5 צפייה בגלריה
מסעדת שוקו לולו בפלורנטין
מסעדת שוקו לולו בפלורנטין
מסעדה בשכונת פלורנטין בתל אביב
(צילום: עיריית תל אביב)
המסעדות יתרחבו לרחובות, ויוכלו לארח עד 50 סועדים בחוץ. איש לא יורשה לשבת בתוך המסעדות. זה המתווה שיובא הלילה (יום ב') לאישור שרי הממשלה בלחץ כבד של בעלי המסעדות. חלק מהעיריות כבר הודיעו שיאפשרו את מימוש המתווה, בהן עיריית תל אביב-יפו שפתחה זה מכבר ביוזמה עצמאית ואיפשרה למסעדות לצאת לרחוב ואף להפקיע חניות סמוכות.
יצוין כי לאחר שהממשלה תאשר את המתווה, הוא יובא לאישור ועדת הקורונה בכנסת מחר בבוקר, כדי לאפשר למסעדות לשמור על רצף פעילות. לפי ההחלטה המקורית, המסעדות היו אמורות להיסגר ממחר.
הדברים באים על רקע הודעתו של יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) הבוקר, שלפיה הממשלה מוכנה לאשר שהייה בחופי הים ואת פתיחת הבריכות בסופי השבוע. הוא גם הבהיר לוועדה שהממשלה מוכנה לישיבה בחוץ במסעדות, אך מבקשת לאסור את הישיבה בתוך המסעדות מחשש להדבקה.

איגוד המסעדות הודיע כי הוא מתנגד למתווה החדש כפי שצפוי להיות מובא לאישור הממשלה. "העברנו לרה"מ, בפגישתנו איתו אמש, הצעה למתווה דומה לזה שאושר לבתי המלון ומאפשר להושיב בחלל הפנימי קהל בתפוסה של 35% ובשטח החיצוני על פי התו הסגול", נמסר מהאיגוד. "המתווה המוצע, איננו לוקח בחשבון את נתוני ההדבקה הנמוכים במסעדות, ומציע מודל שלא קיים באף מקום בעולם. למיטב ידיעתנו גם יו״ר ועדת קורונה בכנסת ח"כ יפעת שאשא ביטון מתנגדת למתווה המוצע".
מוקדם יותר היום אישרה ועדת הקורונה את פתיחת חופי הים ובריכות השחייה גם בסופי השבוע. הוועדה צפויה לקיים הצבעה נוספת, כאמור, מחר, על אישור הישיבה במסעדות - ברקע מחלוקת עם הממשלה שדורשת לאפשר ישיבה בחוץ בלבד. לפי שעה, מסתמן מתווה שבמסגרתו יוכלו המסעדות להתרחב לרחובות בסיוע העיריות.
כאמור, לאחר שהממשלה תאשר את המתווה, הוא יובא לאישור ועדת הקורונה בכנסת מחר בבוקר, כדי לאפשר למסעדות לשמור על רצף פעילות. לפי ההחלטה המקורית, המסעדות היו אמורות להיסגר ממחר.
בפתח הישיבה היום אמרה יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון: "אנחנו מקיימים שיח כבר מסוף הדיון הקודם. אנחנו רוצים להגיע למתווה שהוא מוסכם. נצביע על הבריכות והים ונחריג אותם. לגבי מסעדות אין הסכמה לגבי הישיבה בפנים".
שאשא ביטון הוסיפה כי הוועדה תמשיך לדון ביתר ההגבלות בהמשך השבוע, בהן סגירת חדרי הכושר וההחלטה לסגור את אתרי התיירות והאטרקציות בסופי שבוע. "אנחנו עדיין מנהלים שיח עם הממשלה. לא נצביע על מה שטרם הוסכם", אמרה. "בריכות וים יוחרגו וייפתחו. בממשלה רוצים להשאיר את המסעדות פתוחות רק בחוץ. על חדרי הכושר נצביע ביום רביעי".

העיריות מתגייסות למען המסעדות ובתי הקפה: "לעשות הכול כדי לסייע"

בעיריית תל אביב, כאמור, אפשרו כבר בתחילת המשבר לכמה מסעדות להתרחב גם אל הכביש. דוגמה אחת לכך מתקיימת ברחוב ויטל בשכונת פלורנטין, שהוחלף ל"מדרחוב נושם", לאחר שהותקנו בו פלטפורמות הגבהה על שפת הכביש. בצורה זו, בתי העסק הרחיבו את שטח האירוח שלהם והציבו שולחנות וכיסאות נוספים תוך שמירה על ריחוק חברתי והימנעות מישיבה בחלל סגור.
ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר: "נאפשר להוציא שולחנות וכיסאות למרחב הציבור מעבר לכל מה שהיה מקובל עד כה. בעת הזו יש לעשות הכול כדי לסייע לעסקים". מעיריית ת"א נמסר כי "צעד זה הוא נדבך נוסף לסיוע העירוני לעסקים, אשר עומד במוקד המאמצים העירוניים בחודשים האחרונים". מהלך דומה יתבצע גם ברמת גן.
5 צפייה בגלריה
מסעדות בתל אביב
מסעדות בתל אביב
בית קפה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
מבלים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
גם ראש העיר חדרה, צביקה גנדלמן, הנחה את אנשיו לנקוט צעד דומה והורה לאפשר לבתי הקפה והמסעדות להוציא שולחנות וכיסאות למרחב הציבורי - בסמוך לעסק. מעיריית חדרה נמסר כי "בעקבות ההנחיות החדשות של הממשלה, יוכלו בעלי העסקים להוסיף מקומות ישיבה ללקוחות פוטנציאלים ולאפשר פרנסה בכבוד".
יוזמה דומה ניתן לראות גם בכפר סבא, שם קידם ראש העיר רפי סער כבר בסוף מאי את ההיתר לבעלי המסעדות ובתי הקפה להוציא שולחנות וכיסאות אל מחוץ לבית העסק ללא כל חיוב "במסגרת פעילות עירונית לעידוד העסקים המקומיים ובמטרה להקל עליהם".
5 צפייה בגלריה
מסעדה בניו יורק
מסעדה בניו יורק
שולחן במסעדה בניו יורק
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מסעדה בניו יורק
מסעדה בניו יורק
בקרוב בישראל? הרחוב צומצם - והשולחנות יצאו
(צילום: AFP)
בכירים בממשלה אמרו כי בדיון שהתקיים אצל נתניהו הוחלט, כאמור, שמשרד הבריאות יגבש מתווה שיאפשר להציב כיסאות בחוץ ואף להתרחב לרחוב בסיוע העיריות, בדומה למודל שהופעל בניו יורק. "יש מאמץ להשלים את המתווה עוד היום", אמרו הבכירים. לפי ההערכות, גם אם לא יושלם תכנון המתווה - המסעדות לא ייסגרו ממחר.