ראש המודיעין הלאומי בארצות הברית, ג'ון רטקליף, אמר היום (חמישי) כי רוסיה ואיראן מנסות להתערב בבחירות לנשיאות שייערכו בתחילת נובמבר. לדבריו, איראן אף עומדת מאחורי ניסיון להפחיד מצביעים דמוקרטים באמצעות שליחת מיילים מאיימים.
6 צפייה בגלריה
כריס ריי וג'ון רטקליף
כריס ריי וג'ון רטקליף
ראשי המודיעין במסיבת העיתונאים הלילה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ג'ון רטקליף, ראש המודיעין הלאומי של ארצות הברית
ג'ון רטקליף, ראש המודיעין הלאומי של ארצות הברית
"ניסיונות נואשים של יריבים נואשים". רטקליף
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
שוקל לפטר את ראש ה-FBI. טראמפ
(צילום: AP)
"יש לנו אימות לכך שמידע מסוים על בוחרים רשומים הושג על ידי איראן וגם על ידי רוסיה, בנפרד", אמר רטקליף במסיבת עיתונאים נדירה שקיים לצד מנהל ה-FBI כריס ריי. "ראינו כבר שאיראן שולחת מיילים מזויפים שנועדו להפחיד מצביעים, לגרום לתסיסה חברתית ולפגוע בנשיא דונלד טראמפ", הוסיף.
"נתונים אלו יכולים לשמש גורמים זרים כדי לנסות ולהעביר מידע כוזב לבוחרים, ובכך הם מקווים לגרום לבלבול, לכאוס ולערעור הביטחון של הבוחרים בדמוקרטיה האמריקנית", הוסיף רטקליף במסיבת העיתונאים, שכונסה במהירות ובאופן מפתיע, שבועיים לפני הבחירות לנשיאות, ומדגישה את החשש בממשל ממאמצים של מדינות זרות להפיץ מידע כוזב שנועד לדכא את אחוז ההצבעה ולערער את אמון הבוחרים.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת אינדיאנה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת אינדיאנה
איראן - שחקן משני בריגול מקוון. הצבעה מוקדמת באינדיאנה
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
טראמפ בצפון קרוליינה, הלילה
(צילום: רויטרס)
"פעולות אלו הן ניסיונות נואשים של יריבים נואשים", אמר רטקליף, שיחד עם מנהל ה-FBI ריי הבהיר כי ארה"ב תגבה מחיר מכל מדינה זרה שתתערב בבחירות. עם זאת הבהיר ראש ה-FBI כשהוא פונה לבוחרים האמריקנים: "תהיו בטוחים שהקול שלכם ייספר". כאמור, שני הבכירים אמרו כי שתי המדינות השיגו מידע על מצביעים רשומים, אם כי - יש לציין - מידע כזה נגיש ויחסית וקל להשגה.
בעוד שידוע כי האקרים שנתמכים על ידי רוסיה חדרו לתשתית של מערכת הבחירות לנשיאות ב-2016, אין שום ראיות לכך שאיראן ניסתה אי פעם לעשות זאת. מומחי סייבר רואים בטהרן שחקן משני בריגול מקוון.

מסיבת העיתונאים נערכה לאחר שמצביעים דמוקרטים בלפחות ארבע מדינות, כולל פלורידה ופנסילבניה, קיבלו מיילים מאיימים, כביכול מארגון הימין הקיצוני Proud Boys, בהם הוזהרו מי שקיבלו את המיילים: "נבוא אליכם ונשיג אתכם אם לא תצביעו לטראמפ".
מי שעמד מאחורי ניסיון ההפחדה של המצביעים נעזר ככל הנראה ברשימות מצביעים של המדינות עצמן, שכוללות מידע על שיוך מפלגתי וכתובות מגורים, ויכולות לכלול גם מספרי טלפון וכתובות דואר אלקטרוני. כתובות אלו שימשו ככל הנראה לפעולת הספאם הרחבה. השולחים טענו במיילים כי יידעו למי מקבל המייל יצביע בבחירות ב-3 בנובמבר, במסגרתן ההצבעה המוקדמת נמצאת בעיצומה.
ראש המודיעין הלאומי רטקליף שימש בעבר כחבר קונגרס מטעם הרפובליקנים, ובעבר הדמוקרטים מתחו ביקורת על החלטתו לבחור בסלקטיביות חשיפת מסמכים, כך שלדבריהם יסייעו לטראמפ.
גם הפעם הדמוקרטים נשמעו ביקורתיים בנוגע להצהרת רטקליף לפיה ההתערבות האיראנית נועדה להזיק לטראמפ. צ'אק שומר, מנהיג הדמוקרטים בסנאט, אמר הלילה ל-MSNBC כי במהלך תדרוך מסווג שקיבל על ההתערבות "הייתה לי תחושה שזה נעשה בעיקר כדי לפגוע באמון בבחירות ולא בדמות כזו או אחרת. אני מופתע שרטלקיף אמר זאת במסיבת העיתונאים".

טראמפ שוקל לפטר את ראש ה-FBI

אלירזה מיריוספי, דובר המשלחת האיראנית לאו"ם, הכחיש את הטענות שהעלה ראש המודיעין הלאומי. "בניגוד לארצות הברית, איראן לא מתערב בבחירות של מדינה אחרת", צייץ בטוויטר.
6 צפייה בגלריה
לא פתח חקירה נגד הביידנים. כריס ריי
לא פתח חקירה נגד הביידנים. כריס ריי
לא פתח חקירה נגד הביידנים. כריס ריי
(צילום: AP)
בעצרת בצפון קרוליינה לא התייחס טראמפ ישירות להצהרות ראשי המודיעין, אבל חזר על טענה שהעלה לא פעם בקמפיין. "איראן לא רוצה שאנצח, סין לא רוצה שאנצח", אמר טראמפ. "השיחה הראשונה שאקבל אחרי שננצח היא מאיראן. הם יגידו לי – בוא נעשה עסקה".
בתוך כך, הוושינגטון פוסט דיווח הלילה כי התסכול של הנשיא טראמפ מראש ה-FBI גבר בשבועות האחרונות, והוא אף שוקל לפטר אותו אחרי הבחירות בנובמבר. כעסו של טראמפ נעוץ בכך שריי והתובע הכלכלי ויליאם בר לא הודיעו על חקירה נגד המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, מה שיכל לסייע לנשיא בסקרים לפני הבחירות.
טראמפ, עורך דינו רודי ג'וליאני ובעלי בריתם בתקשורת השמרנית בארה"ב מפיצים טענות לא-מבוססות שלפיהן ביידן ובנו האנטר קשורים לאינטרסים אוקראיניים מושחתים, וכי ביידן האב מינף בצורה לא ראויה את תפקידו כסגן נשיא כדי להשבית חקירה פלילית נגד חברת הגז הטבעי האוקראינית בוריסמה. לטענתם, הוא עשה זאת כדי להגן על בנו, שכיהן בדירקטוריון החברה.