2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגדעון סער
בנימין נתניהו וגדעון סער
(צילום: מארק ישראל סלם, אבי מועלם)
במשך יותר מ-13 שנים כיהן גדעון סער כחבר כנסת וכשר מטעם תנועת הליכוד. אמש (יום ג'), יום לפני שיחגוג את יום הולדתו ה-54, צפוי חבר הכנסת להודיע כי הוא פורש מהליכוד ומקים מפלגה חדשה.
בצעירותו סער עבד כעיתונאי, והיה בין היתר כתב משפטי בערוץ 2 בתחילת דרכו. מהר מאוד הוא שינה כיוון לתחום המשפטי, ומיוני 1997 ועד יולי 1998 היה עוזר לפרקליטת המדינה. את דרכו הפוליטית החל ב-1999. הוא כיהן כמזכיר הממשלה, בסוף תקופת כהונתו הראשונה של בנימין נתניהו כראש ממשלה - מינואר ועד יולי 1999 וגם ממרץ 2001 ועד נובמבר 2002 – אז כיהן אריאל שרון כראש הממשלה.
ב-2003 נבחר לראשונה לכנסת ברשימת הליכוד ובכנסת ה-16 הוא כיהן כיו"ר הקואליציה וגם כיו"ר סיעת הליכוד. אחרי הבחירות ב-2006, אז זכה הליכוד ב-12 מנדטים בלבד, המשיך סער בתפקידו כיו"ר סיעת הליכוד. הוא היה גם סגן יו"ר הכנסת ויו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי.

בפריימריז לרשימת הליכוד לבחירות לכנסת ה-18 הוא נבחר למקום הראשון והוצב במקום השני ברשימה אחרי בנימין נתניהו, שהרכיב את הממשלה ומינה את סער לשר החינוך. במהלך כהונתו בוצעו כמה רפורמות במערכת החינוך, ובין היתר נכנס לתוקף חוק חינוך חובה חינם מגיל 3. בתקופת כהונתו עלה אחוז הזכאים לתעודת בגרות.
לאחר הבחירות ב-2013 מונה סער לשר הפנים, כיוון ששי פירון מיש עתיד מונה לשר החינוך. ב-17 בספטמבר 2014 הטיל סער פצצה פוליטית ובאירוע הרמת כוסית מול 1,000 פעילי ליכוד הודיע שר על פרישה זמנית מהחיים הפוליטיים ועל התפטרותו מהממשלה ומהכנסת. סער לא הזכיר באותו נאום את נתניהו בשל העימות המתמשך בין השניים ואמר "אני עוזב את תפקידיי, אבל לא עוזב את הליכוד". בתקופה שבה פרש מהכנסת שימש כעמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) והיה מרצה לממשל ורפורמות בקריה האקדמית אונו.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער במפגש פעילים של הליכוד
גדעון סער במפגש פעילים של הליכוד
גדעון סער במפגש פעילים של הליכוד
(צילום: מוטי קמחי)
לקראת הבחירות לכנסת ה-21 במרץ 2019 חזר סער למפלגה והתמודד על מקום ברשימת הליכוד. למרות הניסיונות מצד אנשי נתניהו לדחוק אותו כמה שיותר בצמרת הרשימה, הוא שובץ במקום החמישי – אחרי נתניהו, יולי אדלשטיין, ישראל כץ וגלעד ארדן. לקראת הבחירות במרץ 2020 התמודד סער מול נתניהו על ראשות הליכוד. בפריימריז שהתקיימו בסוף דצמבר 2019 קיבל נתניהו 72.5% מקולות הבוחרים, לעומת 27.5% לסער.
לאחר הקמת הממשלה במאי 2020, השאיר נתניהו את סער מחוץ לממשלה, למרות שזה היה במקום גבוה ברשימת הליכוד לכנסת. בכנסת הזו מכהן סער כחבר בוועדת החוץ והביטחון, כחבר בוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים וחבר בעוד כמה ועדות משנה – כמו ועדת המשנה למודיעין, שירותים חשאיים ושבויים ונעדרים.
סער התפטר בחודש אוקטובר מחברותו בוועדת החוקה, לאחר שהשמיע ביקורת קשה על היעדר פיקוח פרלמנטרי על החלטות בממשלה בעניין "חוק הקורונה הגדול" והביקורת סביב הצעה שקשורה לעסקים קטנים. כמה ימים קודם לכן מתח סער ביקורת על מנתניהו, בנוגע לפתיחת עסקים קטנים. סער אמר אז כי "סגירת העסקים הקטנים הייתה מלכתחילה גורפת מדי ונעדרת זיקה לתכלית של הגבלת התקהלויות". גם אתמול יצא סער בחשבון הטוויטר שלו נגד הסגר הלילי - שבינתיים נדחה - וכתב: "שוב גזירה חסרת-תוחלת, העיקר לא לדון בפתרון המתבקש. בדיקות כלל-ארציות במקום לולאת הסגרים".
פורסם לראשונה: 21:03, 08.12.20