יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ציין אמש 5 שנים להשקת תוכנית הפיתוח הכלכלי השאפתנית שלו, "חזון סעודיה 2030". הנסיך שלא מרבה להתראיין ערך ראיון טלוויזיוני שנמשך כשעה וחצי, וסוקר בהרחבה בתקשורת הערבית. בריאיון התייחס בן סלמאן לסוגיות שעל סדר היום בממלכה – בהן הכלכלה המקומית, הרפורמות החברתיות, המצב הגיאופוליטי, היחסים עם ארה"ב תחת הממשל החדש של ג'ו ביידן - והיחסים בין סעודיה ליריבה האזורית איראן.
5 צפייה בגלריה
בן סלמאן בריאיון הנדיר
בן סלמאן בריאיון הנדיר
בן סלמאן בריאיון הנדיר
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
(צילום: רויטרס)
לאחרונה פורסמו דיווחים בתקשורת הערבית והבינלאומית על כך שסעודיה ואיראן ניהלו מגעים מאחורי הקלעים, לקראת מה שנראה כמו חזרה של ארה"ב להסכם הגרעין. בן סלמאן התייחס לנושא, ואמר בריאיון שסעודיה רואה באיראן מדינה שכנה ושואפת לקיים עמה יחסים טובים. עם זאת, יורש העצר ציין כי ישנה בעיה עם ההתנהלות השלילית של איראן - הן בשל תוכנית הגרעין ופרויקט הטילים הבליסטיים שלה, והן בשל תמיכתה במיליציות פורעות חוק. "אנחנו לא רוצים שהמצב של איראן יהיה קשה", הוא אמר, "להפך, אנחנו רוצים שאיראן תתפתח ושיהיו לנו אינטרסים משותפים אחת אצל השנייה, כדי לדחוף את האזור והעולם לכיוונים של פיתוח ושגשוג".
5 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
נשיא איראן רוחאני. בן סלמאן שואף ליחסים טובים עם היריבה האזורית
(צילום: AP)
מוחמד בן סלמאן סיפר בריאיון שסעודיה פועלת ביחד עם בעלות בריתה באזור ובעולם לספק פתרונות לבעיותיה מול איראן. הוא הבהיר שמדינתו לא תסכים לנוכחות של מיליציות חמושות לאורך גבולותיה באופן שיאיים על ביטחונה. בראש אותם איומים ניצבים המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים על ידי איראן וזה תקופה ארוכה מבצעים מתקפות נגד יעדים סעודיים, כולל בתוך שטח סעודיה. "לחות'ים יש קשר קרוב למשטר האיראני וההפיכה שלהם נגד הגורמים הלגיטימיים בתימן אינה חוקית. על החות'ים לשוב לשולחן המשא ומתן כדי שנגיע לפתרונות שיבטיחו את הזכויות של כל התימנים ואת האינטרסים של מדינות האזור".
בכל הנוגע ליחסים עם וושינגטון אמר בן סלמאן כי "ארה"ב היא בעלת ברית אסטרטגית", והוסיף: "אנחנו מסכימים עם ממשל הנשיא ביידן על יותר מ-90% מהסוגיות שקשורות לאינטרסים הסעודיים-אמריקניים. המחלוקות עם הממשל האמריקני לעיתים גדולות, ולעיתים קטנות". עוד ציין בריאיון כי סעודיה פועלת לשמירה על השותפות האסטרטגית שלה עם בעלות בריתה באזור, וכן לחיזוק הבריתות שלה עם מדינות אחרות. אף על פי כן, לדבריו סעודיה לא תסכים ללחצים חיצוניים או להתערבות בסוגיות הפנים שלה.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וקמלה האריס
ג'ו ביידן וקמלה האריס
על היחסים עם ארה"ב: "המחלוקות לעיתים גדולות, ולעיתים קטנות"
(צילום: EPA)
על "חזון סעודיה 2030", הסיבה שלשמה ערך את הריאיון הארוך והנדיר, אמר בן סלמאן שהתוכנית תשיג רבות ממטרותיה עוד לפני שנת 2030, ובראשן גיוון מקורות ההכנסה של סעודיה, כך שתישען ביתר שאת על מקורות שאינם נפט. בנוסף לכך הבטיח יורש העצר הסעודי שלאחר שנת 2030 הממלכה תגבש את החזון הכלכלי שלה לשנת 2040, ושזה כבר יעסוק בתחרות של סעודיה בזירה הבינלאומית.
"בשנת 2019 השגנו את רוב המטרות, ונראה גידול רציני בפעילות הכלכלית שלנו בשנה הנוכחית. הנפט שירת את סעודיה והוא עדיין מהווה חלק בסיסי בהכנסה שלה, אך הממלכה הייתה קיימת עוד לפניו, וחזון 2030 בא לממש את השאיפות הגדולות יותר לכלכלה חזקה יותר וחיים טובים יותר עבור הסעודים".