4 צפייה בגלריה
ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו
(צילום: AP)
ג'ו ביידן, הנשיא ה-46 של ארה"ב, הבטיח להיות צפוי ומחושב והוא עומד בהבטחתו גם במה שקשור לתוכנית הגרעין האיראנית. המזרח התיכון נמצא אצלו במקום השלישי בסדר העדיפויות, כשבמקום הראשון והשני נמצאים שיקום היחסים עם אירופה והעימות עם סין. לכן לקח לביידן וצוותו כמעט חודש עד שהגיעו לגיבוש אסטרטגיה כוללת למזרח התיכון בכלל, ולתוכנית הגרעין האיראנית בפרט. זו אחת הסיבות שבגללה ביידן לא התקשר לנתניהו עד השבוע. אפשר להניח שהוא העריך שנתניהו ינסה לשכנע אותו שלא לחזור להסכם הגרעין עם איראן, אלא להמשיך ללא רתיעה בסנקציות עד שהאיראנים יבואו על הברכיים ויבקשו לדבר.
כנראה שביידן לא רצה להיכנס לוויכוח עם נתניהו, ולכן העדיף כנראה להעמיד אותו בפני עובדה. על פי מקורות אמריקניים, ביידן הודיע לנתניהו על הצעדים שינקוט 24 שעות לפני שהחל את דרכו, בצעדים זהירים, בחזרה אל שולחן המשא ומתן עם האיראנים.
שלושה אנשים מובילים את התהליך. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי, ג'ק סליבאן והשליח המיוחד לענייני איראן, רוב מאלי. בלינקן עצמו הבהיר אתמול במסיבת עיתונאים כי ארצות הברית נחושה "לחזק ולהעריך" את הסכם הגרעין המקורי בין איראן לחמש המעצמות וגרמניה.
4 צפייה בגלריה
ג'ייק סליבאן אנתוני בלינקן רוברט מאלי
ג'ייק סליבאן אנתוני בלינקן רוברט מאלי
מימין: היועץ סליבאן, השליח המיוחד מאלי ומזכיר המדינה בלינקן
(צילום: AP, AFP)
המשמעות היא שארצות הברית תנסה לשפר את הסעיפים הבעייתיים בהסכם המקורי עם איראן, ולהאריך את תוקפו של ההסכם באופן שאיראן לא תוכל להעשיר אורניום ולפתח רכיבים אחרים לנשק גרעיני ללא מגבלה בשנת 2030. הארכת תוקף ההסכם אמורה לתת מענה לטענה העיקרית נגד הסכם הגרעין המקורי שנחתם ביולי 2015, "סעיף שקיעת השמש" שמשחרר את איראן בהדרגתיות מהמגבלות עליה ובעוד תשע שנים אף ישחרר אותה כליל.
בלינקן הוסיף באותה מסיבת עיתונאים כי הוא מתכוון גם לדון על "נושאים אחרים" עם איראן, אבל לא אמר מה הם ומתי ידון עליהם. אפשר להניח שבלינקן התכוון לכך שארצות הברית, בשיתוף פעולה עם האירופים, תנסה להגיע להסכם עם איראן גם ביחס לתוכנית הטילים שאינה נכללת בהסכם הגרעין, וגם בעניין ההתפשטות האזורית של איראן באמצעות שליחיה. בלינקן לא פירט אם ידון עם האיראנים כבר בשלב הראשון - או שאלו יהיו נושאים שעליהם ידון עם איראן אחרי שיחזרו להסכם הגרעין המקורי.
כזכור, האיראנים דורשים שארה"ב תעשה את הצעד הראשון, ולכן דבר חשוב נוסף שבלינקן אמר הוא שארה"ב עודנה עומדת על דרישה שאיראן תחזיר את תוכנית הגרעין שלה להיכן שהייתה אמורה להיות כעת על פי ההסכם המקורי עוד לפני שהם מורידים את הסנקציות העיקריות שהטיל טראמפ על איראן.
4 צפייה בגלריה
תחנת כוח באיראן
תחנת כוח באיראן
תחנת כוח גרעינית באיראן
(צילום: AP)
כנראה שהאמריקנים מצאו את הדרך להיענות לדרישה האיראנית ולעשות את הצעד הראשון לפני שהאיראנים עשו צעד כלשהו. האסטרטגיה האמריקנית היא אסטרטגיה דיפלומטית שמבוססת על צעדים הדדיים קטנים שיבוצעו בתיאום מראש ובגיבוי בעלות הברית האירופיות של ארה"ב - האיחוד האירופי בהובלת גרמניה צרפת ובריטניה. ביידן דיבר ארוכות עם מנהיגי המדינות הללו ובלינקן תיאם את המהלכים עם מקביליו האירופים ובראשם שר החוץ הגרמני, הייקו מאס.
התוצאה הייתה ההכרזה של בלינקן מאמש, לפיה ארצות הברית תיענה להזמנה של הנציג הבכיר של האיחוד האירופי ותצטרף לפגישה של המעצמות עם איראן כדי לדון על התקדמות בדרך דיפלומטית בעניין תוכנית הגרעין האיראנית. הניסוח המפותל הזה אומר למעשה שהאמריקנים הולכים עם האירופים כדי ליצור מתווה דיפלומטי שיאפשר לדון על הדרך שבה ארצות הברית תסיר את הסנקציות הנשכניות מעל איראן, בעוד שאיראן תחזור לציית לסעיפי הסכם הגרעין המקורי. הניסוח המפותל הזה נועד גם להגיד "אנחנו עוד לא שם, ואם אתם האיראנים לא תיענו למחווה שלנו, אז שום דבר לא יקרה והסנקציות יישארו".
אבל האמריקנים לא הסתפקו בזה, כאמור. הם עשו את הצעד הקטן הראשון לעברה של איראן, כפי שהמנהיג העליון חמינאי דרש "מעשים, ולא דיבורים" מהצד האמריקני. במסגרת הצעדים בוני האמון שהם החליטו לעשות כלפי איראן, ושעליהם הם הודיעו אמש, וושינגטון הודיעה שארצות הברית תסיר את הדרישה שטראמפ הציב לאו"ם חודשים אחדים לפני שעזב את הבית הלבן. הנשיא לשעבר דרש להחזיר את הסנקציות שמועצת הביטחון הטילה על איראן, כיוון שהיא מפרה את המגבלות על העשרת אורניום - דרישה שלא זכתה לתמיכה של אף אחת מחברות מועצת הביטחון ולא היה לה סיכוי שתתקבל.
4 צפייה בגלריה
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
דרש מעשים, ולא דיבורים. המנהיג העליון חמינאי
(צילום: AFP)
הסרת הדרישה מצד ממשל ביידן הייתה צעד חיובי מנקודת ראותם של האיראנים, אבל וושינגטון של ביידן לא הסתפקה בכך. מחלקת המדינה הודיעה שארצות הברית מבטלת את מגבלות התנועה שממשל טראמפ הטיל על הדיפלומטים האיראנים במטה האו"ם בניו יורק. עד כה האיראנים לא היו רשאים לצאת מבניין מטה האו"ם, וכעת הם יכולים לטייל ברחובות ניו יורק.
בטהרן עדיין לא הגיבו על הצעדים הקטנים שארצות הברית עשתה לעברם, אבל האירופים כבר משתפים פעולה עם הממשל האמריקני בניגוד גמור למה שהיה בימי טראמפ. המבחן האמיתי יהיה מחר, כשיו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יבוא לאיראן כדי להסדיר את ביקורי הפתע של פקחי האו"ם במתקני הגרעין. האיראנים הודיעו לסבא"א שהם מתכוונים לבטל את ההרשאה לביקורים בהתראה של 24 שעות כפי שנכלל בהסכם הגרעין.
הצעד הזה נועד להאיץ בארצות הברית להסיר את הסנקציות עד לדד-ליין שקבע הפרלמנט האיראני ב-21 בפברואר בישיבה הזועמת אחרי חיסול ראש תוכנית הנשק הגרעיני מוחסן פחריזאדה. תוצאות השיחות של ראש סבא"א באיראן יבהירו אם טהרן הולכת לקראת וושינגטון ונענית לצעדי הפיוס שלה - או שהקו הנוקשה של השמרנים שדורשים להסיר תחילה את הסנקציות הוא שייקבע. כך או כך, נתניהו בינתיים הוא רק מכותב לידיעה - ועדיין לא שותף בה.