11 ערים מתוך פורום ה-15 (המאגד ערים גדולות) הודיעו שיחדשו את הלימודים בחטיבות הביניים בניגוד להחלטת הממשלה. אתמול התחדשו הלימודים בחיפה, והיום (רביעי) יחזרו תלמידי כיתות ז'-י' גם בגבעתיים ובכפר סבא ליום חגיגות פורים לפני שייצאו לחופשת החג. בראשון לציון אמנם לא הכריזו על חזרה גורפת אך אמרו כי יגבו את המנהלים שיבחרו לפתוח את הכיתות ובבאר שבע יחזירו את הלימודים לפי מתווה הפורום אחרי החג מחשש שהמסיבות יקדמו את ההדבקה. אחד מראשי הערים בפורום ה-15 אמר: "אנחנו לא עובדים אצל ביבי ולא אצל ביבס".
10 צפייה בגלריה
חטיבת ביניים רבין קריית מוצקין
חטיבת ביניים רבין קריית מוצקין
לומדים בחטיבה בקריית מוצקין. ארכיון
(צילום: שמיר אלבז)
10 צפייה בגלריה
ההפגנה של התלמידים בקניון
ההפגנה של התלמידים בקניון
תלמידים מוחים על פתיחת החינוך. ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
חלק מחברות הפורום הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם המתווה, ובהן חולון, רחובות, אשדוד, פתח תקווה, נתניה, הרצליה ורעננה. בתל אביב הודיעו כי יאפשרו מפגשי פורים. התלמידים חזרו ללימודים היום ויחזרו אחרי פורים, ביום שני.
ברמת גן אמרו כי טרם קיבלו החלטה.
אתמול מסר הפורום כי "הכרזת פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל) שרירה וקיימת, והיום בתי ספר יפתחו ללימודי כיתות ז' עד י', על פי החלטת מנהלי המוסדות ובהתאם למתווה הפורום".
בחיפה חזרו תלמידי ז'-י' ללימודים כבר אתמול - כולל כיתות ז'-י'. הלימודים מתקיימים במרחבים פתוחים בבתי הספר, במוסדות תרבות כמו מוזיאונים ותיאטראות, וגם בגנים ציבוריים וחופי הים בקבוצות של עד 20 תלמידים.
בחדרה נפתחו שתיים מתוך שמונה חטיבות הביניים שבעיר.
בגבעתיים הודיע ראש העיר רן קוניק שהיום יגיעו תלמידי החטיבות לבתי הספר מחופשים ועם משלוחי מנות. לדבריו, הפעילות תהיה בהגעה בצורה מדורגת לפי שעות, בקפסולות ובמרחבים פתוחים עד כמה שאפשר.
רן קוניק ראש עיריית גבעתייםרן קוניק ראש עיריית גבעתייםצילום: אלעד מלכה
קוניק אמר כי "אין שום סיבה להמתין לשבוע השני של מרץ, כשנתוני התחלואה בעיר נמצאים בירידה מתמדת ומרבית עובדי ההוראה הספיקו כבר להתחסן. כל יום שהתלמידים נמצאים בבית גורר השלכות רגשיות, חברתיות ולימודיות. ככל שעובר הזמן הפערים החינוכיים מתעצמים ובתמונת המצב הנוכחית אין הצדק להשאיר את בתי הספר סגורים".
גם עיריית כפר סבא הנחתה את חטיבות הביניים לפתוח היום את בתי הספר, לפי מתווה פורום ה-15, לפעילויות חג הפורים. ביום שני, לאחר חופשת פורים, יחזרו ללמוד במתווה המדובר.
בראשון לציון הוחלט שלא לכפות על מנהלי בתי הספר לפתוח את שעריהם, אלא רק לגבות את אלו שיבחרו לעשות כך. גורם בכיר בהנהלת העיר הדגיש כי בשל פורים היום לא יתקיימו לימודים בבתי הספר אלא מפגשים חברתיים וגם הם ייעשו על-פי ההנחיות. תלמידי כיתות ו'-י' הגיעו לפעילויות חברתיות לפורים. הם נמצאים בקפסולות של עד תשעה תלמידים.
ברחובות, כפי שהצהירו, לא פתחו את הלימודים.
בבאר שבע הוחלט כי הלימודים יתחדשו לפי מתווה הפורום אחרי החג. לדברי העירייה, "בתחילת השבוע התכנס פורום המנהלות והמנהלים של בתי הספר העל יסודיים בעיר והחליט כי לאור החשש שאירועי פורים בבתי הספר יהיו מקור להדבקה, לא יתקיימו לימודים בבתי הספר התיכוניים (פיזית) בכל הכיתות (למעט החינוך המיוחד ופעילות נקודתית של משלוחי מנות). אירועי פורים יתקיימו באופן וירטואלי בזום, וזאת בהתאם למתן הגמישות הניהולית שאנו מאפשרים למנהלות ולמנהלים. לאחר חג הפורים, ביום שני -1 במרץ, יפעלו בתי הספר בהתאם למתווה".
10 צפייה בגלריה
מורן מאדי
מורן מאדי
תלמידים בזום. ארכיון
גילי נחום, תלמידת כיתה י' מאורט גבעתיים, שחוזרת היום ללימודים אמרה כי "גם בתור נערה שיחסית מסתדרת בלימודים, לשבת שעות על גבי שעות מול מחשב זה לא פשוט". לדבריה, "יש מורים שמצליחים לגרום לשיעורים בזום להיות לא משעממים, במיוחד כאלה שמעניינים אותי, אבל הרבה יותר קשה להישאר מרוכזת כשהמורה נמצא במסך". ולמרות החלק החינוכי, לדבריה, הפן החברתי הוא הקשה מכל: "לא לראות אף אחד מהחברים במשך חודשים ארוכים זה עצוב וקשה. להיפגש עם חברים זה הדבר אליו אני הכי מתגעגעת בסגרים".
בתיה כץ, מנהלת בית הספר של גילי, בירכה על החזרה היום. "מאז פרוץ המגיפה מחפשים פתרונות עבור הילדים הקטנים על מנת לאפשר להורים לחזור לעבודה ומדברים על תלמידי י"א-י"ב שמתכוננים לבחינות הבגרות, אבל שוכחים שבבית יושבים נערים ונערות בכיתות ז'-י' שכבר לא זוכרים איך נראה בית הספר ומהי שגרה", הוסיפה כץ. "מדובר בילדים בגיל ההתבגרות שנמצאים בתקופת מעבר לא פשוטה גם כך. אנחנו מצפים בכיליון עיניים לשובם של כלל התלמידים לבית הספר, במתווה ברור וקבוע. בית הספר ערוך ונכון ללוות כל תלמיד ותלמידה ברמה הרגשית, החברתית והלימודית".

לדבריה, "אנחנו יוצאים מגדרנו כדי לתת מענה מלא לצרכי התלמידים, בדגש על ההיבטים הרגשיים והחברתיים – אם זה במפגשים קבוצתיים במרחב הפתוח, בפגישות אישיות, בקשר טלפוני, בזום ובכל אמצעי אחר", אמרה כץ. "בתקופה הזו המורים התעלו על עצמם ועשו קפיצת דרך משמעותית בפיתוח דרכי הוראה חדשניות התואמות את המציאות החדשה והמשתנה".
מוקדם יותר קבינט הקורונה אישר במשאל טלפוני את רשימת הרשויות המקומיות המעודכנת שבהן אפשר לקיים פעילויות חינוך כפי שאישרה הממשלה, כלומר בכיתות י"א-י"ב ובכיתות הנמוכות. זאת, בהתאם לשינוי בצבעי הרמזור.

שתיקת השר: "חוסר משילות"

מי שעדיין לא התייחס להודעת הפורום הוא שר החינוך יואב גלנט. גורמים במערכת החינוך אמרו כי השתיקה של השר ממחישה את חוסר המשילות. "מצופה היה ששר החינוך יהיה הראשון שיגיב על החלטת פורום ה-15 שמשמעותה אנרכיה", אמרו הגורמים. "זה לא חינוכי וחמור מאוד שיהיו תלמידים שיחזרו קודם רק משום שראשי הרשויות שלהם מתנהלים בניגוד לחוק".
10 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
לא התייחס להודעת הפורום. גלנט
(צילום: יריב כץ)
עם זאת, ההחלטה גררה התנגדות רבה גם בערים החברות בפורום שהודיעו כי הן מסרבות לשתף פעולה. ראש העיר רחובות, רחמים מלול, הודיע כבר שלשום שיחזיר ללימודים את כיתות ז'-י' רק בהתאם למתווה הממשלה. בדיון הפנימי שנערך בין ראשי הרשויות המשתייכות לפורום שקדם להודעה זו, התנגד מלול למהלך החד-צדדי.
"אנחנו מאוד רוצים לחזור לשגרת לימודים מלאה, אולם ברחובות יחזרו ללימודים רק בהתאם להחלטות הממשלה ומשרד החינוך. זה מהלך חינוכי מהמעלה הראשונה בעיני", אמר מלול. "ריח פוליטי של בחירות נודף מההחלטה. אני מזכיר כי אנו עוסקים בחינוך ואסור לנו כראשי רשויות לפעול בניגוד להחלטות השלטון המרכזי, אחרת מה ההבדל בינינו לבין הפלג הירושלמי שהחליט להתעלם מהחלטת הסגר?", תהה מלול.
10 צפייה בגלריה
רחמים מלול. "להחלטה יש ריח פוליטי"
רחמים מלול. "להחלטה יש ריח פוליטי"
רחמים מלול. "להחלטה יש ריח פוליטי"
(צילום: יריב כץ)
10 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
"חוסר אחריות וסכנת הדבקה". רן ארז
(צילום: מוטי קמחי )
יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, קרא למורים לא להפר את החוק ולא לחזור לבתי הספר, אלא על סמך החלטות הממשלה ומשרדי החינוך והבריאות, שהם הרגולטור, המתקצב והמפקח של המערכת, לדבריו. "אנו רואים בקריאה זו למורים לעבור על החוק – חוסר אחריות משווע מצד ראשי הרשויות וסכנה להדבקה בנגיף עבור המורים והתלמידים", כתב ארז.
"אנו, ציבור המורים, מחנכים לשמירת חוק ואילו הם קוראים לנו להפר אותו ובסופו של דבר לשלם בגין כך", הוסיף ארז במכתבו למורים. "הם, שרק אתמול קנסו את אלו שפתחו חנויות או קיימו אירועים בניגוד להוראות, קוראים לנו עכשיו להפר את אותן הוראות ולהסתכן לא רק בהידבקות במחלה אלא גם בעבירה על החוק. אם כל אחד ינהג כראות עיניו, אנו עלולים להיגרר למצב של אנרכיה וליצירת משטר של מיליציות, פלנגות ושל מדינה בתוך מדינה ובסופו של דבר לכאוס".
10 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
חיים ביבס. "החלטה לא אחראית"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ארז שיבח את יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ואת ראשי הערים שבחרו לא לפעול לפי החלטת הפורום כמו רחמים מלול מרחובות, ד"ר יחיאל לסרי מאשדוד, רמי גרינברג מפתח תקווה, ומוטי ששון מחולון. לדבריו, הם לא נגררו להפרת החוק ויכולים לשמש דוגמה לרבים אחרים. ביבס עצמו תקף את הפורום ואמר כי הם פועלים באופן בלתי אחראי.
גם איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות תקף את החלטת הפורום והזהיר מאנרכיה. "אנו זועקים את מצוקת התלמידים בחטיבות והקורונה החברתית שנפלה עליהם", אמר יו"ר הנהלת איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי. "אנו זועקים וצריכים לפעול על מנת לשכנע את מי שצריך שיחזרו למוסד החינוכי ולמצוא דרכים רבות ויצירתיות. הזכות למחות, הזכות לשבות ואפילו לזעוק בשביתת רעב עומדת לזכותנו".
לדבריו, "יש להיזהר לפעול בניגוד לחוק תוך התקרבות למצב של אנרכיה שבו כל אזרח מקבל הכשר לעשות את הישר בעיניו. אנחנו כמשרתי ציבור ואנשי חינוך מחויבים לדוגמה אישית ואף מעבר לאזרח 'הרגיל' – אנו חושבים כי אין לקרוע את צוותי החינוך הכול כך מוערכים בימים אילו בהנחיות סותרות".
10 צפייה בגלריה
אבי קמינסקי, יו"ר מנהל אגפי החינוך
אבי קמינסקי, יו"ר מנהל אגפי החינוך
אבי קמינסקי, יו"ר מנהל אגפי החינוך
(צילום: יח"צ)
הנהגת ההורים הארצית הגישה עתירה לבית המשפט העליון נגד ראש הממשלה וממשלת ישראל להורות להפעיל באופן מיידי את מוסדות החינוך ללימודים פרונטליים עבור תלמידי כיתות ז'-י'. העתירה הוגשה על ידי עו"ד דורון טאובמן, יאנה לורייה והגר חלף ממשרד עו"ד כספי.
ההורים קבלו כי החטיבות נותרו סגורות בעוד שתנועות הנוער, חדרי כושר, מופעי תרבות ובתי מלון חזרו כבר לפעול. לדבריהם, מאות אלפי תלמידים נפגעים ואין לכך מענה ראוי. לטענתם, גם מקבלי ההחלטות עצמם ובראשם שר החינוך סברו שנכון לפתוח את בתי הספר גם עבור תלמידי ז'-י', אך בסוף התקבלה החלטה ללא שקילת מלוא העובדות, בחוסר סבירות ותוך פגיעה חמורה ולא מידתית בזכויות יסוד.
העתירה נתמכת בחוות דעתו של פרופ' רצף לוי, הסוקרת את הנזקים ארוכי הטווח שנגרמו לתמידים בשל המעבר ללימודים מרחוק באמצעים טכנולוגיים. בעתירה נטען, כי הנזקים המצטברים אצל דור העתיד של המדינה אינם נלקחים בחשבון בעת קבלת ההחלטות, אינם נשקלים ואף חמור מכך - הנתונים על אודות נזקים והשלכות הרות גורל אלו לא נאספו ולא נותחו מעולם על ידי משרדי הממשלה לצורך ביסוס החלטות בעניין פתיחת או סגירת מערכת החינוך.
10 צפייה בגלריה
הפגנת הנהגת ההורים מול ביתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין
הפגנת הנהגת ההורים מול ביתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין
הורים ותלמידים מוחים מול ביתו של שר הבריאות. ארכיון
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
מחאה של בני נוער על הלמידה מרחוק בזמן הקורונה
מחאה של בני נוער על הלמידה מרחוק בזמן הקורונה
בני נוער מוחים על הלימודים המקוונים, כיכר רבין בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
עוד נטען, כי הנהגת ההורים לא מבקשת לקבוע לממשלה את סדרי הלימוד. כל מבוקשם הוא שבהיעדר כל שוני רלוונטי בין תלמידי כיתות ז'-י' לבין תלמידי יתר הכיתות, המצדיק השארתם בבית ללמידה בלתי אפקטיבית באמצעים דיגיטאליים - הראשונים ישובו גם הם לספסל הלימודים לאלתר, כמו שאר שכבות הגיל.
פורסם לראשונה: 22:27, 23.02.21