חודשים של למידה מתסכלת עם ניתוקים ב"זום", קשיים בשמירה על קשב רציף, הפסד חומר לימוד ופגיעה בהכנות לבחינות הבגרות, יגיעו בחלקם בתחילת השבוע הבא לקצם. 400 אלף תלמידי י'-י"ב יחזרו ביום ראשון לספסלי הלימודים בתיכונים. "אני והחברים שלי שמחים שסוף סוף אנחנו חוזרים ללימודים פרונטליים", אמר בהתרגשות עומרי אפק, תלמיד כיתה י"א בתיכון מקיף נשר.
החזרה לבתי הספר אמנם מתקבלת בשמחה בקרב תלמידי התיכונים, אך מצד שני מדובר בסך הכול על שני ימי לימודים בתוך מוסדות החינוך. בשאר ימי השבוע ייאלצו המורים ותלמידיהם להמשיך להתקשר דרך המסכים.
4 צפייה בגלריה
עומרי אפק תלמיד כיתה יא'
עומרי אפק תלמיד כיתה יא'
"גם המורים שלנו שמחים". אפק
"למדנו ב'זום' כבר מפורים בשנה שעברה, חזרנו לחודש עד סוף שנה ואז שוב 'זום'. אנחנו שמחים לחזור ובטוח שגם המורים שלנו שמחים", אמר התלמיד עומרי אפק מנשר. בלתי אפשרי ללמוד ב'זום', לשבת מול המחשב מבוקר עד אחר הצהריים. חסר לנו הקשר והאינטראקציה עם המורים ועם החברים בכיתה. אני מקווה שהחזרה לבתי הספר תשפר את המצב הרגשי".
אפק הביע תקווה שיוחלט מהר מאוד להחזיר את התלמידים באופן מלא ולא רק לשני ימי למידה. "אני שמח שלפחות עכשיו אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. אני מניח שהחזרה לא תהיה קלה ויהיה עומס משום שנצטרך לחזור על החומר לקראת הבגרויות. לצד השמחה ישנו כל הזמן החשש מפני סגר נוסף שיחזיר אותנו ל'זום', אך אני מקווה שרמת התחלואה תרד ויתחילו עם החיסונים".
יובל שרפלר, תלמידת י"ב בבית הספר השש-שנתי מקיף גילה בירושלים, מחכה לפגוש את חבריה. "מאז מתמיד אהבתי להגיע לבית הספר, ללמוד ולבלות עם חברים", אמרה שרפלר. "אני תלמידת כיתה י"ב בכיתת המצטיינים של התיכון ומרחיבה חמש יחידות באנגלית ובמתמטיקה. בנוסף אני לומדת במגמות ביולוגיה, כימיה ומערכות רפואיות בהיקף של 10 יחידות לימוד.
"השנה האחרונה הייתה עבורי מאתגרת מאוד. הלימודים מרחוק הפכו את חוויית הלמידה למורכבת ומאתגרת. אני מאוד מתרגשת לקראת החזרה ללימודים בשבוע הבא ואני מחכה לפגוש את חבריי לספסל הלימודים ואת המורים שלא ראיתי פנים אל פנים כבר תקופה ארוכה. אני מאחלת לעצמי ולכל תלמידי מדינת ישראל, שצפויים לחזור ללימודים, שנת לימודים מלאה ומוצלחת, וכמובן בריאות לכולם".
4 צפייה בגלריה
יובל שרפלר תלמידה בכיתה יב'
יובל שרפלר תלמידה בכיתה יב'
"הלימודים מרחוק הפכו את חוויית הלמידה למורכבת ומאתגרת". שרפלר

4 צפייה בגלריה
יהונתן חוטובלי ואז כהן תלמידי כיתה יב'
יהונתן חוטובלי ואז כהן תלמידי כיתה יב'
"ככל שעבר הזמן התגלו החסרונות והלמידה נעשתה מורכבת יותר". חוטובלי וכהן
(צילום: גדי קבלו)
יהונתן חוטובלי, תלמיד כיתה י"ב בישיבת אמית אשדוד, אמר: "בהתחלה ראיתי את הלמידה ב'זום' כדרך למידה מצוינת והרבה יותר נוחה, אבל ככל שעבר הזמן התגלו החסרונות והלמידה נעשתה מורכבת יותר. השעות הארוכות מול המסך וחוסר במפגש פנים אל פנים יצרו פערים משמעותיים שבעתיד יהיו קשים לצמצום.
"אנחנו שמחים עם החזרה הפיזית לבית הספר כי כיתה י"ב מובילה את כל הדברים המיוחדים אצלנו ובלי הלימודים ביחד בישיבה זה לא אותו דבר. זה חשוב גם כדי שנוכל ללמוד בצורה יותר יעילה וגם כי התגעגענו לחברים - כבר יותר מחודשיים שלא התראינו. הדבר שהכי חסר הוא המפגש היומיומי עם החברים והאווירה שקשה לייצר מרחוק.
"חבל לנו מאוד שההנחיות הן שהחזרה היא רק ליומיים בשבוע ואנחנו עומדים עוד מול איום הגל השלישי של הקורונה שעלול להחזיר את הסגר ולקצר אפילו את החזרה המאוחרת שלנו. כולנו מחזיקים אצבעות שהמדינה תוכל לשמור על רמת תחלואה נמוכה וכך לצמצם את הלמידה מרחוק ובעתיד גם לחזור לשגרה מלאה, כדי לנסות ולהציל משהו משנת הסיום של התיכון".
רז כהן, אף הוא תלמיד כיתה י"ב בישיבת אמית באשדוד, שמח לקראת המפגש המחודש עם החברים. לדבריו, "מעבר לקושי בלמידה לבגרות דרך ה'זום', בעיקר התגעגענו להרגשה של ביחד. מאוד מאכזב לעבור את השנה האחרונה של הלימודים בלמידה מרחוק ואנחנו מאוד מתרגשים לחזור לספסל הלימודים הפיזי ומקווים שנחזור לשגרה מלאה כמה שיותר מהר".

"למידה יומיים בשבוע אינה סבירה ובלתי מציאותית"

מנהלים, מורים ותלמידים שמחים לחזור לבתי הספר, אך אינם מסתירים את החשש מתחילת ספירה לאחור לקראת סגר שלישי ומהקשיים שנובעים ממגבלות הקפסולות במתווה שפרסמו משרדי החינוך והבריאות. בין היתר קובלים מנהלים ומורים כי יתקשו ליישם את המתווה שלפיו תלמיד רשאי להיות משובץ לשתי קבוצות בלבד ואילו מורה יכול ללמד רק בארבע קבוצות בלבד. לדברי אנשי החינוך, מצב זה יגרום לכך שתלמידים לא יוכלו ללמוד חלק מהמקצועות או ילמדו אותם באופן חלקי.
"אין מורה שמלמד רק בארבע קפסולות, שהרי כל כיתה היא שתי קפסולות, אמרה מורה מתיכון גדול במרכז הארץ. "גם הקביעה שתלמיד ילמד לפחות יומיים בשבוע אינה סבירה ובלתי מציאותית. על שעות פרטניות אין מה לדבר, כך לא ניתן להכין את התלמידים לבגרות".
מורה אחרת הוסיפה: "מגבלת ארבע קפסולות למורה מחייבת מורים ללמד מחד רק שתי כיתות ולוותר על האחרות. המפגש הפיזי בשם החזרה ללימודים אולי רצוי ומבורך אך אינו יעיל משום שבפועל כל קפסולה מקבלת פחות שעות". לדברי מנהלים ומורים, המתווה מבלבל ובלתי אפשרי ולכן אין מנוס משינוי והגדלת הקפסולות המותרות לתלמידים ולמורים.
4 צפייה בגלריה
אייל רייכמן, מנהל בית הספר השש שנתי, מקיף גילה בירושלים
אייל רייכמן, מנהל בית הספר השש שנתי, מקיף גילה בירושלים
"'זום' לא מחליף מפגש פנים מול פנים". רייכמן
אייל רייכמן, מנהל בית הספר השש-שנתי מקיף גילה בירושלים, שיתף בתחושות לקראת החזרה לשגרה. "כאנשי חינוך בחרנו לעסוק בתחום בגלל המפגש הפיזי עם התלמידים ולא עם המסכים", אמר רייכמן. "אני מאמין שאף 'זום' לא מחליף מפגש פנים מול פנים. מאוד התגעגענו לתלמידים ואנחנו מתרגשים לחזור.
"לאורך כל תקופת הקורונה עשינו כל שביכולתנו על מנת להוות לתלמידים עוגן ולספק להם מערכת לימודים יציבה, יצירתית וחדשנית. ערכנו מפגשים חברתיים עם בני הנוער במרחבים פתוחים והוצאנו אותם לפעילות שוברת שגרה כמו רכיבה על אופניים וסיורי של"ח. אני מרגיש שלצד אתגר הלמידה מרחוק חווינו קפיצת מדרגה בתחום האוריינות הדיגיטלית, משהו שנצטרך לשמר ליום שאחרי הקורונה.
"חשוב לציין כי מנהל החינוך בעיריית ירושלים מעניק לנו תמיכה, גיבוי ורעיונות רבים לתכנים, שאותם אנו מיישמים במפגש עם התלמידים. בין היתר הוכנסה תוכנית המרחב החינוכי השלם לתוך בית הספר, שמטמיעה מודל לחיבור בין לימודים פורמליים לבלתי פורמליים. לקראת החזרה ביום ראשון אנחנו מקיימים ישיבות עם הצוות הייעוצי על מנת לתת מענה רגשי וחינוכי, דבר שישחק תפקיד בחזרת התלמידים לבית הספר".
אלי אזולאי, מורה לאנגלית ומוביל תחום יזמות ואקוסיסטם בישיבת אמית אשדוד, אמר: "אנחנו חוזרים בתחושות מעורבות. מצד אחד הריחוק רע לכולנו - גם לתלמידים וגם למורים. הלמידה מרחוק מאתגרת עבור כולם. מצד שני, במהלך תקופת הסגר פיתחנו לומדים עצמאיים ושילבנו כלים חדשניים בהוראה, ואת זה כבר נוכל לממש בלמידה פרונטלית פנים מול פנים".

תלמידי חטיבות הביניים בכיתות ז'-ט' יהיו האחרונים לחזור למוסדות החינוך במסגרת היציאה האיטית מהסגר האחרון. כ-423 אלף צפויים לשוב לבתי הספר ב-6 בדצמבר.
במקביל, ההתנגדות הנחרצת של יו"ר ההסתדרות המורים יפה בן דויד לימי לימודים בחופשת חנוכה הולידה היום פתרון חלופי: שרי החינוך, האוצר ויו"ר מרכז השלטון המקומי סיכמו על הפעלת "בתי הספר של החגים" למשך חמישה ימים במהלך ימי החנוכה בגני הילדים ובכיתות א'-ב'.
בבתי הספר ילמדו בין השעות 08:00 ל-13:00 ובגני הילדים בין השעות 07:30 ל-13:00. ההורים ביישובים באשכולות הנמוכים (4-1) לפי דירוג למ"ס לא יידרשו לשלם כלל. באשכולות 7-5 ישלמו 20 שקלים ליום פעילות וביישובים החזקים (10-8) ישלמו 30 שקלים ליום פעילות.