גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק מעריכים, על רקע המהומה בישיבת הממשלה סביב מינוי שר משפטים, כי כבר עתה יש סיבות לבחון אם נבצר מבנימין נתניהו לכהן כראש ממשלה, ואומרים כי אלמלא המצב הנוכחי במערכת הפוליטית, שעסוקה כעת בהקמת ממשלה חדשה, היה כנראה מתקיים דיון בנושא במשרד המשפטים.
2 צפייה בגלריה
מנדלבליט ונתניהו. היועמ"ש מעדיף לתת למערכת הפוליטית "הזדמנות"
מנדלבליט ונתניהו. היועמ"ש מעדיף לתת למערכת הפוליטית "הזדמנות"
מנדלבליט ונתניהו. היועמ"ש מעדיף לתת למערכת הפוליטית "הזדמנות"
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
"אלמלא עיתוי הרכבת ממשלה, הייתה מתכנסת ישיבה במשרד המשפטים כדי לבחון אם צבר האירועים מהתקופה האחרונה מגיע לכדי נבצרות מהותית", העריכו הערב (ג') הגורמים. לדבריהם, נתניהו חצה מזמן את הקו האדום, אולם מכיוון שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא רוצה להתערב בהליך הפוליטי הנוכחי, הוא מעדיף לתת הזדמנות למערכת הפוליטית להמשיך בשלה.
במערכת אכיפת החוק אמרו שכבר עתה יש יסודות נבצרות שהתמלאו: הפרת ההתחייבות שהעניק נתניהו לבג"ץ ולפיה יחתום על הסכם ניגוד עניינים, המתקפות הקשות שלו על שלטון החוק ושימוש לכאורה בגופי ומשאבי המדינה לשם כך – ועתה החלטת נתניהו לעסוק בבחירת שר המשפטים, שלו יש נגיעה ישירה ואחריות מיניסטריאלית על מערכת המשפט העוסקת גם בענייני המשפט של נתניהו.
בשבוע שעבר הודיע היועמ"ש, בתגובה לעתירה לבג"ץ שדרשה לקבוע שנתניהו לא יכול לכהן כראש ממשלה, שמכלול הנסיבות הרלוונטיות הקיימות אינו מבסס לעת הזו עילה לקביעה שיפוטית לפיה נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו. לפי מנדלבליט העתירה לא העלתה עילה להתערבות שיפוטית בעניין ודינה להידחות.

בתגובה נכתב שהוראת החוק המסדירה מצב נבצרות של ראש הממשלה מכוונת בעיקרה למצב דברים שבו מתקיימות נסיבות – סובייקטיביות או אובייקטיביות – השוללות באופן מעשי את המשך תפקודו. מנדלבליט סבר שלא ניתן לשלול באופן קטגורי את האפשרות כי בנסיבות "חריגות" תקום עילת נבצרות תפקודית – הנובעת מכך שראש הממשלה הינו נאשם בפלילים.
עוד נכתב בתגובה של היועמ"ש כי פסיקות בתי המשפט הדגישו, לאורך שנים ארוכות, את חשיבות ההקפדה על טוהר המידות בקרב נבחרי הציבור. מנדלבליט מסר שכתב האישום שהוגש נגד נתניהו הוא חמור ביותר, ומייחס לו עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, שאותן עבר לכאורה בעת שכיהן כראש ממשלת ישראל. היועמ"ש ציין גם את ההתבטאויות החריפות של נתניהו נגד מערכת אכיפת החוק, "תוך הטלת דופי אישי בגורמים שונים הפועלים במסגרתה, דבר שיש גם בו כדי לפגוע באמון הציבור במערכות החוק והמשפט, בשים לב לכך שהתבטאויות שכאלה באות מצדו של הגורם הבכיר ביותר בהיררכיה השלטונית".
לפי היועץ המשפטי לממשלה, עמידתו של נאשם בעבירות חמורות הנוגעות לטוהר המידות בראשות הממשלה, אשר בין היתר נדרשת למנות בעלי תפקידים מרכזיים במערכת אכיפת החוק וברשות השופטת – אכן מעוררת קשיים משמעותיים. בהקשר זה יצוין כי בחודשים האחרונים, נמנעה הממשלה מקיום דיונים במינויים שונים של בעלי תפקידים בכירים במשרד המשפטים. מנדלבליט מציין כי לא קיים בהכרח קשר סיבתי בין היותו של נתניהו נאשם בפלילים לבין הימנעות הממשלה מקידום מינויים אלו – והדגיש כי מדובר בדוגמה לקושי המתעורר בנסיבות העניין.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בדיון במשפטו. בג"ץ חייב אותו לפעול על פי הסדר ניגוד העניינים
(צילום: אורן בן חקון)
עם זאת, בתגובה של מנדלבליט לעתירה לבג"ץ, נכתב כ "במצב הדברים הנתון" היועמ"ש סבור ש"מכלול הנסיבות הרלוונטיות הקיימות אינו מבסס לעת הזו עילה לקביעה שיפוטית לפיה נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו".
מנדלבליט מדגיש במיוחד את הסדר ניגוד העניינים שגיבש עבור נתניהו, שלמרות התנגדות רה"מ אליו בג"ץ חייב אותו לקיימו. ההסדר, כך נכתב בתגובת מנדלבליט, "נועד לשלול את האפשרות שמא סמכויות שלטוניות יופעלו באופן שיושפע מעובדת התנהלותו של ההליך הפלילי נגדו, או באופן שיהיה בו כדי להשפיע על עניינו האישי של ראש הממשלה בניהול ההליך הפלילי".