1 צפייה בגלריה
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
בנימין נתניהו
(צילום: AFP)
ישראל רוצה שינוי. לא מדובר במשאלת לב: בסקרים שבהם אנשים נשאלים אם הם רוצים בהחלפת בנימין נתניהו, יש רוב מוחלט, חד-משמעי, לאלו שעונים "כן". גם המפה הפוליטית החדשה וחסרת התקדים שנוצרה לקראת הבחירות האלה זועקת שינוי. מאז שאני זוכר את עצמי - כנער, כחייל שמצביע בפעם הראשונה, כאב שלוקח את בנותיו לקלפי - עבר קו התפר של החברה הישראלית בין ימין ושמאל, שמאל וימין. והנה בבחירות הנוכחיות, באופן מעורר הערכה, יוצאים מנהיגים ואישי ציבור שהם בשר מבשרו של המחנה ה"לאומי" באומץ רב נגד נתניהו ואומרים לו: עד כאן. אינך יכול עוד.
גדעון סער, יפעת שאשא ביטון, זאב אלקין, אביגדור ליברמן, אלי אבידר ובמובנים רבים גם נפתלי בנט - כולם אנשי ימין מובהקים שמבינים שהסכנה שיש בהמשך שלטון נתניהו כל כך חמורה שהיא מצדיקה חיבורים פוליטיים חדשים. כולם, ללא יוצא מן הכלל, חשים שמשהו עמוק מאוד השתבש אצל נתניהו בכל מה שקשור לאיזון בין האינטרסים הפרטיים שלו לאינטרסים של הציבור. ושאסור לנו כחברה להשאיר את הגה המדינה בידיו של אדם ששכח מה זה להיות ישראלי.
כן, באופן מעורר תקווה, אף שנתניהו גייס את שלל כישוריו לאורך שנים כדי לקעקע אותם – מסתבר שערכי היסוד של המקום הזה שרירים וקיימים. הם יונקים מהמסורת היהודית, הם מופיעים במגילת העצמאות. הם התגבשו והתחשלו בהשפעת מלחמות ישראל. ולא פחות מכך בהשפעת התרבות הישראלית. הערכים האלה פשוטים, ברורים, ומקובלים על רוב החברה שלנו: דמוקרטיה, ערבות הדדית, כבוד לשלטון החוק, יושרה, דוגמה אישית.
קו ישיר מחבר בין מחאת בלפור שהגיעה לשיאה לבין האומץ של אנשי הימין שיוצאים נגד נתניהו. בשני המקרים מדובר בתגובת נגד מרשימה של הישראליות לראש ממשלה שמנסה, ללא הצלחה בינתיים, להשחית אותה
את כולם איתגר נתניהו מראשית ימי כהונתו. אבל נדמה שבשנה האחרונה הוא חצה את כל הקווים האדומים.
מי שתלויים נגדו שלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים, ומרשה לעצמו לתקוף ולהכפיש ללא הפסקה את בתי המשפט והמשטרה – שכח מה זה להיות ישראלי.
מי שדואג לעצמו להטבות מס במאות אלפי שקלים בזמן שמאות אלפי משפחות נאבקות להשאיר את הראש מעל המים – שכח מה זה להיות ישראלי.
מי שמונע, בלב משבר כלכלי, העברת תקציב מדינה כדי לאפשר לעצמו פתח מילוט מהסכם הרוטציה – שכח מה זה להיות ישראלי.
מי שמאפשר לציבור אחד להפר את הנחיות הקורונה בעודו אוכף אותן על ציבור אחר – שכח מה זה להיות ישראלי.
מי שאומר ש-6,000 מתים מקורונה זה "פקה פקה" – שכח מה זה להיות ישראלי.
אשכול נבואשכול נבויובל חן
ומי שמנסה לשלול את זכותם של מתנגדיו להפגין ומכנה אותם "מפיצי מחלות" ו"אנרכיסטים" – שכח מה זה להיות ישראלי. ומהי דמוקרטיה.
קו ישיר מחבר בין מחאת בלפור שהגיעה אמש (שבת) לשיאה לבין האומץ של אנשי הימין שיוצאים נגד נתניהו – בשני המקרים, מדובר בתגובת נגד מרשימה ומרגשת של הישראליות לראש ממשלה שמנסה, ללא הצלחה בינתיים, להשחית אותה.
יש לקוות, שאחרי הבחירות האלה תקום כאן קואליציה ישראלית ללא נתניהו. קואליציית השינוי תחבר בין מפלגות הימין הממלכתי לבין מפלגות המרכז והשמאל. והיא תושתת על הסכמה רחבה, שבבסיסה ערכי היסוד של הארץ האהובה הזו.
צאו להצביע ביום שלישי. כדי שזה יקרה.
  • אשכול נבו הוא סופר
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com