ראש האגף לסיכול פשיעה "סייף" שיפעל בחברה הערבית, ניצב ג'מאל חכרוש, התייחס לאלימות במגזר וטען כי הטיפול בה צריך להיות רב מערכתי. לדברי חכרוש, שהיה בתפקידו הקודם ראש המינהלת לשיפור שירות המשטרה במגזר, המשטרה מגבירה הילוך ומספר מקרי הרצח שפוענחו והוגשו בהם כתבי אישום גבוה יותר מתחילת השנה. הטיפול באלימות בחברה הערבית הפך לטענתו ליעד ראשון במעלה והוקצו לשם כך תקציבים. מבחינתו, אין יעד מספרי למדוד את הצלחת האגף החדש: "היעד שלנו להוריד את האלימות בחברה הערבית ולספק ביטחון אישי לכל אמא".
5 צפייה בגלריה
"למשטרה אין אינטרס באלימות". ניצב חכרוש, ארכיון
"למשטרה אין אינטרס באלימות". ניצב חכרוש, ארכיון
"למשטרה אין אינטרס באלימות". ניצב חכרוש, ארכיון
(צילום: אלעד גרשגורן)
ניצב חכרוש אמר כי "יש התגברות של האלימות, בעצם כל הזמן הייתה אלימות, ולצערי מדי פעם אנשים משלמים בחיים שלהם. הטיפול צריך להיות רב מערכתי. כל המערכות צריכות להתגייס לטובת הדבר הזה. כל מערכת צריכה לטפל בתחום שלה, ואם אני אדבר על משטרת ישראל, היא צריכה לטפל ולעלות רמה בטיפול, ואנחנו עלינו רמה. למשל, בעבירות הרצח מתחילת השנה - בעבר לא היו אחוזים כאלה בפיענוח. מתחילת השנה עד עכשיו יש עשרה כתבי אישום בתחום הרצח, סימן שאנחנו עובדים יותר".
האם בשנה האחרונה באמת עשו דברים שהפכו את המשטרה למסודרת יותר, או שהכול דיבורים? "יש לנו תוכנית, ויש לנו את התקציבים. ולראייה, שמנו ביעדים של משטרת ישראל יעד מספר אחת – החברה הערבית והטיפול בפשיעה בחברה הערבית. קיבלנו את התקציבים לאגף החדש שאמורים להקים, והתחלנו בהקמתו. בסוף חודש אפריל אנחנו אמורים להתחיל לעבוד, אני מקווה הרבה לפני. היעד מספר אחד לכל יחידה במשטרת ישראל כולל היחידה הגבוהה ביותר, להב 433, טיפול בארגוני פשיעה שהם מהגורמים הגדולים, העיקריים, בהתגברות האלימות בחברה הערבית. לכן אנחנו משנים כיוון - החברה הערבית, קו נטוי, אלימות בחברה הערבית".
5 צפייה בגלריה
הפגנה בג'לג'וליה נגד הפשיעה בחברה הערבית
הפגנה בג'לג'וליה נגד הפשיעה בחברה הערבית
הפגנה בג'לג'וליה בעקבות רצח הנער מוחמד עדס
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
הפגנה בג'לג'וליה נגד הפשיעה בחברה הערבית
הפגנה בג'לג'וליה נגד הפשיעה בחברה הערבית
ההפגנה בג'לג'וליה
(צילום: עידו ארז)
אתה באופן אישי מאוים? גם אתה תחת זכוכית המגדלת של ארגוני הפשע? "אני לא מאוים. אני עובד בתחום הזה ואי אפשר להגיד על שוטרים שהם מאוימים. לפעמים נתקלים באיומים ואוי לשוטר שאיום כזה או אחר ירתיע אותו מלעשות את העבודה. אנחנו יודעים שהעבודה שלנו פוגעת בעבריינים, בארגוני פשיעה, ואנחנו נמשיך בעבודה שלנו שכל כולה לטובת האזרח הנורמטיבי שאנחנו מחויבים כלפיו. זכותו לקבל את הביטחון האישי וחובתנו לספק את הביטחון האישי". מה ייחשב כהצלחה? יש לכם איזה יעד? צמצום הפעילויות האלימות ב50%, משהו שאפשר לכמת? "דבר פשוט ביותר, לספק לאזרח הנורמטיבי, הדבר היקר ביותר, החשוב ביותר, וזה ביטחון אישי. אני נגד יעד לבוא ולהגיד – להוריד 50% בעבירות הרצח או 90% או 20%. מבחינתי רצח אחד זה עולם ומלואו לאותה משפחה. מבחינתנו אנחנו רוצים למנוע את כל עבירות הרצח. ואם קרה, חס וחלילה, אנחנו רוצים לשים את כל הכוח שלנו כדי לשים את האשמים מאחורי סורג ובריח. היעד השני והחשוב ביותר - לספק ביטחון אישי לכל אמא בחברה הערבית ולכל הורה".
ניצב חכרוש התייחס לרצח שקרה רק אתמול בטירה, השלישי בשנה הנוכחית. בני המשפחה האשימו את השוטרים: "לחלק דו"חות אתם יודעים אבל לא יודעים להילחם באלימות". לדבריו, "אין לי טענה למשפחה שאיבדה את אחד מבניה, היקר מכל. לכן אין לי טענות מה יגידו. אני מודע מה אנחנו עושים, ברור שיזרקו את המילים האלה, שמחלקים דוחות תנועה ומחלקים דברים אחרים. אבל אני רוצה שידעו, שאכן את כל הכוח שלנו אנחנו שמים כדי לטפל במלחמה הזאת. אני לא סתם קורא לה מלחמה. למלחמה לפעמים יש מחיר ולפעמים יש קורבנות".
5 צפייה בגלריה
הזירה
הזירה
זירת הרצח בטירה, אתמול

בין היתר, התייחס ניצב חכרוש גם לטענת חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן שהיא העבירה ביקורת חריפה על המשטרה, וטענה שיש למשטרה אינטרס שהאלימות תתפשט במגזר. "זו אמירה הזויה", אמר חכרוש. "אף אחד לא רוצה שתהיה אלימות, כולל משטרת ישראל. אבל אני קורא לכל אלה שיש להם טענות, קודם כל שיבדקו את עצמם. כמו שגם אני במשטרת ישראל, אנחנו בודקים את עצמנו".
"לראייה, אנחנו תמיד באים עם תוכניות, ואם התוכניות לא צלחו אנחנו באים ואומרים – לא הייתה מספיק הצלחה, ויש לנו תוכנית אחרת. לכן עכשיו אנחנו מקימים אגף חדש. אני מקווה שתוך חודש נתחיל לעבוד ולהביא תוצאות של סיכול פשיעה. אנחנו יכולים לעשות את זה".
לטענת ניצב חכרוש, בחברה הערבית יש "כמות נשק גדולה בידי אנשים בלתי אחראיים. השימוש הקל בנשק לפתרון סכסוכים ונקמות קיים וזו עובדה שאי אפשר להתכחש אליה".
הפתרון, לדבריו, "לייבש את המקורות" כדי למנוע את דליפת הנשק לחברה. "אנחנו פועלים מבחינה מודיענית, ולראייה, יש עלייה דרסטית בכמות הנשק שנתפס. זה לא מנחם אותי בגלל שעדיין יש שימוש בנשק. אבל החשוב מכל, שאנחנו הולכים למקורות של הנשק, כמו הצבא. יש שיתוף פעולה בנינו לבין הצבא ליבש את המקור הזה".
5 צפייה בגלריה
תפיסת אמל"ח של תחנת משטרת טייבה
תפיסת אמל"ח של תחנת משטרת טייבה
נשק שנתפס, תחנת משטרת טייבה
(צילום: משטרת ישראל)
מקור נוסף לנשק הוא בשטחים. "גם פה אנחנו בקשר ואנחנו הולכים לייבש גם את המקור הזה, הנשק המאולתר שמוצאים בשטחים, מבריחים אותו לארץ ומוכרים אותו לעבריינים. המקור השלישי, מהגבולות. אנחנו נפעל בשלושת המקומות האלה. החשוב ביותר, לייבש את המקורות האלה".
עכשיו כשהיחידה החדשה קמה ואתם נותנים גז, ארגוני הפשע צריכים להתחיל לחשוש? "כן, ואני קורא להם שישנו כיוון. אנחנו הולכים לפעול נגד הדברים האלה בכל הכיוונים. כפי שאמרתי, ארגונים יטופלו בצורה יותר גבוהה על ידי להב 433. אני קורא לכל אזרח שהכיוון שלו הוא אלימות - שנה כיוון, אנחנו צריכים ללכת לכיוון אחר, לכיוון חברה שאנחנו רוצים לחיות בה. בואו כולנו ביחד, נשים את קדושת החיים מחוץ לכל סכסוך שיש בנינו, ויש הרבה סכסוכים. בואו נשאיר את קדושת החיים מחוץ לתחום הזה. קודם כל קדושת החיים, אחר כך נפעל בכל התחומים האלה".