל תוותר!".
גם ג'ייק סאליבן, שנשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מינה אותו ליועץ לביטחון לאומי שלו, קרא לשחרורו המיידי של נבלני ולמיצוי הדין עם האחראים להרעלתו. "המתקפה של הקרמלין על נבלני היא לא רק הפרת זכויות אדם, אלא גם עלבון לאזרחי רוסיה שרוצים שקולם יישמע", הוסיף.
מזכיר המדינה היוצא מייק פומפאו גינה אף הוא את המעצר, שלדבריו הינו "האחרון בשורה של ניסיונות להשתיק את נבלני, גורמי אופוזיציה אחרים וקולות עצמאיים שהינם ביקורתיים כלפי השלטונות הרוסיים".

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב דחה את הביקורת במדינות המערב, שמטרתה לטענתו להסיט את תשומת הלב מהבעיות הפנימיות שלהן. "אפשר להרגיש את האושר שבו התגובות הללו (על מעצר נבלני) יוצאות החוצה", אמר לברוב בציניות. "פוליטיקאים מערביים חושבים שבכך שהם עושים את זה מסיתים את תשומת הלב מהמשבר העמוק שבו מצא את עצמו מודל הפיתוח הליברלי".
נבלני הורעל כאמור באוגוסט אשתקד והתמוטט במהלך טיסה מסיביר למוסקבה. בלחץ גורמים במערב נבלני הועבר לטיפול בגרמניה, ועל סמך בדיקות שנערכו לו שם נקבע כי הוא הורעל ב"נוביצ'וק", חומר כימי קטלני שיוצר בברית המועצות וששימש במרוצת השנים לניסיונות הרעלה נגד כמה ממתנגדי המשטר ברוסיה.
גורמים במערב הפנו אצבע מאשימה לממשלת רוסיה, והאיחוד האירופי אף הטיל סנקציות על כמה ממקורביו של פוטין. הקרמלין הכחיש מעורבות בהרעלה פעם אחר פעם, ובחודש שעבר פוטין עצמו לעג לטענות הללו ואמר בגיחוך כי אם השלטונות הרוסיים היו רוצים לחסל את נבלני, הם היו "מסיימים את העבודה".
פורסם לראשונה: 13:04, 18.01.21