אלי ברגלס, תושב השומרון, נקרא לשירות מילואים סמוך ליישוב חוות גלעד. בשבוע שעבר הוא וחברו עמדו בצד הדרך ותצפתו על הפרת סדר שהתפתחה בכפר מדמא. בשלב מסוים הרגיש ברגלס כאב ברגל ונפל. הוא נגרר מתחת לג'יפ הצבאי וראה את המחבל יורה מעליו. תוך שניות ברגלס דרך את הנשק וירה. "הבנתי שאני צריך לירות, אחרת אמות", הוא אמר בבית החולים. האירוע הסתיים במותו של המחבל. מלבדו איש לא נפגע. זה היה רק מקרה אחד מתוך רצף פיגועים באזור.
מאז הפיגוע בצומת תפוח, שבו נרצח יהודה גואטה, התרחשו ברחבי יהודה ושומרון חמישה פיגועי ירי שהסתיימו תוך שניות בודדות וללא נפגעים. למעט אירוע אחד, שעדיין נמצא בחקירה ובמהלכו נפתחה אש לעבר רכב ישראלי בציר 60 סמוך לכפר בני נעים לפני כמה ימים, בכל האירועים המחבלים נוטרלו ולא נמלטו.

סיכולי הפיגועים הללו נבלעים בשטף הדיווחים סביב הלחימה בעזה, אבל הם מדירים שינה מעיני אנשי המודיעין באוגדת איו"ש. בסוף השבוע התרחש פיגוע דריסה משולב סמוך לעפרה, פיגוע דריסה נוסף התרחש גם בעמדת צה"ל באזור דהריה שבהר חברון, ושלשום הגיע לכיכר גרוס בחברון מחבל פלסטיני עם נשק מאולתר, מטענים וגם סכין - ועל פי הערכות הטמין גם מטעני נפץ, כך שגם כוחות החילוץ שיגיעו בעקבות פיגוע הירי שרצה לבצע - ייפגעו.
לכל אלו התווסף הפיגוע החריג אתמול (רביעי) בכניסה לקריית ארבע, שבו ירדה מחבלת פלסטינית מרכב כשהיא חמושה בנשק אוטומטי ופתחה באש לעבר לוחמי צה"ל. המשותף לכל האירועים הללו הוא שחיילי צה"ל הגיבו לכולם בערנות ובאגרסיביות מול המחבלים שנוטרלו, מותם נקבע במקום והאירוע הסתיים.
2 צפייה בגלריה
אלי ברגלס
אלי ברגלס
אלי ברגלס
2 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בקריית ארבע
זירת פיגוע הירי בקריית ארבע
זירת פיגוע הירי בקריית ארבע
(צילום: בשי דרשן, TPS)
בניתוחי מודיעין שנעשו לאחר אירועי אינתיפאדת הבודדים או גל המפגע הבודד באוקטובר 2015 עלה כי אחד ממקדמי ההדבקה הבולטים הוא "הצלחת" או "אי הצלחת" הפיגוע. כלומר העובדה שישנם נפגעים או הרוגים פירושה הישג שאותו יכולים המחבלים ושולחיהם להדהד ברשתות החברתיות ובכך להתסיס את השטח בכדי לגרום למפגע נוסף לצאת ולפגע. משום כך שמים בפיקוד המרכז דגש על אגרסיביות בטיפול בפיגועים באיו"ש. המטרה היא להעביר תחושה שהמחבל פוגש לוחמים מקצועיים עם בטחון ואין לו הרבה סיכוי ל"הצליח" בפיגוע.
מתוך תמונת המודיעין עולה כי המפגע הבודד בפיגועים האחרונים מושפע מאוד מתמונות ההרס שיוצאות מרצועת עזה. הוא לוקח רכב סכין או נשק ויוצא לפגוע בחיילים, בדרך כלל במחסום הקרוב למקום מגוריו. בפיגועים האחרונים ראינו אפילו לקיחת אחריות מצד ארגוני טרור פלסטינים כמו הג'יהאד האסלאמי ואחרים.
לסיכום, על אף ההשפעה מהתמונות בעזה - לגזרת יהודה ושומרון יש דינמיקה משלה. אם המפגעים ימשיכו להיתקל בלוחמים אגרסיביים שיודעים לסיים אירועים עם אפס נפגעים וחתירה למגע - ההדבקה בין האירועים תיחלש. אם לא, עלולה להתפתח זירת טרור בודדים ביהודה ושומרון הרבה אחרי שבדרום יסכמו על שקט.