אחרי 12 שנים בשלטון, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לא נכח בישיבת הממשלה - שנוהלה בפעם הראשונה על-ידי נפתלי בנט. השרים התכנסו הערב (ראשון) לישיבה חגיגית זמן קצר אחרי שהכנסת הצביעה בעד הקמת הממשלה ברוב של 60 מול 59 וכשבנט כבר הספיק לעדכן את תיאור תפקידו ברשתות החברתיות.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הישיבה החגיגית בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנט פתח את הממשלה בברכת "שהחיינו" ואמר כי "אנחנו בפתחם של ימים חדשים. התלאות מאחורינו. אזרחי ישראל כולם נושאים את עיניהם אלינו, ועכשיו חובת ההוכחה עלינו. נפעל יחד בשותפות ובאחדות כדי לאחות את הקרע בעם ולהחזיר את המדינה לתפקוד. לאחר שיתוק ומריבות - הפנים קדימה".

הממשלה ה-36 של ישראל יוצאת לדרך

ראש הממשלה החדש הבהיר כי ישיבות הממשלה יתחילו בזמן וקרא לשריו לבחור את מנכ"לי המשרדים תחתיהם, אך בקפידה ולא בחיפזון. "כל משרד ידע לתפקד עוד שבוע-שבועיים יותר", אמר בנט והוסיף: "חשוב שנביא מנכ"לים או מנכ"ליות מעולות מאשר להיחפז" תוך שהוא פונה לשרת התחבורה ושואל: "מרב אני בסדר בעניין הזה?". עוד ציין כי בכל משרדי הממשלה שבהם כיהן הוא השאיר את המנכ"לים המכהנים בשביל יציבות המשרד ולמידת העבודה.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הממשלה החדשה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
הרמת כוסית עם ראש הממשלה ויו"ר הכנסת
הרמת כוסית עם ראש הממשלה ויו"ר הכנסת
השרים מרימים כוסית
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"אני חושב שיש פה מצב מיוחד שהשרים מתאימים במיוחד לתפקידיהם וזה מרענן", אמר בנט. "כדי שהמהלך האדיר הזה יצליח כולנו צריכים לדעת לשמור על איפור וריסון בהיבטים האידיאולוגיים. זאת שמיכה מאוד מתוחה. עלינו להתמקד בעשייה, במה שנקרא 'החיים עצמם', בסלילת כבישים, תחבורה ציבורית, חינוך, בריאות, כלכלה וביטחון, וזה ישמור על יציבות הממשלה. יש כל כך הרבה דברים שלא נעשו, וצריך לנוע קדימה. איש איש במשרדו ועשייתו. בעזרת השם נעשה ונצליח".
ראש הממשלה החדש חתם את דבריו עם ציטוט של רבי אלימלך מליז'נסק ואמר: "אדרבא, תן בלבנו שנראה כל אחד מעלות חברינו ולא חסרונם, ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך, ואל יעלה בליבנו שום שנאה מאחד על חברו חלילה".
לפני שנעל את הישיבה, בנט העביר את רשות הדיבור לשר החוץ יאיר לפיד, שהסתפק בדברים קצרים. "היום ארוך, אז אהיה קצר. מה שהקים את הממשלה הזאת זה חברות ואמון ומה שיחזיק את הממשלה הזאת זה חברות ואמון. אם נדע לסמוך אחד על השני, לפרגן אחד לשני ולעבוד ביחד מתוך רצון - הדבר יצליח".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת לאחר השבעת הממשלה
מליאת הכנסת לאחר השבעת הממשלה
תופסים מקום בכיסאות הממשלה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
לחיצת היד של נתניהו ובנט בדרך לספסלי האופוזיציה
(צילום: AFP)
בין המפלגות שירכיבו את הממשלה נמצאת מרצ, שחבריה לא היו בקואליציה מאז שנות התשעים, וכך גם מפלגת רע"מ שתהיה המפלגה הערבית הראשונה בקואליציה לפני הישיבה, הספיקו השרים יועז הנדל ומתן כהנא להתפטר מתפקידם כחברי כנסת - ובכך פינו את מקומם לראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי ושירלי פינטו (ימינה) שתהיה חברת הכנסת החירשת הראשונה. במקביל, שר האוצר אביגדור ליברמן ניהל שיחה קשה עם חבר הכנסת אלי אבידר שהחליט למרוד במפלגתו ועורר את כעסו.
ההשבעה נערכה בתום יותר מארבע שעות של דיון סוער, שהתחיל בקריאות ביניים והכפשות מצד חברי מחנה נתניהו בזמן נאום הבכורה של בנט, והסתיים בנאום של יו"ר כחול לבן בני גנץ, שימשיך בתפקידו כשר הביטחון גם בממשלה החדשה.
מיד לאחר אישור ההצבעה בכנסת בירך נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את בנט על השבעתו. "אני מצפה לעבוד עם ראש הממשלה בנט על חיזוק כל ההיבטים ביחסים הקרובים והמתמידים בין שתי האומות שלנו", מסר הנשיא האמריקני. "לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב". בנט הודה לביידן ואמר כי הוא מצפה לעבוד יחד איתו לחיזוק הקשרים בין המדינות.