בצל המשבר ביחסים בין ישראל לארצות הברית, סקר חדש של חברת הייעוץ האמריקנית גאלופ מצביע על צניחה חדשה בתמיכה של האמריקנים בפעילות הצבאית של ישראל ברצועת עזה - ואף על רוב שמתנגד למלחמה. בסקר, שבוצע בין 1 ל-20 במרץ, נמצא כי רק 36% מהאמריקנים תומכים בפעילות הצבאית של ישראל - לעומת 50% שענו על כך בחיוב בסקר של גאלופ בנובמבר. לעומת זאת, 55% מתנגדים לפעילות הצבאית - עלייה של 10% מהסקר הקודם.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בשכונת אל אמל בחאן יונס
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בשכונת אל אמל בחאן יונס
תיעוד מפעילות צה"ל בחאן יונס. סקר חדש: מרבית האמריקנים מתנגדים לפעילות הצבאית של ישראל ברצועה
(צילום: דובר צה"ל )
הכותרת
ההחלטה שהציפה את המשבר עם ארה"ב | נדב איל
26:25
לפי הסקר, עיקר הירידה נרשמה בקרב מצביעים דמוקרטיים ועצמאיים. בעוד בנובמבר 47% מהעצמאיים ו-36% מהדמוקרטים תמכו בפעילות הצבאית הישראלית - כעת הנתונים עומדים על 29% ו-18% בהתאמה. בקרב מצביעים רפובליקנים, התמיכה נשארה גבוהה עם 64% - אך זו גם ירידה מ-71% תומכים רפובליקנים בסקר הקודם.
במקביל לגאלופ, גם חברת הסקרים האמריקנית האריס והמרכז ללימודי פוליטיקה אמריקנית באוניברסיטת הרווארד (CAPS) פרסמו סקר משלהם, שמראה תמונה אחרת בנוגע לתמיכה האמריקנית בישראל - אך גם נוגע בשאלות אחרות. לפי הסקר, 79% תומכים בצד של ישראל בקונפליקט על פני החמאס ו-66% אחוזים מאמינים שישראל מנסה להימנע מפגיעה באזרחים בעזה. גם פה מדובר בירידה, גם אם קלה, כשבסקר בחודש הקודם 82% תמכו בצד של ישראל ו-68% האמינו שישראל מנסה להימנע מפגיעה באזרחים.
עם זאת, בסקר לא נבדקה באופן ישיר מידת התמיכה בפעולה הצבאית הישראלית, כפי שנעשה בסקר של גאלופ. כשמסתכלים על התפלגות לפי תמיכה במפלגה, 85% מהרפובליקנים מעדיפים את הצד של ישראל, ואילו במפלגה הדמוקרטית רק 72% הביעו תמיכה בצד הישראלי.
4 צפייה בגלריה
מוחמד דחלאן, אבו מאזן, יחיא סינוואר
מוחמד דחלאן, אבו מאזן, יחיא סינוואר
סינוואר אבו מאזן. בארה"ב מתנגדים להמשך שלטון חמאס, אך הרוב גם לא תומך בכניסה של הרש"פ לרצועה
(צילום: JAAFAR ASHTIYEH/Pool via REUTERS, EPA)
בנוגע להמשך המלחמה, הסקר של הרווארד-האריס מראה כי 37% תומכים בהפסקת אש מיידית ללא תנאים - עלייה של 4% מהחודש שעבר - ואילו 63% תומכים בהפסקת אש רק תמורת השבת כל החטופים והסרת חמאס מהשלטון. בעוד רק 28% מהרפובליקנים תומכים בהפסקת אש מיידית - כמעט מחצית מהדמוקרטים, 44%, תומכים בכך. בנוגע לתמיכה בהעברת חבילת הסיוע הביטחוני לישראל בקונגרס, דווקא הדמוקרטים מביעים תמיכה יותר גדולה בכך - 60% מול 54% מהרפובליקנים ו-50% מהעצמאיים.
עוד נתון מטריד מראה שכמחצית מהאמריקנים בגילאים 44-18 מאמינים שמרבית האחריות על המצב בעזה היא של ישראל ולא של החמאס. באוכלוסיה הכללית, נתון זה עומד על 67% לטובת ישראל.
בשאלת "היום שאחרי" המלחמה, סלע מחלוקת גדול בין ישראל לממשל הדמוקרטי - גם האמריקנים חצויים. בעוד 36% תומכים בשליטה ישראלית ברצועה, 34% תומכים בהשבת הרשות הפלסטינית - ו-30% תומכים בהקמת שלטון חדש בשיתוף מדינות ערב. דווקא בנוגע לחמאס, נראה שהעמדה ברורה הרבה יותר - לפי הסקר, 77% מהאמריקנים מאמינים שלא ניתן לאפשר לארגון הטרור להמשיך לנהל את הרצועה.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הציבור האמריקני חצויה בנוגע למניעים שקובעים את מדיניותו כלפי ישראל
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, צ'אק שומר
בנימין נתניהו, צ'אק שומר
נתניהו ושומר. רה"מ פופולרי יותר ממנהיג הרוב בסנאט - אך 54% חושבים שהביקורת של שומר הייתה מוצדקת
(צילום: אלכס קולומויסקי / AP / J. Scott Applewhite)
הסקר של הרווארד-האריס לא בוחן רק את עמדת האמריקנים בנוגע למלחמה בעזה, אלא גם את עמדתם בנוגע למדיניות של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כלפי ישראל. לפי הסקר, בעוד 46% שהמדיניות של ביידן נקבעת לפי מה שטוב לישראל ולעולם, 54% חושבים שהיא מונעת משיקולים פוליטיים פנים-אמריקניים.
המתיחות בין ישראל לארה"ב הגיעה לסף רתיחה עם נאומו של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, שטען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "איבד את הדרך" וכי על ישראל ללכת לבחירות. סקר הרווארד-האריס מראה כי הציבור האמריקני חצוי בנוגע לצעד של שומר - 54% מאמינים כי הביקורת הייתה הוגנת, בעוד 46% חושבים שהביקורת סייעה לחמאס.
עוד נתון מעניין מאותו סקר מראה שבאופן כללי, התמיכה בשומר בארה"ב נמוכה יותר מהתמיכה בנתניהו. בעוד 31% מהנשאלים בסקר אוחזים בדעה חיובית על מנהיג הרוב בסנאט ו-41% בדעה שלילית, 33% מהנשאלים אוחזים בדעה חיובית על נתניהו - ורק 31% בדעה שלילית. עם זאת, לפי הסקר גם ביידן וגם סגנית הנשיאה קמלה האריס פופולריים יותר מנתניהו - עם 44% ו-42% בעלי דעה חיובית עליהם בהתאמה. הדמות הפוליטית הפופולרית ביותר לפי הסקר הוא נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ - עם 50% שאוחזים בדעה חיובית עליו.