2 צפייה בגלריה
עילי חיות
עילי חיות
עילי חיות
(צילום: עוז מועלם)
הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, החליט לסגור את תיק חקירת פציעתו של לוחם יחידת מגלן לשעבר, עילי חיות, שנפגע קשה בקיץ 2018 ונותר נכה בקפיצה מג'יפ האמר באימון של היחידה. לפני כשבועיים נחשף ב-ynet כי הפצ"ר החליט כי לא יוגשו כתבי אישום נגד הקצינים המעורבים, בהם מפקדי יחידת מגלן באותה תקופה, שחלקם אף קודמו מאז.
כפי שפורסם, כחלופה לריכוך תגובת הנגד להחלטה, הפצ"ר הסתפק בהצהרות גינוי לתופעה המסוכנת שעליה ידעו מפקדים וקצינים בכירים. בפועל, כתוצאה מהצהרות אלה, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי החליט על צעדים סמליים ומאוחרים נגד חלק מהקצינים, בדרגות אלוף-משנה וסגן-אלוף. בין הצעדים: עיכוב בדרגה והערה פיקודית ללא הדחות מתפקיד.

בסופו של דבר, צה"ל החליט להסתפק במהלך דקלרטיבי וסמלי בלבד והותיר קצין אחד, הזוטר ביותר שניתן היה למצוא, עם הדחתו מפיקוד וכתב אישום שעשוי להיות מוגש נגדו. מדובר במפקד הצוות, קצין בדרגת סגן, שכבר הספיק להשתחרר מצה"ל ולמעשה יצא מתכולת חוק השיפוט הצבאי.
הוא זומן לשימוע בשנה האחרונה אך עדיין לא התקבלה החלטה אם אכן להגיש נגדו כתב אישום. גורמים שנחשפו לחומרי החקירה סיפרו ל-ynet שממצאים רבים העלו כי אכן קצינים רבים, בהם בכירים, ידעו על המסורת המסוכנת, חלקם הורו עליה בהיותם קצינים צעירים.
חקירת מצ"ח מצאה שחלק מהקצינים ידעו על המסורת המסוכנת לפני האירוע ולא פעלו בנדון. לגבי אלוף-משנה רועי צוויג, מפקד מגלן בזמן האירוע שהחל תפקידו ביחידה זמן קצר לפני האסון, ממצאי החקירה לא מצאו חשד כלשהו לפלילים או לכשלים פיקודיים וההחלטה לנקוט נגדו צעד פיקודי נבעה מטענה שהיה יכול להעמיק עוד יותר בהליך התחקור.
בפני הפצ"ר עמדה דילמה: האם אכן להגיש כתבי אישום לאור ממצאים אלה על תרומה פסיבית לכל הפחות לנורמה פסולה שהובילה לתוצאה קטלנית או להסתפק בצעדים פיקודיים, שחלקם כבר ננקטו (הדחות מתפקיד ונזיפות) לצד אמירות נוקבות שימותגו תחת "דו"ח". בסופו של דבר בחרו הרמטכ"ל והפצ"ר באופציה השנייה, הנוחה יותר למערכת, מבלי לזעזעה.

"אף קצין בכיר לא חשב להסדיר את מסורת הקפיצה"

גורם שמעורב בפרטים אמר ל-ynet כי "לוחמים במגלן כמו ביחידות מובחרות מבצעים פעולות שמסכנות את חייהם באימונים ובפעילות, כמעט בכל יום, ולכן מפקדיהם והמפקדים של מפקידיהם מעגנים זאת תחת תיקי תרגיל מסודרים, עם הוראות בטיחות וכללים נוקשים. בפרשייה הזו אף אחד מהקצינים הבכירים שרלוונטיים למגלן ולחטיבת הקומנדו, רובם מכהנים וחלקם בדרגות סגן אלוף ואלוף משנה ומעלה, לא חשב בכלל להסדיר את מסורת הקפיצה לשיח הקוצני מגג הג'יפ הגם שידעו עליה במשך שנים ובפרט בשנה שבה קרה האסון.
זו בהחלט התרשלות מובהקת בכל רף פלילי, אך הפצ"ר כך העדיף מצד אחד לא לסבך קצינים בכירים וקרביים בכתבי אישום ומצד שני רצה לרכך את חיות ומשפחתו בניסוחים חריפים שמתחילים ונגמרים במילים והצהרות".
2 צפייה בגלריה
עילי חיות
עילי חיות
עילי חיות
(צילום: עוז מועלם)
ההחלטה לסגור את הפרשייה ללא אישומים מגיעה אחרי סדרה של התרשלויות והסתרות בצה"ל באשר לטיפול באירוע. תחילה סירבו בצבא לפתוח בחקירה פלילית והסתפקו, בעקבות פרסומים ב"ידיעות אחרונות" וביקורת ציבורית של חיות ומשפחתו, בהקמת ועדת חקירה פנים צבאית בראשות אלוף (אז תא"ל) איתי וירוב, לבדיקה מקיפה של המסורות המסוכנות והנורמות הפסולות ביחידות המובחרות.
גם לאחר שהוועדה סיימה את עבודתה והגישה את הדו"ח שלה לרמטכ"ל כוכבי, כמו בערב כינונה, צה"ל לא מסר לציבור ולמשפחת חיות אמת באשר לפעילותה האמיתי. בפועל, כפי שנחשף ב-ynet לפני שלושה חודשים, ועדת וירוב ביצעה בחדרי חדרים פניית פרסה, ותוך העלמת עין מהמטכ"ל היא החליטה לבדוק במשך חודשי פעילותה נושא אחר לגמרי: הייעוד המבצעי של היחידות המובחרות בעת מלחמה.
בתום שנה וחצי מהתקרית המסוכנת נפתחה כאמור חקירת מצ"ח, שנסגרה בסופו של דבר במסקנות דקלרטיביות שלא רחוקות מאלו שכבר הוצהרו על ידי הרמטכ"ל הנוכחי וקודמו רב-אלוף במיל' גדי איזנקוט.
מדובר צה"ל נמסר: "במסגרת חוות הדעת של הפרקליטות הצבאית נותחו באופן מפורט כל הנסיבות שקשורות לפציעה הקשה של רב-טוראי עילי חיות: תכנון האימון, השתלשלות האירועים, הטיפול הרפואי והתנהלות המפקדים לאחר האירוע, לרבות תהליך התחקור שבוצע והקשר עם המשפחה. חלק משמעותי מהחקירה הוקדש לבחינת המנהגים והתרבות ביחידה והאחריות הפיקודית בהקשר זה.
"מהחקירה עולה כי ככלל האימון הוכן ובוצע לפי הנהלים. לצד זאת, בחוות הדעת כלולות המלצות במספר נושאים מערכתיים, לרבות תהליך הוצאת האימון, נקודות התערבות בקטיעת מנהגים פסולים ועוד.
"הפצ"ר, אלוף שרון אפק, נפגש היום עם משפחת חיות והציג בפניה את ממצאי החקירה והמלצותיה. הפצ"ר ציין כי היה מקום לפתיחה בחקירה בעיתוי מוקדם יותר מהמועד שבו החקירה נפתחה בפועל, וכי הופקו לקחים בנושא".
לאחר קבלת ממצאי חקירת מצ"ח וחוות הדעת של הפצ"ר, הרמטכ"ל כוכבי קיבל את המלצות אלוף אפק ומפקד פיקוד המרכז אלוף תמיר ידעי והנחה לנקוט שורה של צעדים פיקודיים:
מפקד היחידה בשנים 2016-2018 (קצין בדרגת אלוף-משנה) - בשל כך שידע על אירוע הקפיצה לשיחים ביחידה לאחר שראה סרטון של אירוע דומה לאירוע שבו נפצע רב-טוראי חיות ולא פעל באופן מספק לבירור הנושא ולהפסקת המנהג הפסול, הקצין יינזף פיקודית ובנוסף יעוכב קידומו בשנתיים.
מפקד מגמה ביחידה בשנים 2016-2018 (קצין בדרגת סגן-אלוף) - בגין כך שנדרש על ידי מפקד היחידה דאז לערוך בירור, האם מתקיימים אירועי קפיצה ביחידה, אך לא ערך בירור מעמיק ולא פעל להפסקת המנהג הפסול של ׳הקפיצה לשיחים׳ ביחידה, הקצין יינזף פיקודית, יבוטל מינויו למפקד גדוד סדיר וקידומו יעוכב בשנתיים.
מפקד הפלוגה בעת האירוע (רב-סרן) - בגין אחריותו הפיקודית לאירוע קידומו של הקצין יעוכב בשנתיים וכן יישקלו המשך ואופן שיבוצו.
רופא היחידה בעת האירוע (קצין בדרגת סרן) - היות שהנחיותיו הרפואיות בזמן אמת לא עמדו באמות המידה הנדרשות, הקצין יינזף פיקודית וכן קידומו יעוכב בשנתיים.
מפקד היחידה בעת האירוע (קצין בדרגת אלוף-משנה) - בשל תחקיר חסר ולא יסודי מספיק של האירוע, אשר לא הלם את חומרתו, הקצין יינזף פיקודית וקידומו יעוכב בשנה.
מפקד האוגדה בעת האירוע (קצין בדרגת תת-אלוף) - בשל כך שתחקיר האירוע ברמת האוגדה לא היה מעמיק ויסודי כנדרש, הקצין יינזף פיקודית.