סיר הלחץ במלונות למפונים בעקבות המלחמה בעזה ממשיך לבעבע: המשטרה עצרה אמש (חמישי) גבר בן 64, מפונה מהצפון, בחשד שביצע מעשים מגונים בנערים וילדים בני פחות מ-14 במלון מפונים בגוש דן, שם הם שוהים עם הוריהם.
1 צפייה בגלריה
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
אחד ממלונות המפונים. למלון אין קשר לכתבה
(צילום: אורן עמית)
הדיווח התקבל במשטרת גלילות של מרחב ירקון, ולאחר פעולות חקירה נעצר החשוד שיבוא לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בתל אביב היום. לפחות שלוש תלונות הצטברו לגבי החשוד, וגורם במשטרה הגדיר את המעשים "חמורים".
השבוע נחשף בכנסת המצב הקשה במלונות שבהם שוהים כבר ארבעה חודשים עשרות אלפי מפונים מהצפון ומיישובי עוטף עזה. בין המקרים שהועברו לאיגוד מרכזי הסיוע: "מבוגר פגע בילדה במעלית, מפונה התלוננה על אונס, מאבטח שהטריד ילדה". מהמשטרה נמסר כי "נפתחו 40 תיקי אלימות במשפחה, כולל הפרות צו הרחקה".
הנתונים נחשפו בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, שערכה דיון מיוחד בסוגיית מניעת אלימות במקומות ריכוז של מפונים. "המצב במלונות הוא של סירי לחץ", אמר בדיון שי כהאן, סגן ראש המערך הממשלתי למפוני חרבות ברזל במשרד ראש הממשלה. "כמות גדולה של ריכוזי אוכלוסיות שנמצאות בניגוד לרצונן בתנאים לא תנאים, ההרגשה של בנאדם שנאבק על משאבים שהמלון מציע למשפחה שלו".
לדבריו, ישנם 56 אלף מפונים שנמצאים כיום במלונות. "ישנן תופעות של אלימות בבתי המלון. אנחנו מכירים מקרים שהכניסו בעל ואישה לאותו מתחם, למרות שלבעל היה צו הרחקה. יש מאבקים בין הנהלות המלון למפונים שעוברים על כללי האירוח של המלון. יש תופעה של ילדים שקמים בבוקר ולא הולכים לבית הספר. האחריות שלנו היא לוודא שמשרדי הממשלה מגיעים לכל המפונים".
בהמשך לדיון בכנסת נחשפה עדות מטלטלת של אם שבתה בת ה-13 הותקפה מינית במעלית בעת שהמשפחה שהתה במלון למפונים. כמה ימים לאחר המקרה עזבו בני המשפחה את המלון ושכרו דירה פרטית. "מאוד קשה להיות במלון במשך המון זמן", ציינה האם. "אלו חיים תחת אפס פרטיות וחוויית משפחתיות. אי אפשר לקיים שם חיי משפחה עם ילדים ואלו עלולים למצוא עצמם בסיטואציות שבחיים רגילים - בבית ובסביבה המוכרת - לא היו נתקלים בהם". היא הוסיפה כי בתה מקבלת כעת טיפול רגשי, ואף קיבלה מענה מרשויות הרווחה ששותפו במקרה.
פורסם לראשונה: 23:08, 08.02.24