ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש, הרשימה המשותפת) התראיינה היום (ה') לאולפן ynet והתייחסה לתופעת האלימות בחברה הערבית. לדבריה, חברי הכנסת מהמגזר לא אחראים לכך ("אף פעם לא שמענו שביקשו מח"כים לעמוד מול ארגוני פשיעה"), והיא מאשימה את המשטרה - "שיקימו 100 תחנות, בשתיקה שלהם הם נותנים יד לפשע".
תומא-סלימאן תקפה גם את הממשלה ואת העומד בראשה בנימין נתניהו: "הוא הבטיח לפני שנים שימגר את האלימות, אנחנו עדיין מחכים". על יציאתה של רע"מ מהרשימה אמרה: "הייצוג של המשותפת כבר ירד, נתניהו קיבל את זה במתנה".
קודם אנחנו רוצים לוודא שאת בסדר, כי שמענו שאת מקבלת איומים לאחרונה. "בואו נגיד שיש גידופים וקריאות מתלהמות פה ושם. בשבת האחרונה היה ניסיון להתנפל, להגיע אליי, בהפגנה שהשתתפתי בה. זה נהדף על ידי החברים הטובים שלי במפלגה, אבל נכון. יש אווירה ממש עכורה בבחירות האלה".
את חוששת? מאובטחת אולי? "לא, יש את היועצים איתי שהם תמיד סביבי, אני מגיעה לאירועים שעורכים חברי המפלגה, אני עדיין לא חושבת שצריך להיכנס לאווירה הזו, המאיימת, שרוצים להכניס אותנו אליה. הבחירות האלה הן לא סביב הנושאים החשובים".

4 צפייה בגלריה
הילד מוחמד עדס הובא לקבורה
הילד מוחמד עדס הובא לקבורה
הלווייתו של מוחמד עדס בן ה-15
איך את מסבירה את זה? ייתכן שהייתה מעורבות חיצונית? שהמאמצים של רה"מ לפלג, אפשר לומר, לא רק את הרשימה המשותפת אלא בכלל במגזר, הצליחו? "מה שהצליח עם נתניהו זה להוציא את אחד ממרכיבי הרשימה המשותפת החוצה. אני חושבת שעצם היציאה של רע"מ מתוך הרשימה המשותפת כבר שירתה במודע או שלא במודע את האינטרסים של רה"מ. אפילו אם רע"מ עוברת כבר ירד הייצוג של הרשימה המשותפת. נתניהו קיבל את זה במתנה, בלי שזה יעלה לו כלום".
אחוזי ההצבעה בחברה הערבית מטרידים אתכם? אתם עובדים בזה? "בבחירות הקודמות הצביעו יותר מ-60% באוכלוסייה הערבית, שיא חסר תקדים. אנחנו עובדים כדי שהציבור הערבי יצביע. יש לנו עוד כעשרה ימים. נכון, מערכת הבחירות מנומנמת קצת, אם אנחנו מסתכלים על השטח. זה בגלל האווירה המאוד קשה גם של משבר הקורונה. אנחנו בונים על 11-10 מנדטים ואני מאוד מקווה שנגיע לשם".
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"רע"מ יצאה, הייצוג הערבי כבר ירד". מנסור עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יש הפגנות במגזר הערבי, אלימות שגואה, הרבה כעס כלפי הממשלה. אלה לא נתונים שאמורים להוציא את האנשים להצביע? "נכון, זה מה שצריך כשמצליחים באמת לכוון את הכעסים למקומות הנכונים. אני חושבת שהכעס שקיים בחברה הערבית הוא מוצדק ביותר, וגם חוסר האמון שהממשלות אכן יטפלו בבעיות שגורמות לו. יש חוסר אמון במערכת".
ייתכן שלא מאמינים לכם, שלא עשיתם מספיק כדי למגר את הפשיעה? "מה אנחנו אמורים לעשות כדי למגר את תופעת הפשיעה? לא שמעתי אף פעם שביקשו מחברי כנסת לעמוד מול ארגוני הפשע. המשטרה לא עושה, היא לא מכה בהם. אנחנו דורשים את זה, מובילים הפגנות, מפעילים לחץ פרלמנטרי, מדברים עם השרים".
אולי מנסור עבאס צודק שהוא אומר 'מבחוץ, באופוזיציה זה לא עובד. אני סוגר דיל עם ביבי, מקבל תקציבים, שוטרים ותחנות'. זאת השיטה? "לא, זאת לא השיטה, ברור שלא. מה בעצם קיבל מנסור עבאס? שבעה חודשים הממשלה לא הצליחה ללכת אפילו צעד אחד קדימה בנושא הזה, בלי רצון פוליטי והבנה שארגוני הפשע לא יצטמצמו וייכנסו רק לכפרים הערביים, בלי להבין שאנחנו לא נישאר במצב שבו אנחנו חשופים לארגונים האלה והמשטרה מסתכלת מהצד. הם יכולים לבנות 100 תחנות, אבל בלי משטרה שלא רוצה לעבוד - אי אפשר".
אנחנו יודעים מהרבה גורמים במשטרה שאין להם יכולת להיכנס למגזר. אנחנו שומעים על תקיפות כוחות, מה אתם מצפים מהם? "זאת האחריות הבלעדית של משטרת ישראל. אף אחד לא תקף את השוטרים אלא השוטרים תקפו מפגינים. השוטרים לא היו מעזים לתקוף בצורה כזאת בהפגנות אחרות. במקום שיהיו חזקים על מפגינים שיצאו להגן על החיים שלהם - שיהיו חזקים על ארגוני הפשיעה. זה מה שקורה אצלנו בחברה - היא מדממת והמשטרה עומדת מהצד. בשתיקה שלה היא נותנת לארגוני הפשיעה להשתלט על החברה שלנו, ואולי זאת בעצם המטרה? שיהיו סוכנים בשליטה על האוכלוסייה הערבית?".
את חושבת שבמנהיגות ובאוכלוסייה הערבית מוכנים לשתף פעולה עם משטרת ישראל בכל הדרוש? "אני לא שמעתי אף פעם את משטרת ישראל מבקשת שיתוף פעולה כדי להכות בארגוני פשע. שיעשו את העבודה שלהם, נקודה. שיהיו מקצועיים, שייכנסו ויאספו את הנשק הבלתי-חוקי הפזור. ב-2015, כשראשי מפלגות הרשימה המשותפת ישבו עם בנימין נתניהו, התקבלה הבקשה הראשונה לאיסוף הנשק הלא חוקי. קודם לכן הוא הבטיח שהוא הולך להכות בפשיעה, אנחנו עדיין מחכים שהוא יעשה את זה".
במשטרה הגיבו לדברים באומרם: "צר לנו על המשך טענות וקונספירציות משוללות כל יסוד ביחס למשטרה שפועלת מדי יום ולילה נגד הפשיעה והאלימות בישובי החברה הערבית בישראל. האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרו ולהיאבק בו בכל יום ובכל האמצעים הקיימים ברשותנו. יחד עם זאת, רק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל - בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה - יוביל לשינוי המיוחל".

ההפגנות - והחשש מההדבקות

ל-ynet נודע כי אתמול בהערכת המצב של משרד הבריאות דנו בהתפשטות נגיף הקורונה בהלוויות המוניות של נרצחים, ואף בהפגנות נגד אלימות שמתקיימות לאחרונה בעיקר בסופי שבוע. בסיכום הישיבה נכתב כי "תופעת האלימות מגבירה את סיכון התחלואה", וההמלצה בעניין היא "הסברה ותיאום עם הרשויות".
4 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
"יותר חשוב, לפתור את בעיית האלימות". פרופ' אש
(צילום: הדר יואביאן)
עם זאת, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הבהיר כי אין כל כוונה למנוע את ההפגנות הללו. בניגוד לטענות בדבר התפשטות התחלואה בהפגנות בכלל ובהפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור בירושלים בפרט, הוא אמר כי אין הוכחה לכך שהיא אכן מתפשטת באותן נסיבות.
"אני לא יודע כמה החשש גדול", אמר פרופ' אש, "אם מסתכלים אחורה, אני לא חושב שאפשר לייחס התפרצות של תחלואה לאירועים הללו. תיאורטית זה יכול לקרות, אבל אני מניח שאי אפשר למנוע את ההפגנות - אז זה לא משנה. מי שהציג את זה מודאג, אך בעיניי זו לא דאגה. אישית אני מעריך שזה לא יגרום לשינוי דרמטי בתחלואה. אני קורא לכולם לפתור את בעיית האלימות בחברה הערבית, זה יותר חשוב מלדאוג לתחלואה שאולי היא עלולה לגרום".
בתוך כך, יש לציין את התייצבות מגמת התחלואה בחברה הערבית בימים האחרונים: מקדם ההדבקה עמד על 0.93, וביום שלישי האחרון למשל שיעור הבדיקות החיוביות באוכלוסייה זו עמד על 10.6%, לאחר שבעבר גם חצה את ה-15%. בשיעור ההתחסנות, לעומת זאת, אין שינויים גדולים. אף שהוא השתפר מעט, המספרים נותרו נמוכים ולפיהם כ-40% בלבד התחסנו לפחות במנה אחת.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים מתחסנים במעבר מיתר
פלסטינים מתחסנים במעבר מיתר
שיעור המתחסנים עדיין נמוך. פלסטינים מתחסנים במעבר מיתר
(צילום: gettyimages)

"אנשים מתגייסים לארגוני פשע בשביל כסף"

עבד אל ראזק עדס, אביו של מוחמד בן ה-15 שנורה למוות בערב שלישי האחרון בג'לג'וליה, כ-100 מטרים בלבד מתחנת המשטרה במקום, סיפר קודם לאולפן ynet כי במשפחה עדיין לא יודעים מי ירה בבנו ומדוע. הוא טען כי האחראים לאלימות בחברה הערבית הם המשטרה, וכן "אנשים שמגייסים אנשים".
אתם מבינים יותר מה קרה שם? "לא, עדיין אנחנו לא יודעים כלום. מי עשה את זה? אני לא יודע. ראו שלושה אנשים שבורחים מהמקום, אבל מי הם? אני לא יודע. הם היו רעולי פנים".
מוחמד היה מסוכסך עם מישהו? קיבל איומים כלשהם? "לא, לא. בחיים לא".
האב ציין כי הוא לא מודע לסכסוכים במשפחה, שלפי טענות שונות הובילו לירי הנקם במוחמד.
מי אחראי לאלימות במגזר הערבי? המדינה? המשטרה? הכנופיות? "המשטרה, ואנשים שמגייסים פה אנשים. נותנים להם כסף, הכול עושים עבורם, הם לא עובדים ומה אכפת להם. נראה לי שאין להם אבא, שהוא זרק אותם. אני לא חושב שמי שיש לו הורים עושה דברים כאלה".
כלומר, אנשים שאין להם מה להפסיד מתגייסים לארגוני הפשע תמורת כסף? "נכון, והתחנה רחוקה רק עשרות מטרים מהבית שלנו. לא נראה לי שהאנשים האלה עושים חשבון למשטרה".