ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הודיע היום (ה') על שינוי קטן במילות ההמנון הלאומי, "צעדי קדימה אוסטרליה הנאה", כך שישקף טוב יותר את מורשתם של תושביה הילידיים של המדינה וייתן להם את הכבוד שהם ראויים לו. מוריסון הודיע – במפתיע, יש לומר – כי השורה השנייה בהמנון שונתה מ"כי אנחנו צעירים וחופשיים" ל"כי אנחנו יחד וחופשיים".
2 צפייה בגלריה
דגל אוסטרליה
דגל אוסטרליה
"החלפת המילים לא גוזלת דבר". דגל אוסטרליה
(צילום: shutterstock)
בטור שפרסם בעיתון The Age לרגל חגיגות השנה החדשה הסביר מוריסון: "אוסטרליה כמדינה מודרנית היא אולי מדינה צעירה יחסית, אבל סיפורה של ארצנו עתיק, וכך גם סיפוריהם של רבים מבני 'האומות הראשונות', שאנו מכירים בצדק בפועלם ומכבדים אותו. החלפת המילים 'צעירים וחופשיים' ב'יחד וחופשיים' אינה גוזלת דבר, ולעומת זאת אני מאמין שהיא מוסיפה הרבה". יצוין כי "האומות הראשונות" הוא המונח התקין פוליטית שבו נוהגים רבים באוסטרליה לכנות את תושביה הילידים של המדינה.
לתושביה הילידים של אוסטרליה יש היסטוריה של עשרות אלפי שנים ביבשת הזו, והרעיון לשנות את מילות ההמנון כך שישקף טוב יותר את אורכה ואת תרומתם הועלה כבר לפני שנים. מוריסון, איש המפלגה השמרנית, לא נתן שום רמז לכך ששינוי המילים קרב ובא, עד שהכריז עליו לפתע היום.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון דו"ח פשעי מלחמה ב אפגניסטן
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון דו"ח פשעי מלחמה ב אפגניסטן
התייעץ עם שריו וראשי המדינות. רה"מ מוריסון
(צילום: EPA )
את השינוי במילות ההמנון אישר המושל הכללי של אוסטרליה, והוא נעשה בהמלצת ממשלתו של מוריסון אחרי שראש הממשלה התייעץ עם שריו, עם ראשי מדינות המחוז שמהן מורכבת אוסטרליה, עם יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט ועם נשיא הסנאט.
אוסטרליה היא מדינה שעדיין מתמודדת עם עברה הקולוניאלי ועם חוסר השוויון שממנו סובלים תושביה הילידים. לשם המחשה, הסיכוי של ילדיהם למות לפני יום הולדתם החמישי גבוה פי שניים משל ילדיהם של אוסטרלים אחרים, ותוחלת החיים של גבר ילידי נמוכה ב-9 שנים משל אוסטרלים שאינם ילידים.
בשלושת העשורים האחרונים גם נרשמו יותר מ-400 מקרי מוות של ילידים בידי המשטרה, אבל עשרות חקירות שנערכו בעניין לא הובילו להגשת כתבי אישום. השנה נערכו בכמה ערים באוסטרליה הפגנות מחאה על כך.