ח"כ אסף זמיר, הראשון בכחול לבן שבחר להניח את המפתחות ולהתפטר מתפקידו כשר התיירות ברקע ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, מניח שאין מנוס מהליכה לבחירות חדשות: "לנתניהו לא הייתה שום כוונה לכבד את ההסכם או להעביר תקציב שמדינת ישראל צריכה", אמר הבוקר (יום ד') ח"כ זמיר בריאיון באולפן ynet.
יו"ר כחול לבן בני גנץ נשא אתמול נאום תקיף נגד נתניהו, והודיע כי המפלגה תתמוך היום בהצבעה על החוק לפיזור הכנסת. ח"כ זמיר סבור שאלה שמטיחים כעת לעבר כחול לבן "אמרנו לכם" בהתייחסם לנתניהו לא בהכרח צודקים. "זה לא כיף לשמוע, לו היינו הולכים לבחירות במרץ - היינו מפסידים הפסד גדול. כשנתניהו היה לבד בממשלת מעבר בסגר הראשון הוא סגר את בתי המשפט ודחה לעצמו את המשפט".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
נתניהו וגנץ. "עדיף לעשות את הבחירות כמה שיותר מוקדם"
(צילום: אלעד מלכה, קובי גדעון, לע"מ)
על הצעתו של שותפו לשעבר ח"כ משה (בוגי) יעלון, שקרא לגנץ באולפן ynet לפעול להקמת ממשלה חלופית במסגרת הכנסת הנוכחית, אמר ח"כ זמיר: "אני לא מכיר מועמד ש-61 איש יתכנסו מאחוריו כדי להחליף את נתניהו באי-אמון קונסטרוקטיבי. יש אנשים יותר ראויים מנתניהו כרגע כי הם שמים את האינטרס הישראלי לפני האינטרס האישי שלהם, אבל אין 61 אנשים שיתמכו במועמד כזה".
- אולי אפשר לעשות איזושהי פשרה אם באמת רוצים להציל את המדינה מבחירות? "'איזושהי פשרה' זה אנדרסטייטמנט של ההתנהלות שלנו בחצי השנה האחרונה. את פשרת הפשרות הגדולה ביותר, הכניסה המפוארת ביותר מתחת לאלונקה, אנחנו עשינו. זה קרה עם מחיר פוליטי אדיר, אבל אין אחד בישראל שמסתכל על המצב הזה ולא מבין שמי שלא התכוון מעולם לקיים את ההסכם, מתייחס להכול בציניות מוחלטת".
- אבל זה כבר משחק האשמות. "זה לא. יש צד אחד שנכנס בתום לב ונפש חפצה, וצד אחד שזרק על האירוע הזה מהרגע הראשון ולא התכוון לכבד אותו. אנשים אומרים לי מאתמול 'אתה שמח, פרשת, עברו חודשיים וכולם הלכו בעקבותיך'. אני עצוב מאוד שזה לא צלח, זה לא טוב ללכת לבחירות. אבל האלטרנטיבה שהמדינה לא מתפקדת, שמשרדי הממשלה לא מתוקצבים, שלא ממנים בכירים, זו קריסה אדירה כלכלית ואחר כך רפואית שאי אפשר להמשיך איתה".
3 צפייה בגלריה
אסף זמיר בריאיון לאולפן ynet
אסף זמיר בריאיון לאולפן ynet
"אני לא מאמין שתמונת הסקרים ערב היציאה לבחירות דומה למה שקורה בסופן". ח"כ זמיר באולפן ynet
(צילום: יריב כץ)
- אז ההיתכנות הפוליטית הסבירה ביותר היא הליכה לבחירות? "לאור המבנה הפוליטי של הכנסת, לאור התנהלות נתניהו, לאור העובדה שאין לו שום כוונה או לא הייתה לו שום כוונה לכבד את ההסכם או להעביר תקציב שמדינת ישראל צריכה, אז כן".
- ויש כבר דיונים על מועד הבחירות. גנץ רוצה כמה שיותר מוקדם, נתניהו רוצה ביוני. "אם כבר הולכים לבחירות כי השותפות הזאת לא עובדת, אז עדיף לעשות אותן כמה שיותר מוקדם. לגמור עם זה כמה שיותר מוקדם ולתת לאזרחי ישראל כמה שיותר מוקדם לצאת לדרך חדשה עם ממשלה שתשקם את האמון הציבורי בממשלה ובמוסדות השלטון ושתוכל להוציא אותנו מהמשבר הזה".
- ובכל זאת, מפת הגושים די דומה. אז בשביל מה בחירות? "אני לא מאמין שתמונת הסקרים ערב היציאה לבחירות דומה למה שקורה בסופן. אנחנו לפני חורף, אנחנו לפני גל שלישי, אנחנו לפני שאנשים חידדו את מצעי הבחירות שלהם. אני לא מפחד מבחירות אף פעם. הייתה לי תקווה בלב שגם בליכוד יבינו את הסיטואציה ויגידו 'יש משבר, בואו נעשה דברים ביחד', אבל הם לא עשו את זה".
- לפי חלק מהסקרים, כמה מחברי הכנסת שלכם ילכו הביתה. "זה לא צריך להכתיב בעיניי את השאלה האם צריך לצאת לבחירות או לא. כמו שאני מתלונן שהליכוד מחזיקים כבני ערובה את מדינת ישראל, אז אני לא חושב שאנחנו צריכים לעמוד בסיטואציה הזאת. אם חלק יצטרכו ללכת הביתה, אז חלק יצטרכו ללכת הביתה.
"את המחיר הפוליטי שילמנו בהחלטה הקשה מאוד במרץ להפר את הבטחת הבחירות שלנו ולהיכנס לממשלה. ידענו שזה לא יהיה צעד פופולרי. ידענו שתהיה בעקבותיו ביקורת ציבורית ופוליטית, ובסדר, זה חלק מהחיים. אבל אתה צריך לעשות כל רגע נתון את הדבר שאתה מאמין שהוא הדבר הכי נכון. כמו שידעתי לתמוך בכניסה לממשלת האחדות וכעסו עליי, אני יודע היום להגיד שצריך לפזר אותה, יהיו התוצאות אשר יהיו".

על השאלה באיזו מסגרת תתמודד כחול לבן בבחירות הבאות, השיב זמיר: "כחול לבן תרוץ בראשות בני גנץ, והוא המועמד שלנו לראשות הממשלה, אין על זה חולק בכלל. לא יודע איך ייראה ההרכב. לו זה היה תלוי בי - מסגרת גדולה יותר זה תמיד עדיף. אני חושב שהכוח שלנו במחנה השינוי הוא גדול יותר. אני מאמין בחיבורים, אני חושב שהם יכלו לעשות טוב".
- כולל חיבור עם יש עתיד? "בעיניי כן".
- אולי בראשות מישהו אחר ולא כמו בפעמים הקודמות? "לא גמגמתי, בני גנץ הוא יו"ר המפלגה והוא המועמד שלנו לראשות הממשלה, זה לא דבר שישתנה. אני לא עזבתי את כחול לבן גם כשהתפטרתי מהממשלה ואני מאמין בו. האם הייתי שמח לראות חיבור מחודש? כן".
3 צפייה בגלריה
התמונה של רון חולדאי
התמונה של רון חולדאי
חולדאי. "הפצרתי בו ללכת למישור הארצי"
(צילום: גבריאל בהרליה)
זמיר, שהתמודד מול רון חולדאי לראשות עיריית תל אביב-יפו, אמר בהתייחסו למיועד להיכנס למגרש הארצי: "10 שנים הייתי סגנו של חולדאי והפצרתי בו ללכת למישור הארצי".
- השאלה אם הוא ירצה אותך באותה רשימה. "צריך לשאול אותו. בסוף אני חושב שצריך לשים את המשקעים האישיים בצד. המטען הערכי שלנו זהה וזה מה שחשוב".
על העימות השבוע בסיעה שבמהלכו אמר בין היתר לשרת התפוצות עומר ינקלביץ' "את עושה נזק", ציין היום ח"כ זמיר: "יש לי מחלוקות עם עומר ינקלביץ' שהשבוע עשתה פעולה שלא ביטאה את הקו המפלגתי. בעיניי היא עשתה נזק פוליטי ומותר גם להגיד את זה, ויש גם מחלוקות כאלה במפלגה".