2 צפייה בגלריה
הורי הקצין ת'
הורי הקצין ת'
"צהל מחפש כותרות". הוריו של סרן ת'
(צילום: דנה קופל)
צה"ל אישר הערב (יום שני) את חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" שלפיה הצוות המשטרתי שבחן את חומרי החקירה של הצבא בפרשת מותו של סרן ת' בכלא קבע שהוא לא מת כתוצאה מהשפעה ישירה של גורם חיצוני. בצה"ל ציינו כי במסגרת החקירה נבדקו עשרות עדויות, וכי הצוות המשטרתי המליץ לקיים פעולות חקירה נוספות - שייבדקו במסגרת הצבא.
2 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
ראש אגף החקירות במשטרה הציג את הממצאים ליועמ"שית. קברו של סרן ת'
(צילום: גיל נחושתן)
לפי צה"ל, "החקירה הפלילית נפתחה מיד לאחר מותו של הקצין ונוהלה על ידי היחידה לחקירות פנים של צה"ל בליווי התביעה הצבאית. מאחר שהחקירה לא הביאה למסקנה חד משמעית בדבר סיבת מותו של המנוח, החליטה הפצ"רית, בתיאום עם ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל ולאחר שהדברים הוצגו ליועץ המשפטי לממשלה, כי נכון להעביר את חומרי החקירה במלואם לעיון צוות חיצוני מייעץ ובלתי תלוי של משטרת ישראל אשר יבחן וימליץ אם יש צורך בביצוע פעולות חקירה נוספות.
"בחודש ינואר מינה ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל צוות מייעץ, לבחינת חומרי חקירת היחידה לחקירות פנים של צה"ל. הצוות המשטרתי כלל חוקרים מומחים ומנוסים ובעלי ידע רלוונטי. חומר החקירה הכולל עשרות רבות של עדויות ומסמכים הועמד במלואו לרשות הצוות המשטרתי, ולאחר בחינתם נדרש הצוות לשאלה האם יש מקום לבצע פעולות חקירה נוספות".
לאחר מכן התייחס צה"ל למסקנות המשטרה: "במסגרת מפגש בראשות היועצת המשפטית לממשלה, הציג ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל את המלצות הצוות המשטרתי. הצוות המשטרתי מצא כי על פי ממצאי החקירה, אין אינדיקציה לכך שמותו של הקצין נגרם כתוצאה ממעשה מכוון של גורם כלשהו. הצוות המשטרתי מצא כי היחידה לחקירות פנים של צה"ל ערכה את כלל פעולות החקירה הדרושות לברור אפיק זה, ולתפיסתם המקצועית של חוקרי משטרת ישראל אין פעולות חקירה נוספות שיש לבצע בהקשר זה".
לפי צה"ל, הצוות המשטרתי המליץ לבצע פעולות חקירה בכמה היבטים אחרים. "המלצות הצוות ייבחנו באופן מעמיק ויסודי על ידי הפרקליטות הצבאית, מתוך רצון להבטיח את בירור האמת", נמסר. "המשך החקירה, לרבות פעולות עליהן המליץ הצוות המייעץ, ייעשה בצה"ל".

ההורים, שעד כה לא נעתרו להזמנת הפרקליטה הצבאית הראשית לקיום פגישה בנושא, מסרו הערב כי "כפי שצה"ל פעל מתחילת הפרשה הטראגית הזו, כך גם ההודעה שפרסם הערב - מתעתעת ומטעה. מי שבאמת רצה לגלות את ה'אמת' - צריך היה למנות צוות חקירה מקצועי וחיצוני ולאסוף בזמן אמת ראיות קשיחות מהזירה, את צילומי המצלמה הכי חשובה שנעלמו בדרך מסתורית ואת הבקבוקים שמהם שתה המנוח, שהועלמו מהזירה ולא הוחרמו. גם הניסיון לבלבל את הציבור עם טענות על 'עשרות עדויות' אינו אלא מסך עשן שכן לכל ה'עדים' היה מה להסתיר. כולם כשלו בפרשה העגומה הזו. עד היום אנחנו לא יודעים ממה מת הבן שלנו, שנכנס בריא לכלא מצולם ומפוקח ויצא ללא רוח חיים. הכישלון הזה כל כולו על צה"ל ולא יעזרו מילים יפות כדי לכפר על המחדל החמור".
הבוקר אמרו ההורים כי הם דורשים שדוח המשטרה יכלול גם התייחסות לכשלי הצבא, "ולא להסתפק בפעולות השלמה קוסמטיות בלבד". לטענת ההורים, "יש להימנע ממצב שבו צה"ל מתהדר בביצוען של פעולות חקירה חסרות תוחלת כדי לשכנע את הציבור כי החקירה מיטבית וכי הוא פועל כדי 'שלא תהיה אבן שלא נהפכה'. להורים אין כוונה להגיע לפגישת 'סרק' בה לא יימסר להם מידע מהותי, אלא רק כותרות ולאחריה הצבא שוב יוציא הודעה בה הוא טופח לעצמו על השכם".
סרן ת', ששירת ביחידה מסווגת באמ"ן, הואשם בעבירות ביטחוניות חמורות וכמה חודשים אחר כך, במאי 2021, הוא נמצא מת בתאו בבית הכלא. על פרטי העבירות שיוחסו לו, ושבגינן מעולם לא הורשע, מוטל צו איסור פרסום. המשטרה צבאית חקרה את המקרה אך לא הצליחה לגלות את סיבת המוות, ובאופן חריג הוחלט שצוות מייעץ של המשטרה יבחן את חומרי חקירת צה"ל.
חקירת היחק"פ כלל יותר ממאה עדויות של כלואים, אנשי סגל בכלא וגורמי רפואה ובריאות הנפש, לצד חוות דעת של מומחים ומסמכים רבים כמו שעות תיעוד מצלמות האבטחה בתאו של ת'. המכון הלאומי לרפואה משפטית ערך בדיקה רפואית–מדעית לנסיבות מותו של הקצין, כולל בדיקה ייחודית של דמו של המנוח במעבדה ייעודית בארה"ב, המתמחה בבדיקות אלה. לאחר בחינת כלל החומרים והתוצאות, מצא המכון כי לא ניתן לקבוע באופן ודאי את סיבת מותו של המנוח.